بین الملل

بازار گسترده پیمان شانگهای فرصت مناسبی فراروی ایران است/ لزوم هم‌افزایی بندر چابهار و بندر گوادر

روابط ایران و چین در سده بیست و یکم در رأس سیاست خارجی آسیا قرار دارد و واقعیت اجتناب ناپذیر این است که جهان غرب به ویژه ایالات متحده از نظر اقتصادی و سیاسی رو به زوال است. نباید در درازمدت ، ایران کشوری مستقل است و هیئت هایی از ایالات متحده و اروپا به پایتخت های یکدیگر سفر کرده اند تا یک توافق استراتژیک بین ایران و چین را مسدود کنند.

در این توافق ، تهران و پکن منافع خود را در نظر می گیرند و طبق آن عمل می کنند. پیشینه تاریخی همچنین ثابت می کند که روابط ایران و چین هرگز چالشی نبود و دو کشور دنبال ایده “جاده ابریشم” بودند که دستاوردهای شرق به غرب را منتقل می کرد.


بیشتر بخوانید:

همکاری جامع با چین در خدمت منافع ایران است


در همین حال ، موضوع عضویت ایران در توافقنامه شانگهای وجود دارد که باید طبق سند راهبردی 25 ساله ایران و چین ، سرنوشت این عضویت مشاهده شود.

فواد عیسیادی ، کارشناس امور بین الملل ، در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی و امور بین الملل خبرگزاری خبرگزاری آنا ، گفت: “ایران در حال حاضر عضو موافقتنامه شانگهای به عنوان عضو ناظر است و چندین سال است که روند دائمی عضویت را دنبال می کند.” عضویت دائمی این سازمان منطقه ای در شرق آسیا یک گام مثبت برای ایران است ، با توجه به محدودیت های تحریم های آمریکا و غرب ، بازار سازمان همکاری شانگهای یک منطقه بسیار بزرگ برای تجارت ایران است.

فواد ایزدی

وی افزود: به طور کلی بازار کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بسیار بزرگتر از کشورهای غربی است. البته این امر برای جمهوری اسلامی ایران مفید خواهد بود که عضو رسمی این پیمان شود و به این بازار بپیوندد.

این کارشناس امور بین الملل گفت: اگر سیاست نگاه شرق که بارها مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده اند ، در عمل اعمال می شود ، می تواند به رونق و پویایی اقتصاد ایران کمک کند. حدود 6 سال پیش ما در حال بررسی بورژام بودیم و توافق هسته ای در پایان به نفع کشور نبود. با این حال ، ما به اصلاحات سیاست خارجی احتیاج داریم که در صورت وقوع ، برای اقتصاد کشور سود بیشتری خواهد داشت.

تأثیر روابط ایران و چین در مجاورت هند و پاکستان

فواد عزادی همچنین در مورد سرمایه گذاری چین در بندر چابهار ، دخالت آن در برنامه توسعه بندر گوادر پاکستان و احتمال بروز برخی مشکلات از طرف شرق گفت: “من فکر می کنم بندر چابهار با بندر گوادر رقابت نمی کند و حتی با نگاهی به مجاورت این دو درگاه که می توانند یکدیگر را تکمیل کنند. اگر ایران و پاکستان بتوانند با هم بهتر همکاری کنند ، آنگاه چین و هند نیز فرصتی برای برداشتن برخی از درگیری ها در منطقه خواهند داشت.

وی افزود: آمریکایی ها جنگی را بین چین و هند می خواهند تا هند بتواند آنچه را که می خواهد صرف کند تا رشد چین را متوقف کند و حتی حرکت رو به رشد در هند را متوقف کند ، زیرا آمریکایی ها می خواهند ایران رشد کند. چین و هندوستان ندارند.

انتهای پیام / 4106/4033 /

دکمه بازگشت به بالا