اردن از جامعه جهانی خواست مسوولیت خود را در قبال پناهجویان سوری بپذیرد

اردن از جامعه جهانی خواست مسوولیت خود را در قبال پناهجویان سوری بپذیرد

وزیر خارجه اردن ضمن هشدار درباره کاهش حمایت‌های بین‌المللی از کشور اردن به‌عنوان میزبان آوارگان سوری و نهادهای مربوطه، از جامعه جهانی خواست به مسوولیت خود در این زمینه عمل کرده و آن را صرفا به اردن تحمیل نکند.

به گزارش دیباروز، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در دیدارش با نماینده اتحادیه اروپا در شهر «امان» نسبت به کاهش حمایت‌های بین‌المللی ارائه شده به پناهجویان سوری و کشورهای میزبان آنها و نهادهای مربوطه هشدار داد.

طبق بیانیه وزارت خارجه اردن، الصفدی در این دیدار ضمن بررسی راه‌های مختلف تقویت همکاری‌ها و مشارکت‌ها میان اردن و اتحادیه اروپا و توسعه آنها در تمامی زمینه‌ها، حمایت ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا به اردن جهت کمک به این کشور در ارائه خدمات اصلی به آوارگان سوری و میزبانی از آنها را ستود.

پیشتر کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل اعلام کرد حدود ۹۰ درصد از ساکنان سوریه دچار فقر بوده و ۱۲.۹ میلیون تن در این کشور از ناامنی غذایی رنج می‌برند و حدود ۷.۲ میلیون سوری در داخل این کشور آواره هستند، همچنین با توجه به بحران‌های متعدد در سوریه ۱۶.۷ میلیون تن در این کشور به کمک نیاز دارند.

وزیر خارجه اردن در این دیدار بر لزوم تداوم همکاری‌ها میان کشورهای حامی مالی و کشورهای میزبان آوارگان سوری جهت تضمین تامین زندگی شرافتمندانه‌ برای آنها تاکید کرد و گفت: جامعه جهانی باید مسوولیت‌های خود را در قبال آوارگان سوری بپذیرد و این مسوولیت را صرفا به اردن و کشورهای میزبان تحمیل نکند.

در حال حاضر حدود ۱.۳ میلیون سوری در اردن اقامت دارند. البته بخشی از آنها پیش از آغاز بحران سوریه، به اردن مهاجرت کرده و به دلایل مختلف در این کشور اقامت داشتند.

کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل اقامت ۶۵۹ هزار آواره سوری در اردن را تایید می‌کند. بیش از ۸۰ درصد از این جمعیت در میان اردنی‌ها در جوامع میزبان زندگی می‌کنند و مابقی در داخل اردوگاه‌ها همانند اردوگاه «الزعتری» اقامت دارند. الصفدی سوم ژوئیه گذشته در سفر به دمشق، با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه درباره دو مسئله پناهجویان سوری و مبارزه با قاچاق گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا