عمومی

از لیون تا دوحه؛ خاطره‌ای از یک مسابقه

این دیدار که «مادر همه مسابقات» و «سیاسی ترین بازی تاریخ جام جهانی» نام داشت با برتری 2 بر یک ایران به پایان رسید و اولین پیروزی این تیم در این مسابقات بود. . تاریخچه جام جهانی

حکایت خاطره من این است که در سالهای ماموریت فرهنگی من در قطر (1382-1376) رویدادهای فرهنگی بزرگ و تاریخی زیادی در زمینه های مختلف به وقوع پیوست. یکی دعوت و میزبانی مراسم «سید محمدحسین طباطبایی» قاری و حافظ جوان کشورمان و دیگری مسابقه فوتبال ایران و آمریکا در سال 1377 که اتفاقاً (!!) در همان زمان اتفاق افتاد. زمان.

اولین اتفاق آن روز دعوت سید محمد حسین طباطبایی «فرزند نابغه» بود که یکی از اتفاقات بی نظیری است که ایشان در زمینه روابط دینی و مذهبی و تعامل با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای ما به ارمغان آوردند. محمد حسین در آن زمان، یعنی 18 محرم 1419، کودکی شش ساله بود که آمدنش با مشکلات فراوانی همراه بود. به دلیل سن کم والدینش مجبور شدند او را همراهی کنند. پدرش شرایط سختی را برای وجود او فراهم کرد و البته حق با اوست. در نهایت پس از مذاکره گسترده همه شرایط را پذیرفتم. با هماهنگی های انجام شده دعوتنامه رسمی از سوی باشگاه ورزشی معروف «العربی» قطر از وی به عمل آمد. این مجموعه در گذشته بزرگترین باشگاه ورزشی قطر بوده و بخش فرهنگی مهمی نیز به آن وابسته بوده است.

از لیون تا دوحه؛  خاطره یک مسابقه

ابتدا شخصیت آقای محمد حسین، قد، سن و هنر منحصر به فرد ایشان را به اعضای انجمن جوانان دوحه معرفی کردم. این پدیده برای آنها غیرقابل باور بود، اما در نهایت با اطمینانی که به من داشتند، پیشنهاد من را پذیرفتند و دعوت به عمل آمد و محمد حسین به قطر آمد و یک هفته در این کشور ماند و غوغا کرد، بی نظیر و سیلبقا!

از بدو ورود تا خروجش اولین خبر برای قطری ها بود. حتی قبل از ورودش به دوحه تیتر روزنامه ها برای او ساخته شد. «افتخار پل ایران تقریباً در دوحه است» (الشرق). استقبال از کودک ایرانی معجزه گر در فرودگاه دوحه (الریح). «کودک ختنه‌گر ایرانی وارد دوحه شد» (الشرق). این سخنان و خطاب ها حتی پس از ترک دوحه نیز ادامه داشت. جمعیت برای استقبال از او در فرودگاه قطر دست تکان می دهند. کل سیستم ترافیکی شهر مختل شده است. حتی مقامات کشور در مورد برنامه های او بحث می کردند.

جنبه ورزشی این رویداد به دلیل موقعیت مکانی موسسه دعوت کننده، رنگارنگ تر شد. و در یکی از برنامه های وی که در سالن ورزشی باشگاه عرب برگزار شد، علاوه بر سکوها، صندلی هایی نیز در کف سالن چیده شد و حاضران خواستار حضور در برنامه سید محمد حسین بودند. این برنامه برای یک روز برای خانم ها و یک روز برای آقایان تنظیم شده است. سالن از بدو تاسیس تا به حال چنین جمعیتی را به خود ندیده است!

احمد الخلیفی، رئیس کمیته فرهنگی، از میزبانی باشگاه خود، “عجایب قرن” در میان جمعیت بسیار ابراز خوشحالی و خرسندی کرد.

آقای العانزی کاپیتان تیم سرشناس فوتبال قطر که آن سال ها او را «علی دایی» کشورمان می نامیدند نیز به همراه اعضای تیمش به هتل محل اقامت این کودک شش ساله آمدند و نشان تیم ملی قطر، سپر باشگاه الریان، پیراهن شماره 9 این تیم و هدیه ای ویژه به محمد حسین اهدا شد. پس از این دیدار اولین خبر ورزشی روزنامه این بود که «المجزه و الانزی» به «الانزی» رفته تا در هتل محل اقامت دکتر محمد حسین «فرزند المجزه» ملاقات کند.

اما این تمام ماجرا نبود! نکته حائز اهمیت در این رویداد این بود که مدت ها قبل از بازی ایران و آمریکا، شور و شوق زیادی برای این بازی در بین ایرانیان مقیم قطر، خود قطری ها و اعراب منطقه وجود داشت.

جو و اضطراب بی سابقه ای پیرامون این رویداد ورزشی به وجود آمد. این بازی تا حدودی برای ایران و آمریکا افتخاری شد و هواداران جمهوری اسلامی از هر گرایش سیاسی، مذهبی، مذهبی و قومیتی به شدت نگران نتیجه بازی و باخت احتمالی تیم ملی ایران بودند. آنها برای کشور ما آرزوی پیروزی کردند، برای آنها فقط یک ورزش نبود. اساسا برد یا باخت تیم ملی ایران تاثیری در وضعیت تیم ملی قطر و سایر تیم های عربی نداشت. اما موضوع را در چارچوب تقابل جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا می دیدند. در واقع این تب و بی قراری ریشه در نفرت همه از آمریکا داشت.

فضا به قدری سنگین و پر از عفونت بود که در اولین نشست خبری سیدمحمدحسین طباطبایی که حضورش مصادف با بازی ایران و آمریکا بود، خبرنگاران از او خواستند نتیجه بازی را پیش بینی کند!

از لیون تا دوحه؛  خاطره یک مسابقه

سید محمد حسین که پاسخ هایش همیشه قرآنی بود و تنها با تلاوت آیاتی از کلام شریف خداوند پاسخش بلافاصله آیه «پیروزی های رومیان» بود!

این پاسخ فردای آن روز تیتر اکثر روزنامه های قطر شد و مردم آن منطقه با توجه به شناختی که از محمد حسین به دست آوردند، این پاسخ برایشان بسیار دلگرم کننده بود.

شهر در روز مسابقه تعطیل بود. تردد خودروها در خیابان ها بسیار کاهش یافته بود و آرامش شهر به دلیل برگزاری مسابقه فوتبال محسوس و محسوس بود. در جریان این مسابقه دکتر حمدال کواری از فرهنگیان تاثیرگذار قطر بود و سال ها وزیر فرهنگ بود و در حال حاضر سمت صدراعظم وزیر و رئیس کتابخانه ملی این کشور را بر عهده دارد و دوستی خوبی با هم داشتیم. با اشتیاق و نگرانی تلفنی با من تماس گرفتند.. زید الوصفی گفت: دکتر عباس! نتیجه این بازی مهم نیست. اگر معلوم شد این بازی با ضرب المثل “کودک اعجوبه” مغایرت دارد، چه کنیم؟ !!

الکواری با نگرانی ادامه داد:

عباس بگو چکار کنم؟!

او از شکست پیش‌بینی‌های محمد حسین و تأثیرات منفی شکست احتمالی این رویداد بسیار نگران بود. پس گفتم: نه، انشاءالله نتیجه می گیریم، هنوز وقت است، شما دعا کنید. ایشان هم فرمودند همه نماز بخوانیم.

بازی را چه از نظر تقابل جدی ایران و آمریکا و چه از نظر پیش بینی محمد حسین در فضایی متشنج به پایان رساندیم و ایران با نتیجه 2 بر یک پیروز شد و با این پیروزی و کسب سید محمد حسین. . پیش بینی، “کودک معجزه” “معجزه”.

جابر الحرامی روزنامه نگار معروف روزنامه قطری الوطن در سرمقاله ای با عنوان «قلابة الروم» به این موضوع پرداخت و گفت: وقتی از وی در مورد انتظاراتش از نتیجه بازی ایرانی و آمریکایی پرسیده شد، بلافاصله پاسخ داد: «حکومت الروم» و وقتی از او پرسیدند روم کیست؟ پاسخ داد: آمریکا. کی این رم تا آخر شکست خواهد خورد؟ برای شکستن شوک او؟ آیا حکومت او از بین می رود؟

الحرامی ادامه می دهد: (شماره روز قبل همین روزنامه این واقعه را پیروزی مستضعفین بر شیطان بزرگ نامیده است و این نشانه آشکار خصومت و نفرت ملت های عربی و اسلامی از شیطان بزرگ که آمریکاست).

السید در همین دیدار در پاسخ به سوالی درباره اشغال عراق توسط آمریکا، آمریکا را شیطان بزرگ توصیف کرد و همچنین از فلسطینیان خواست که راه قیام را ادامه دهند. روزنامه ها نیز آن را در عناوین مختلف نقل کردند.

به هر حال پیروزی ایران مانع شهر شد، ایرانیان مقیم قطر به خیابان ریختند و با بوق و پرچم ایران کارناوال های شادی را آغاز کردند. قطری ها نیز این کارناوال را در خیابان همراهی کردند و جوانانشان به ایرانیان پیوستند و شادی مضاعف در شهر پدیدار شد تا این رویداد «تاریخی» برای همیشه در «تاریخ» بماند.

امید است با همت فراوان بازیکنان کشورمان در ورزشگاه «الثمامه» دوحه و تشویق و دعای هموطنان و هواداران این حرکت پر سر و صدا و احساسی فردا در خیابان و فضای مجازی تکرار شود. در جاهای دیگر این مسابقه در تاریخ کشور ما خواهد ماند و تاریخ جهان جاودانه خواهد ماند.

6565

دکمه بازگشت به بالا