عمومی

تحول شگرف در ترانزیت با اتصال راه‌آهن خواف-هرات به بندر چابهار – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی ، بهروز آقایی با اشاره به اهمیت افتتاح خط راه آهن. ترسیده – ذکر شده در هرات: پروژه راه آهن هرات خواف متصل می شود ترسید در ایران ، شهر هرات ، در غرب افغانستان ، طول پروژه راه آهن 218 کیلومتر است و از چهار قسمت تشکیل شده است.

وی ادامه داد: قسمت اول و دوم ایستگاه ترسیده تا هفتم اشمیتیگ طول آن در ایران 76 کیلومتر و قسمتهای سوم و چهارم آن است اشمیتیگ تا هفتم روزینک باز کن روزینک تا هرات که هر کدام در داخل افغانستان 63 کیلومتر است. قطعه چهارم نیز از روزینک تا آنجا که دولت افغانستان هرات را احداث کند ، دو بخش در داخل ایران و نیمی از راه آهن در داخل افغانستان تکمیل شده است.

وی افزود: خط ریلی زاهدان – چابهار به طول 628 کیلومتر با پیشرفت خوب در حال اجرا است و یکی از مهمترین شریان های ارتباطی در توسعه ترانزیت و مبادله کالا بین ایران ، افغانستان و کشورهای آسیای میانه در آینده خواهد بود.

استاد تأکید کرد: با اتمام ساخت پروژه ترسیده – هرات و پیوند آن با بندر چابهار از طریق راه آهن ملی به بندر چابهار مسیری اقتصادی و مقرون به صرفه برای ترانزیت کالاهای افغانستان ایجاد می کند و باعث تغییر اساسی حمل و نقل ، سرعت بخشیدن و کاهش هزینه های حمل و نقل کالا می شود. خواهیم گرفت

وی گفت: “فرصت های زیادی برای صادرات ، واردات و ترانزیت کالا در افغانستان وجود دارد.” از این نظر ، وجود ثروت غنی مانند 1400 معدن ، مواد معدنی ، نفت و گاز به ارزش 1000 میلیارد دلار و فرصت های مناسب در کشاورزی که اکنون 16٪ از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و 61٪ از جمعیت این کشور را به کار می گیرد. به طور کلی ، فرصت های ویژه صادراتی از طریق بندر چابهار به افغانستان ایجاد شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: از طرف دیگر این کشور 90 درصد نیاز و مصرف خود را از طریق واردات تأمین می کند. به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران در سال 2018 چهارمین کشور مبدا برای واردات افغانستان بود و ارزش این کالاها 908 میلیون دلار است.

وی افزود: “بندر چابهار بنابراین فرصت های بالقوه ترانزیتی را برای افغانستان ایجاد کرد.” علاوه بر این ، بندر چابهار می تواند تجارت هند و ترانزیت به افغانستان را تسهیل کند. در این راستا ، هند قصد دارد ، از جمله تعهد تأمین و ترانزیت 1 میلیون تن گندم به افغانستان از طریق بندر چابهار ، برای افزایش تجارت بین دو کشور در سال های آینده ، و سرمایه گذاری گسترده در معادن و جاده های افغانستان به عنوان یک پروژه بزرگ.حلقه گل رودخانه می تواند این مسیر ترانزیتی را تقویت کند.

در پایان استاد گفت: ساخت و افتتاح راه آهن ترسیده هرات و اتصال آن به بندر چابهار فرصت بسیار خوبی را برای صادرات مواد معدنی ، نفت ، گاز و کشاورزی به افغانستان ، واردات بیشتر کالاهای مورد نیاز این کشور و همچنین بخش ترانزیت این کشور فراهم می کند.

دکمه بازگشت به بالا