عمومی

از مسئولان توقعی نیست،خودمان برای کانون وکلا چه کرده ایم؟

به بهانه سالگرد تاسیس کانون وکلا، این میراث ملی ایرانی با قدمتی نزدیک به یک قرن، روبروی خانه وکلا، اعضای شورا چه کردند و برای مشترکشان چه باید می کردند. خانه؟
این یادبود عدالت مدرن را می توان با نگاهی به خارج از نگاه سنتی به تشکیلات دفاعی و کانون به عنوان یک پدیده اجتماعی دید. بنابراین برای شناسایی علل و عوامل چالش ها و هجمه ها به این نهاد مدنی، لازم است ابتدا آن را به عنوان یک پدیده اجتماعی در نظر گرفت. جامعه شناسان به عنوان مهندس به تحلیل و شناسایی پدیده های اجتماعی در مواجهه با معضلات اجتماعی می پردازند و با معرفی موضوع، آسیب شناسی پدیده مورد نظر را آغاز می کنند و محصول تحقیقات خود را در قالب یک طرح مطالعاتی ارائه می کنند تا هر تکنسین بتواند ارائه دهد. راهی برای برون رفت از چالش های مورد مطالعه با رویکردی متفاوت.
از این رو، نگارنده بر این باور است که تعیین چرایی هجمه ها و چالش ها به مؤسسه حقوقی و چرایی امری تخصصی، ضروری است تا مدیران دفاتر حقوقی در قالب یک طرح پژوهشی موضوع را با کارشناسان در میان بگذارند تا علل و عوامل مؤثر بر تولید را مشخص کنند. از حملات، و ایجاد چالش برای حرفه وکالت، گامی موثر در آسیب شناسی موضوع بردارد.
برای تعیین جایگاه نهاد حقوقی لازم است تاریخچه مختصری از این نهاد بررسی شود تا بتوان هنجار و هنجار را در دوره های مختلف مقایسه کرد. بر اساس برخی از وقایع تاریخ مناسات، سه دوره تاریخی از زندگی سندیکا را می توان شناسایی کرد (از اواخر دوره قاجار تا تأسیس نهادی به نام کانون وکلا در سال 1309، از تصویب استقلال. لایحه قانونی. از سال 1331 تا سال 1376 که قانون کیفیت مجوزها تصویب شد و سال 1379 آغاز تولد نهاد موازی تا به امروز است. تحولات سیاسی. با اینکه بیش از نیم قرن از آن دوره تاریخی می گذرد، هنوز از آن به عنوان نماد عزت و سربلندی تشکیلات صنفی یاد می کنند، پس آیا روح وکلای امروز به آه و حسرت تبدیل شده است؟ پاسخ این سوال اساسی را در کجای کانون وکلا و ساختار اداری آن می دهد یا در قوه قضاییه؟منطقی است که ما این دو اصطلاح را لازم و واجب ندانیم و بین اعضای خانواده و خانه اصناف مرزی قائل نباشیم، اما از نظر تعیین و تحلیل وظایف هر یک در جایگاه خود باید از این موضوع جدا شویم. و با شناخت ويژگي‌ها و ويژگي‌هاي هر يك از اينها، علاوه بر قانون و مقررات، نگاهي به رفتار و كردار گذشته در قبال وظايف حرفه‌اي و چالش‌ها و مشكلات صنفي دارد.
کافی است شرایط آن دوره را با هجمه ها و چالش های اخیر موسسه حقوقی تطبیق دهیم تا راز موفقیت دکتر مصدق و همراهانش در حفظ دفتر وکالت فاش شود و سپس به این پرسش بپردازیم که آیا مشکلات و هجمه ها وجود دارد یا خیر. بر آنها تحمیل شده است. نهاد وکالت در اوایل تأسیس کانون وکلا کمتر از امروز بود؟ واضح است که پاسخ منفی است، اما آنچه کانون وکلا را پایدار کرد و اهمیت و همدلی وکلا در آن زمان و اعتقاد صادقانه و صادقانه آنها به لزوم ارزش‌های تعالی در کانون وکلا همان چیزی است که ما امروز شاهد نبودم!!
متاسفانه آثار مخرب حملات و مشکلات درون گروهی کمتر از حملات است و چالش های بیرونی و یا حداقل چالش های درون صنفی مقدمه ای برای چالش های بیرونی است! غلبه بر چالش های بیرونی، تذکر و قلب همدردی و به قصد خودسازی است، پیش از آن که غریبه بخواهد همان تذکر را با تمسخر و تمسخر تکرار کند، نه از روی ترحم، بلکه از روی تخریب.
بدون شک زمان آن فرا رسیده است که خارج از روال معمول بدن خود و بدن خود را به صورت آشکار و تند مورد انتقاد قرار دهیم تا درد و رنج ناشی از نارسایی های درون صنفی، پادزهری برای مقابله و مقابله با هجمه های بیرونی باشد. وضعیت فعلی که در چند روز آینده برای انتخابات اشکودا رخ خواهد داد به عنوان یک فدراسیون ملی کانون های وکلا، می تواند نحوه برخورد مدیران وکلا و نامزدهای ریاست اشکودا با موضوعاتی مانند ارائه چندین طرح و لوایح مربوط به کانون وکلای دادگستری در مجلس: سالگرد تأسیس کانون وکلا چندین سؤال را مطرح کرد:
اما کدام یک از ما با وجدان خود خلوت کرده ایم؟ منصفانه به این سوال پاسخ دادیم که چند نفر از همکاران محترم به جای صرف امور شخصی وقت و انرژی خود را در خانه صنف صرف کردند؟ تا چه حد و چگونه مورد حمایت قرار گرفتند؟ وکیلی کیست که نداند همکارانش جز برای امور شخصی مانند خرید اوراق و تمبر و امثال آن (که در آستانه مفقود شدن و فراموشی هستند) به کانون وکلا مراجعه نمی کنند؟ چرا در خانه اصناف شانسی وجود ندارد؟ آیا تغییر محسوسی وجود دارد؟! در برهه های تاریخی که لازم است همه حقوقدانان بدون توجه به مسائل شخصی خود راه صنفی خود را ادامه دهند، چند نفر از همکاران در کمپین حضور دارند و آیا نخبه گرایی نخبگان و فعالان صنفی را از خانه مشترک دور کرده است؟

در این میان آیا به شیوه های ابطال تمبر و احتساب وکالت نامه و اعلام آن انتقاد دارید؟ آیا بین همکاران عزیز جای محبت و نفرت وجود دارد؟ !! حتی اگر به درستی تلاش ها و تجربیات همکارش را نادیده بگیرد، آیا خودش را به نام زمان تعریف می کند؟ باد را یک شبه نابود کنیم؟ چند درصد از کارآموزان حقوق را می توان از آموزش خود راضی دانست؟ معیار تعیین سرپرستان، وکلا، اعضا، روسای کمیته ها و نهادهای صنفی چیست؟ اتحادیه کجاست؟ دوست دارید هزینه یک نوار را برای چه نواری بپردازید؟ سال استقلال انجمن از تحقیقات آسیب شناسی و دلایل و عوامل عدم شرکت همکاران در فعالیت های صنفی؟ در این سال ها کدامیک از مدیران خانه اصناف طرح ها و ایده های خود را اجرا کردند؟ نقش و جایگاه ŠKODA به عنوان یک مرجع هماهنگ کننده برای انجمن ها موثر بود؟ مدیران موسسه حقوقی در سال هایی که آموزش عالی بدون رعایت حداقل استانداردهای مورد نیاز، آنقدر اجازه پذیرش دانشجو در رشته حقوق را می داد که امروزه ورود به این سمت علمی نیاز به آزمون ندارد، چه کردند؟ تا کی عبارت و عنوان مدافعان بی دفاع به بدن وکیل شکنجه شده آسیب می زند؟ از چند هزار وکیل چند نفر در فعالیت های صنفی شرکت می کنند؟ آیا دلایل عدم شرکت همکاران رضایت بخش است؟
عدالت و انصاف هسته اصلی حرفه ماست و این معیار را باید دانست که وجود یکی از این ده ها چالش در درون فدراسیون برای به چالش کشیدن و گمراه کردن هر پدیده اجتماعی و نهاد مدنی کافی است. و کردها مدیون همه هستند. برای رسیدن به مقصد سخت تلاش کنید، صادقانه تلاش کنید تا صنف خانه و خانواده به جایگاه واقعی خود برسند و برای شروع این انقلاب درونی، هر وکیلی باید از خودتان شروع کند.

وکیل

دکمه بازگشت به بالا