برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

انواع خال پوستی و روش های برداشتن آن

بسیاری از افراد بر روی پوست صورت و بدن خود دارای خال هستند که به دنبال درمان خال هستند. حتی بسیاری نوزادان دارای خال‌های مادرزادی هستند. به طور کلی وجود خال بر روی پوست صورت و بدن کاملاً طبیعی است و تا زمانی که شکل ظاهری خال تغییر غیر معمولی نکرده باشد جای هیچگونه نگرانی درباره آن وجود ندارد. اما در صورتی که تغییراتی در خال مشاهده شود باید فوراً به متخصص پوست مراجعه کنید و در صورت صلاح‌دید پزشک، برای برداشت خال اقدام نمایید. در این مقاله انواع خال پوستی و نحوه برداشتن آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

چرا خال به وجود می‌آید؟

خال به علت تکثیر سلول‌های ملانین ایجاد می‌شود. در واقع سلول‌های ملانوییت که سلول‌های سازنده رنگدانه پوست هستند در صورتی که به شکل گروهی در نقطه‌ای متمرکز شوند یک خال را پدید می‌آورند. بسیاری از خال‌ها وراثتی هستند و به صورت ژنتیکی در بعضی افراد به وجود می‌آیند. بعضی خال‌ها به صورت مادرزادی وجود دارند و برخی نیز در سنین نوجوانی و حتی بالاتر ایجاد می‌شوند.خال‌ها را می‌توان بر اساس شکل ظاهری آنها به چند نوع تقسیم کرد: خال گوشتی، خال دیسپلاستیک، خال‌های اکتسابی معمولی. در ادامه به معرفی هر یک از این انواع خال می‌پردازیم.

خال گوشتی

خال‌هایی که به صورت یک زائده برجسته روی پوست وجود دارند و اغلب به رنگ قهوه‌ای هستند در اصطلاح خال گوشتی نامیده می‌شوند. این خال‌ها می‌توانند به صورت ارثی ایجاد شوند به طوری که در بسیاری از افراد دارای خال گوشتی، خال مشابهی در سایر اعضای خانواده آنها مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده زمینه وراثتی این خال‌ها است. علاوه بر این، بسیاری از زنان در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی که به طور طبیعی در این دوره ایجاد می‌شوند شاهد ظاهر شدن خال‌های گوشتی در بدن خود هستند.

Types of moles and their removal methods

خال دیسپلاستیک

خال‌هایی که ظاهر آنها نامنظم و چند رنگ است خال‌های دیسپلاستیک نامیده می‌شوند. اغلب این خال‌ها بزرگ‌تر از اندازه معمول هستند. این نوع از خال‌‌ها بیش از سایر انواع خال مستعد بدخیم شدن هستند و بسیاری از متخصصین پوست ترجیح می‌دهند آنها از روی پوست برداشته شوند تا احتمال ابتلا به سرطان پوست به حداقل برسد.

اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بر روی بدن خود دارای خال‌های دیسپلاستیک هستند نگران نشوید. اگرچه احتمال بدخیم شدن این خال‌ها چند برابر خال‌های دیگر است، اما بسیاری از آنها هرگز بدخیم نمی‌شوند. بنابر این در صورتی که دارای خال دیسپلاستیک هستید همواره به ظاهر آن دقت کنید تا در صورت ایجاد هرگونه تغییر در آن، فوراً به متخصص پوست مراجعه کرده و جهت برداشتن آن اقدام کنید.

خال اکتسابی معمولی

این خال‌ها کاملاً معمولی هستند و تفاوتشان با خال‌های گوشتی در این است که اغلب به صورت ارثی پدید نمی‌آیند و به همین خاطر خال اکتسابی نامیده می‌شوند. بسیاری از این نوع خال‌ها با افزایش سن و به خصوص در اثر قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب پررنگ یا کم‌رنگ می‌شوند. این خال‌ها مسطح و کوچک هستند و ظاهری کاملاً معمولی دارند.

روش های برداشتن خال

به طور کلی متخصصین پوست توصیه می‌کنند که اگر اندازه خال‌های بدن شما بزرگ شود، یا شکل ظاهری آنها تغییر کند و شمایلی نامنظم پیدا کند باید به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از این موارد متخصصین به شما توصیه می‌کنند که جهت برداشتن خال خود اقدام کنید تا از احتمال بدخیم شدن آن جلوگیری کنید. اما بسیاری از افراد نیز تنها به دلیل ناراضی بودن از ظاهر خال‌ها جهت برداشتن آنها اقدام می‌کنند. اگر شما نیز از وجود خال بر روی پوست خود ناراضی هستید می‌توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید تا روشی را برای برداشتن آن انتخاب کنید. در ادامه روش‌های مختلف برداشتن انواع خال پوستی را به شما معرفی خواهیم کرد.

جراحی خال

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های برداشتن خال جراحی آن است. این روش به خصوص برای افرادی که دارای خال گوشتی یا دیسپلاستیک هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا طی جراحی، متخصص، پوست نواحی زیر و اطراف خال را نیز بر می‌دارد تا احتمال بازگشت آن را به حداقل برساند. در صورت استفاده از این روش به بخیه نیاز خواهید داشت و احتمال دارد جای زخم جراحی نیز بر روی پوست شما باقی بماند. البته، خوشبختانه روش‌های مختلفی مانند استفاده از لیزر می‌توانند به بهبود محل زخم کمک شایان توجهی کنند.

این روش برای افرادی مناسب است که پزشک احتمال می‌دهد خال ‌آنها بدخیم شود، زیرا با استفاده از جراحی تمامی سلول‌های همانطور که در مقاله آشنایی با انواع خال و علت بروز خال در بدن توضیح دادیم علت های گوناگونی برای ظاهر شدن خال بر روی پوست وجود دارد. با توجه به متنوع بودن انواع خال ها روش های متفاوتی نیز برای برداشت آن ها وجود دارد که در این مطلب می خواهیم انواع روش های برداشتن خال و چگونگی آن را به شما معرفی کنیم.

روش های مختلف برداشتن خال

خال ها در نواحی مختلفی از بدن ایجاد می شوند که ممکن است زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار دهند و  با ظاهری ناخوشایند باعث عدم اعتماد به نفس شوند. روش های برداشتن خال بستگی به نوع سطحی یا گوشتی بودن آن دارد. برای خال هایی که کمی مشکوک هستند بایوپسی انجام می شود.

برداشتن خال با لیزر

یکی از روش های برداشتن خال توسط لیزر انجام می شود. خال برداری با لیزر به دلیل غیرتهاجمی بودن طرفدار بیشتری دارد.

مزایای برداشتن خال با لیزر

این روش کمترین حالت تهاجم را دارد زیرا هیچ گونه برشی بر روی پوست ایجاد نمی شود. در نتیجه خطر ابتلا زخم به عفونت به حداقل می رسد. برای تمامی نواحی بدن قابل استفاده است و دسترسی آسان به ناحیه را فراهم می کند. در طول یک جلسه می توان چندین خال را برداشت.

عوارض خال برداری با لیزر

از عوارض احتمالی این است که در بعضی موارد خاص برگشت و رشد مجدد خال دیده شده است. معمولا برداشتن خال با لیزر در دو یا سه جلسه متوالی انجام می گیرد. به طور کلی خال برداری با هر روشی، دردناک نمی باشد چون از بی حسی موضعی در ناحیه مورد نظر استفاده می شود.

روش لیزر برای کدام نوع از خال ها مناسب است؟

روش لیزری بیشتر برای خال های ریز مناسب است. بهتر است خال هایی که در صورت قرار دارند توسط لیزر برداشته شوند تا احتمال ایجاد زخم و اسکار کمتر باشد.

مدت زمان

مدت زمان لازم برای رفع خال با لیزر حدودا 30 تا 40 دقیقه می باشد.

خال برداری با RF

خال های تخت و سطحی که رنگ تیره ای دارند نباید با لیزر به سراغ آن ها رفت. اکثرا اینطور خال های مسطح تیره رنگ با دستگاه RF برداشته می شوند.

برداشتن خال به روش جراحی

بعضی خال ها نیاز به برش و بخیه دارند. زیرا سلول های آن ناحیه با گذر زمان رشد می کنند و دوباره خال دیگری را تشکیل می دهند. به همین علت خال با بخشی از پوست بریده شده و در نهایت بخیه زده می شود. جای بخیه بسیار کوچک بوده و بعد از مدتی برطرف خواهد شد. این کار پس از بی حسی ناحیه بوسیله چاقوی جراحی انجام می شود.

خال برداری با روش فریز کردن

خال هایی که احتمال سرطانی شدن را ندارند و ریشه ی عمیقی هم در پوست نداشته باشند؛ می توان با روش فریز کردن برداشت. روش فریز کردن با نیتروژن مایع انجام می شود. گاهی برداشت خال به این روش یک اسکار کوچک بر جای خواهد گذاشت.

مراقبت های بعد از برداشتن خال

  • بعد از برداشتن خال حتما در ناحیه مورد نظر به مقدار کافی از کرم ضدآفتاب با SPF 30 و یا بالاتر استفاده نمایید.
  • در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  • هر 6 ماه برای چکاپ به پزشک خود مراجعه کنید تا از احتمال برگشت خال و رشد مجدد آن ها جلوگیری شود.
  • به طور مرتب از پمادهای تجویز شده استفاده نمایید تا تغییر رنگ پوست بهبود یابد.
  • بلافاصله پس از خال برداری می توانید به فعالیت روزانه خود ادامه دهید.
  • ترمیم پوست صورت تقریبا دو هفته زمان می برد بهتر است در این مدت از لوازم آرایشی در ناحیه مورد نظر استفاده نشود.
  • اگر بعد از برداشتن خال با لیزر پوست تغییر رنگ بدهد طی دو هفته بهبود می یابد.

خال ها به دو گروه بزرگ اکتسابی و مادرزادی تقسیم می شوند. گروه اول که شامل بیشتر خال ها می شوند، اکتسابی اند و حدود 80 درصد مردم دارای یک یا چند خال ملانوسیتی هستند. این خال ها در دوران کودکی و بلوغ ایجاد می شوند اما پس از 35 سالگی دیگر خال جدید ایجاد نمی شود. خال های مادر زادی در گروه دوم خال ها جای دارند که یک درصد نوزادان، هنگام تولد این نوع را در اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ دارند .

قطر خال های بزرگ، بیش از 20 سانتی متر است و در برخی موارد آنقدر بزرگ هستند که قسمتی یا تمامی تنه یا اندام را در بر می گیرند. بیشتر این خال ها در قسمت تحتانی پشت و در ناحیه ران ها قرار دارند. در این خال ها 4 تا 6 درصد خطر ایجاد یعنی وجود دارد. در موقع تولد گاهی خال های مادر زادی بسیار کمرنگ هستند و مورد توجه قرار نمی گیرند؛ در حالی که خال های ملانوسیتی مادر زادی کوچک و متوسط سرعت رشد کمتری نسبت به سرعت رشد شیرخواران دارند و با گذر زمان کوچک می شوند. این نوع خال ها هنگام بلوغ تیره تر می شوند و بر روی آنها موهای زبر و خشن رشد می کنند.

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای برداشتن خال وجود دارد، اما به‌طور کلی روش‌های علمی و شناخته‌شده‌ای که برای برداشتن خال توسط متخصصان پوست توصیه شده و انجام می‌شود؛ به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند :

  1. خال برداری با لیزر
  2. جراحی خال
  3. سوزاندن خال

در ادامه به توضیحات تکمیلی در مورد این روشها می‌پردازیم.

  1. خال برداری با لیزر : لیزر یک فن‌آوری جدید در علم پزشکی است که در بسیاری جراحی‌ها استفاده می‌شود و در برداشتن خال هم کاربرد دارد. روش لیزر در برداشتن خال مثل روش سوزاندن است، با این تفاوت که در این شیوه بجای جریان برق از امواج لیزر برای تخریب یا تراش خال استفاده می‌شود. البته از بین بردن خال هایی که ریشه عمیق تری دارند، با لیزر، ایده مناسبی به نظر نمی رسد. و علت آن هم خونریزی زیاد ناشی از این عمل می‌باشد؛ کع در این صورت نیاز به مداخله جراحی وجود دارد تا ایجاد زخم در نواحی درگیر خال و اطراف آن به حداقل برسد.

همچنین پیش از استفاده از لیزر، پوست های مشکوک باید توسط متخصص پوست مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین خال های بزرگ هم شاید گزینه مناسبی برای درمان لیزر نباشند. چرا که برداشتن خال به طور کامل با جراحی در مقایسه با چند جلسه درمانی لیزر، می تواند هزینه و زمان کمتری از بیمار بگیرد. انرژی زیاد لیزر باعث داغ شدن پوست شده و می تواند زخم کوچکی را در محل مورد نظر ایجاد کند که البته لازم به ذکر است که این زخم به زودی خوب می شود.

برخی اوقات پس از درمان، سطح پوست در محلی که خال برداشته شده است، ممکن است فرورفته به نظر برسد. در این موارد درمان های دیگری مثل استفاده از لیزرهای مسطح کننده مثل یا می تواند به طور قابل توجهی کیفیت و بافت پوست در اطراف محل زخم را بهبود ببخشد.

  1. جراحی خال : امروزه جراحی برداشتن خال، پرکاربردترین روش برای رفع این ضایعات پوستی است. در این روش با ایجاد بی‌حسی موضعی در محدوده خال، ‌با تیغ جراحی یک برش ساده روی پوست ایجاد شده و خال از عمق پوست خارج می‌شود، ‌سپس جای آن یک یا دو بخیه ظریف زده می‌شود.
  2. سوزاندن خال : سوزاندن یکی از روش‌های قدیمی برداشتن خال است. در این روش خال با دستگاه کوتر از طریق ایجاد گرما به وسیله جریان برق سوزانده می‌شود. از آن‌جایی که خال‌ها معمولاً قسمت‌های عمیقی در پوست دارند،‌ این روش ممکن است فرورفتگی چاله مانندی را در سطح پوست ایجاد کند. روش سوزاندن خال که بیشتر در گذشته استفاده می‌شد، برای برداشتن خال‌های ریز و سطحی کاربرد دارد، البته امروزه دستگاه‌های رادیو فرکانسی جایگزین دستگاه‌های کوتر شده‌اند که باعث می‌شود به‌کار بردن این روش اثر کمتری روی پوست بگذارد.

اگر شما قصد دارید خال خود را بردارید و یا کار های زیبایی دیگری انجام دهید میتوانید به کلینیک تخصصی پوست و مو ما مراجعه کنید ما همواره در کنار شما برای زیباترشدتان هستیم.

دکمه بازگشت به بالا