این چه حبابی است که ۵۰ سال نترکیده؟!

این چه حبابی است که ۵۰ سال نترکیده؟!

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: سالانه بین 4 تا 5 درصد به حومه شهر تهران اضافه می شود.

بیت الله استریان در مصاحبه ای با خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: انتظار می رفت کاهش معاملات مسکن در ماه های اکتبر ، نوامبر و دسامبر انجام شود. به دلیل ویروس کرونا ، تغییرات اساسی در جهان رخ داده است. واقعیت افزوده شدن به اوضاع وخیم انتخابات ایالات متحده این واقعیت بود که حتی خود اقتصاد آمریکا نیز به مدت یک ماه در هوا بود.

وی افزود: “با این وجود من فکر نمی کنم بازار مسکن در مسیر رکود اقتصادی باشد زیرا ما در 50 سال گذشته همیشه با کسری مسکن روبرو بوده ایم.” من قبول ندارم که برخی مقامات می گویند قیمت مسکن در حال افزایش است. از این گذشته ، این حباب چیست که طی 50 سال تخلیه نشده است؟

این اقتصاددان مسکن با بیان اینکه مقامات نباید این بخش را با عنوان هایی مانند حباب مسکن اشتباه عنوان کنند ، گفت: “همه سرمایه گذاران آنالیز طولانی مدت ندارند ، بنابراین برخی بر این باورند که قول مقامات مبنی بر کاهش قیمت مسکن به زودی”. این امر باعث می شود که آنها برای مدتی ساختمان را متوقف کنند و این کسری تولید به کسری سال آینده اضافه می شود.

استاریان تأکید کرد: مسئولان باید شعار دادن در بخش مسکن را متوقف کنند. در سال 1390 ، آنها پایان مسکن را جشن گرفتند ، در حالی که در تهران فقط در همان سال ، حاشیه نشینی 6 درصد اضافه شد. وجود حاشیه نشینی به خودی خود به معنای کمبود مسکن است. در این حالت پیش بینی سقوط قیمت مسکن بی جا است.

وی با اشاره به 50 درصد هزینه های خانواده گفت: “ناتوانی خانواده ها در تأمین مسکن مناسب منجر به پدیده حاشیه نشینی می شود.” حاشیه نشینی در تهران سالانه 4 تا 5 درصد افزایش می یابد. این بدان معنی است که تا 20 سال دیگر ، تهران ویژگی های مناطق ناکارآمد را در کنار تهران فعلی به نمایش می گذارد.

این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: حدود 20 میلیون فقیر در این کشور زندگی می کنند. پس از آن ، مقامات تخمین می زنند که 2.5 میلیون واحد مسکن خالی در کشور داشته باشیم. وقتی به این درگیری ها نگاه می کنیم ، متوجه می شویم که اراده ای برای رفع کمبود مسکن وجود ندارد. بخش مسکن ، که نیمی از اقتصاد کشور را تشکیل می دهد ، توسط یک معاون در وزارتخانه اداره می شود. بنابراین ، آنها به وضوح موضوع را دست کم گرفتند و از نظرات تخصصی استفاده نکردند.

استاریان با بیان اینکه در میان مدت و بلند مدت نمی توان انتظار کاهش یا حتی ثبات قیمت مسکن را داشت ، تأکید کرد: من معتقدم تغییراتی که در سطح بین المللی رخ داده است در آینده اقتصاد ایران به یکی از مهمترین اقتصادهای جهان تبدیل می شود. زیرساخت های این توسعه باید خصوصاً در بخش مسکن مورد توجه قرار گیرد.

27.1 میلیون تومان در خانه ای در تهران

براساس این گزارش ، طبق اعلام بانک مرکزی قیمت تعداد واحدهای مسکونی شهر تهران در آبان ماه (آبان) 1399 به 27 میلیون و 100 هزار تومان در مترمربع رسید که نسبت به ماه قبل 1.8 درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 118 درصد رشد نشان می دهد. این کمترین افزایش ماهانه قیمت از ماه مه سال جاری است. معاملات نیز در ماه هشتم امسال به میزان قابل توجهی کاهش یافت. در نوامبر سال 2016 ، 4 هزار و 466 معامله مسکن در تهران منعقد شد که نسبت به ماه قبل 48 درصد کاهش داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل 1.8 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا