اقتصادی

قرقیزستان کریدور ترانزیتی ایران به حوزه شانگهای

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امکان توسعه خطوط ریلی، جاده‌ای و حمل‌ونقل هوایی ایران و قرقیزستان، گفت: قرقیزستان می‌تواند کریدور ترانزیتی ایران به منطقه شانگهای باشد.

دنیر امان گلدی اف با معاون اول نخست وزیر و وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان و جمعی از معاونان وی دیدار و درباره مسائل مختلف اقتصادی گفتگو کرد.

قاسمی با اشاره به اهمیت روابط دوجانبه ایران و قرقیزستان، گفت: دو کشور جدای از بحث ترانزیت می‌توانند در موضوعاتی مانند تجارت و سرمایه‌گذاری متقابل در دو کشور، کشاورزی و صادرات تخصص و دانش فنی و مهندسی ایران همکاری کنند. به قرقیزستان

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمیته مشترک همکاری‌های ایران و قرقیزستان در مهرماه برگزار شد، تشکیل تیم فنی برای بررسی و پیگیری مصوبات قبلی و تهیه برنامه‌ها و مصوبات کمیته مشترک بعدی ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت های بالای دو کشور در حوزه ترانزیت گفت: امروز ترانزیت ریلی از بندرعباس به قرقیزستان امکان پذیر شده است و با استفاده از تفاهم نامه های موجود با ترکمنستان و مرکزی می توان این ظرفیت را افزایش داد. کشور های آسیایی.”

وی افزود: توسعه حمل و نقل زمینی بین دو کشور می تواند در دستور کار قرار گیرد. در حوزه حمل و نقل هوایی نیز امروز پروازهایی بین مشهد و پایتخت جمهوری قرقیزستان انجام می شود که ممکن است افزایش هم پیدا کند.

وی گفت: قرقیزستان می تواند به کریدور کالاهای ایرانی به شانگهای و کشورهای شرقی تبدیل شود.

قاسمی با اشاره به احتمال سرمایه‌گذاری طرف قرقیزستانی در بندر شهید رجایی و سایر بخش‌های اقتصاد ایران، گفت: امکان حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف اقتصاد قرقیزستان از جمله صنعت و کشاورزی وجود دارد.

وی با استقبال از پیشنهاد طرف قرقیزستان برای ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور، افزود: این پیشنهاد بسیار خوبی است که می تواند از امکان حضور شرکت های ایرانی در بخش های مختلف اقتصاد قرقیزستان و بالعکس حمایت کند. قطعا جمهوری اسلامی ایران از این پیشنهاد استقبال می کند. این صندوق می تواند سرمایه گذاری های مشترک ایجاد کند و سرمایه گذاری ها را توسعه دهد و زمینه خوبی برای همکاری های آتی دو کشور فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرقیزستان قابلیت های زیادی دارد که می توان آن ها را به توانمندی های بالفعل تبدیل کرد، گفت: ایران نیز در صنایع مختلف از جمله مواد غذایی، لوازم خانگی و … قابلیت های خوبی دارد که قرقیزستان می تواند از آن ها استفاده کند. به آرامی

قاسمی افزود: همچنین می توان به سرعت تبادلات گردشگری بین دو کشور برقرار کرد. با نگاهی به این موضوع به نظر می رسد یکی از موضوعاتی که باید در دستور کار تیم فنی قرار گیرد بحث روادید دو کشور است. امیدوارم در سفر و نشست بعدی به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا