علمی و پزشکی

اگر می خواهید پشه نیشتان نزند از این رنگها لباس انتخاب کنید

به گزارش دیباروز و به نقل از دیلی میل، بر اساس این مطالعات، پشه ها جذب رنگ های قرمز، نارنجی، سیاه و فیروزه ای می شوند و از رنگ هایی مانند سبز، بنفش، آبی و سفید اجتناب می کنند.

محققان فکر می کنند این به توضیح چگونگی یافتن میزبان پشه ها کمک می کند زیرا پوست انسان سیگنال های نارنجی مایل به قرمز را بدون فکر کردن به رنگدانه ها منتشر می کند.

جفری رول، استاد زیست شناسی در دانشگاه واشنگتن و نویسنده مقاله می گوید: «به نظر می رسد پشه ها از حس بویایی خود برای یافتن آنچه در اطرافشان است استفاده می کنند. هنگامی که آنها ترکیبات خاصی مانند دی اکسید کربن را استشمام می کنند، نفس می کشند و این عطر چشم آنها را تحریک می کند تا اسکن کنند و به سمت رنگ ها و الگوهای بصری خاص مربوط به میزبان هدف حرکت کنند.

این نتایج نشان می دهد که چگونه حس بویایی پشه ها بر نحوه واکنش آنها به نشانه های بصری تأثیر می گذارد.

به گفته محققان، دانستن اینکه چه رنگ هایی پشه ها را جذب می کنند می تواند به طراحی مواد دافع پشه، تله ها و راه های دیگر برای دفع بهتر این حشرات کمک کند.

سوالی که همیشه از من پرسیده می شود این است که برای جلوگیری از نیش زدن پشه ها چه کنم؟ من همیشه گفته‌ام که سه علامت اصلی وجود دارد که پشه‌ها را جذب می‌کند: نفس، عرق و دمای پوست.

در این مطالعه به علامت چهارم رسیدیم که همان رنگ قرمز است که نه تنها در لباس شما بلکه در پوست همه افراد نیز یافت می شود. رنگ پوست مهم نیست.

محققان در آزمایشات خود رفتار پشه زرد ماده Aedes (Aedes aegypti) را در مواجهه با علائم مختلف بینایی و بویایی بررسی کردند.

مانند همه پشه ها، در آئدس، ماده ها فقط از خون تغذیه می کنند و نیش آنها باعث تب دنگی، تب زرد و تب زیکا می شود.

محققان پشه ها را به صورت جداگانه با اسپری کردن رایحه های خاص و نمایش الگوهای بصری آزمایش کردند.

در غیاب محرک‌های بویایی، پشه‌ها بدون توجه به رنگ آن، نقطه پایین محفظه را نادیده می‌گرفتند، اما پس از افزودن دی‌اکسید کربن به اتاق، جذب نقطه قرمز، نارنجی، سیاه یا فیروزه‌ای شد، در حالی که سبز، نقاط آبی یا آبی همچنان بنفش نادیده گرفته می شود. تحقیقات قبلی نشان داده است که دی اکسید کربن فعالیت پشه های ماده را افزایش می دهد.

انسان طول موج های مختلف نور را به عنوان رنگ های متمایز می بیند. محققان نمی‌دانند پشه‌ها مانند ما رنگ‌ها را درک می‌کنند یا نه، اما بیشتر رنگ‌هایی که پشه‌ها پس از استنشاق دی اکسید کربن ترجیح می‌دهند در محدوده طول موج بلند بودند.

پوست انسان، صرف نظر از رنگ، یک سیگنال طولانی با طول موج قرمز-نارنجی ساطع می کند. پشه ها زمانی که آنها را با دست محقق جایگزین کردند به پرواز به سمت تیم تفنگ ادامه دادند. استفاده از فیلترها برای حذف سیگنال های طول موج بلند یا پوشیدن دستکش سبز باعث جذب پشه نمی شود.

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شد.

دکمه بازگشت به بالا