اقتصادی

اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن به افراد محروم

نمایندگان با اعطای 500 هزار میلیارد ریال تسهیلات ساخت مسکن در قرض الحسنه به صندوق ملی مسکن برای پرداخت وام به مستضعفان موافقت کردند.

به گزارش دیباروز، در جلسه علنی عصر امروز (دوشنبه) موارد 1 تا 4 بند 4 الحاقی تبصره 16 بودجه 1401 در بخش هزینه به شرح زیر به تصویب رسید.

بند الحاقی 4- راهنمایی اعتبار (تسهیلات اعطایی با سود مصوب شورای پول و اعتبار)

1- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی وزارتخانه‌های جهاد الکترونیکی سازمان‌های کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و توسعه موظف است منابع بانک‌ها را با منابع قرض حسنه طی قراردادی ترکیب کند. . با احتساب زراعت قراردادی با سود دوازده درصد (12%) سهم هر بانک را تا سقف یک میلیون میلیارد (1.000.000.000.000) ریال تعیین کنید.

آیین نامه اجرایی این بند در پایان اردیبهشت ماه توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است هر سه ماه یکبار گزارش اجرای این بند را به کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

2- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر تا اول اردیبهشت ماه 1401 آیین نامه اجرایی این بند را به بانک های عامل ابلاغ می کند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در صورت عدم انجام وظایف این بند توسط بانک های عامل مجاز است. سپرده قانونی خود را افزایش دهند.

3- تسهیلات پرداختی موضوع ماده (4) قانون جهش تولید و عرضه مسکن در سال 1401 به چهار میلیون (4.000.000.000.000) ریال می رسد.

سهم هر بانک در فروردین ماه توسط بانک مرکزی تعیین می شود. کل مدت مشارکت در ساخت و فروش اقساطی تسهیلات ساخت مسکن بیست سال است و پس از مدت مشارکت به فروش اقساطی تبدیل و تعهدات آن به متقاضی واجد شرایط منتقل می شود. این تسهیلات با نرخ سود مصوب هیات پول و اعتبار و پرداخت وزارت راه و شهرسازی به افراد واجد شرایط ارائه می شود. بانک مرکزی موظف است گزارش عملکرد این بخش را در اینترنت در دسترس عموم قرار دهد.

بانک مرکزی موظف است گزارش اجرای این بند را ماهانه به تفکیک بانک ها و شهرستان ها به کمیسیون های عمران، برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات ارائه کند.

به دولت اجازه داده می شود از طریق سیاست های حمایتی و با تلفیق منابع بانک ها با منابع صندوق ملی مسکن به منظور حمایت از اقشار کم برخوردار و همچنین حمایت از روستاییان در جهت تکمیل، سود مؤسسات مذکور را کاهش دهد. جنبش تاب آوری روستایی

مبلغ پانصد هزار میلیارد (500.000.000.000) ریال برای تسهیلات ساخت مسکن قرض الحسنه خوب موضوع این بند در اختیار صندوق ملی مسکن جهت بازپرداخت وام به مستضعفین قرار می گیرد.

4- بانک های کشاورزی، توسعه ملی و تعاون با هدف توسعه استفاده از ماشین آلات کشاورزی نوساز به منظور توسعه سطح زیرکشت دیم، متعهد به اعطای تسهیلات به ارزش یکصد هزار میلیارد (100.000.000.000) ریال می باشند. خرید ماشین آلات مربوطه از تولیدکنندگان داخلی مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی، جهاد کشاورزی را پذیرفت تا به متقاضیان توسط وزارت جهاد کشاورزی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت کند و مدت بازپرداخت آن پنج سال است.

پس از انعقاد قرارداد خرید بین متقاضیان و سازندگان ماشین آلات، این تسهیلات فقط به سازنده پرداخت می شود و متقاضی اقساط مربوطه را به بانک عامل عودت می دهد. وزارت جهاد کشاورزی موظف است از طریق صندوق های تابعه تمهیدات لازم را برای تسهیل ضمانت تسهیلات مذکور برای متقاضیان فراهم کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا