عمومی

از امام زمانِ قائم شیعه تا امام زمانِ غائبِ حُجتیه

پیشرفت علمی و جمع آوری تجارب تاریخی بشر اگرچه راحتی زیادی را برای وی به همراه داشت ، اما حقیقت این است که او در زمینه آرام سازی موفقیت چندانی کسب نکرد ، بنابراین هر روز در نتایج و نتایج خود تجدید نظر می کند. تردید و تلاش برای راه درست ، داده های مذهبی یکی از آنهاست ، اگرچه آنچه ادیان به او ارائه می دهند ، به دلیل روند سود غالب رهبران / معتمدان ، تاکنون نتوانسته است او را راضی کند.

حراره در اولین درس از بیست و یک درس برای قرن بیست و یکم،از جانب نا امیدی گفته می شود که پس از دو آزمایش یا دو داستان تهیه شده توسط نیویورک ، برلین ، لندن و مسکو با عناوین فاشیستی که در سال 1938 (با جنگ جهانی دوم) ناپدید شد و کمونیسم ، که از سال 1980 با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به ثمر نشست. . اتحادیه. او اکنون در حال بحث و جدال با داستان سوم است ، لیبرال ، که با تمام سلطه و جهانی شدن خود ، دو پدیده خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال 2016 (Brexit) و ظهور دونالد ترامپ را وارد یک داستان جدید می کند. مرحله ، و اساساً به مرحله ناکارآمدی و بی ثباتی جدی رسید و انجام شد. او شعارهای چشم نواز خود را که در شأن آزادی و نظام دموکراتیک منعکس شده بود ، له کرد و امروز با پایان کار. پشت تاریخ ، (1) از خط خارج شده و آن داستان عالی پاسخگوی نیازها یا نگرانی های آن زمان نیست. به گفته هراری ، گیجی در تعیین اهداف و مجبور کردن لیبرال ها به اندیشیدن در مورد مفاهیم آخرالزمانی ، گویی که دور شدن تاریخ از پایان خوش تنها می تواند به این معنی باشد که ما اکنون به سمت آرماگدون (نبرد نهایی بین خیر و شر و روز قبل از قضاوت) می شتابیم ، ما هستیم تو راهمون.. سپس ادامه می دهد: وقتی توانایی خود در مواجهه با واقعیت را از دست می دهیم ، ذهنمان به سناریوهای فاجعه باریک می شود..(2)

هراری ، که به گفته برخی ، مطالعه ای خردمندانه و منحصر به فرد در تفسیر تاریخی جهان بشریت دارد ،(3) وی در این سخنرانی به نکته ای ظریف اشاره کرده که قابل تأمل است ، حتی اگر با همه ادعاهای آنها مطابقت نداشته باشد. تجربه بشریت در ارائه الگویی برای زیست شناسی برتر و انسانیت برخورد با موانع / کوه های یخی بزرگی روبرو شد که تنها بخشی از آن برای انسان آشکار شد. هیچ یک از داستانهای ساخته شده نمی توانند نیازهای اساسی انسان را برآورده کنند ، همانطور که توین بی در کتاب خود در گذشته انجام داد ، زمانی که تمدن غرب با چنین بحرانی روبرو نبود. تمدن در گیاه آزمایشیدر مورد چالش هایی که او البته در رده های خلأ معنوی و رشد ملی با آنها روبرو شده صحبت کنید. بنابراین سوال این است که ، چه امیدی می تواند زندگی را ممکن کند؟

همانطور که مشخص شد ، هاراری ، بر اساس دیدگاه مادی خود ، نبرد نهایی بین خیر و شر را سناریویی فاجعه بار توصیف می کند و البته راه دیگری را برای فرار از بحران های بوجود آمده پیشنهاد می کند که از حوصله این مقاله خارج است. این نقطه اختلاف نظر با آنهاست ، زیرا این مسئله می داند که ایمان به مبارزه با خیر و شر و آمدن منجی یا مصلح از کتاب مکاشفه ، که توحید در همه ادیان است ؛ این هزاران سال از آیین زرتشت ، یهودیت ، مسیحیت و اسلام حمایت کرده و عظمت بیانات الهی را به ثبت رسانده است ، و به چالش کشیدن و زیر سوال بردن آنها آسان نیست.

آنچه در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد ، نقش امام عصر / ناجی و مصلح جامع در زندگی انسان بر اساس اندیشه شیعه است که به طور خلاصه می توان به شرح زیر شرح داد: او پس از جنگ خود خواهد آمد و ستمگران خواهند آمد. جهان را با نیکی و عدالت پر کنید ، مبارزه خیر و شر با او پایان می یابد ، خوب روی صندلی می نشیند ، سعادت جهانی می شود ، بی عدالتی و استبداد از بین می رود ، بی عدالتی از بین می رود و زندگی ایده آل محقق در جهان بشری ، انسانها در کنار یکدیگر با آرامش و اعتماد کامل قرار می گیرند و از منظر جامع به آن دست می یابند. تمدنی ایده آل و مطلوب و آنچه انسانها همیشه آرزو داشته اند در تاریخ به دست آورند. تردیدی نیست که چنین نظری امید و شادی را برای همه به وجود می آورد ، اما چنین دیدگاهی یا اعتقادی نمی تواند ضعف ها یا کاستی ها را توجیه کند و یا موجب بی عدالتی و نقص در جامعه بشری شود.

تقلیل امام زمان به شخصیتی فراگیر که نواقص اداری افراد را توجیه کند یا اجازه دهد بی مسئولیتی فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی افراد – همانطور که برخی از مدعیان / حجتیه گفته اند – بیش از هر چیز دیگری سرپوش بگذارد. ضعف خود و باعث ایجاد انگ در حقیقت منجی می شود ، که انگیزه ، مسئولیت ، تعهد ، تلاش و لیاقت را در خود دارد و اگر اینگونه باشد بدون شک باعث مسمومیت ذهن و اخلال در وظایف انسان ، و در آخر ناامیدی و آشفتگی هایی به وجود می آید که با فلسفه انتظار و ظهور مصلح سازگار نیست.

* یکی از اعضای هیئت علمی در موسسه علوم و فرهنگ اسلامی

منبع و پیوست ها:
بیست و یک درس برای قرن بیست و یکمیوهان نوح هراره. تمدن در گیاه آزمایشیآرنولد تواین بی. پایان تاریخفرانسیس فوکویاما.
1. نظریه پایان تاریخ که توسط فرانسیس فوکویاما ارائه شده است ، بر آرمان لیبرال دموکراسی به عنوان عالی ترین دستاورد تاریخ بشریت اصرار دارد.
2. هراره ، بیست و یک درس برای قرن بیست و یکم ، ص 13 و بالاتر.
3. کلمه ای از صاحبان املاک در نقد کتاب های هراره.

دکمه بازگشت به بالا