اقتصادی

یک ششم وام مسکن می‌پرد

متوسط ​​قیمت هر اوراق تسهیلات مسکن تا ۱۶۲ هزار و ۹۲۵ تومان ادامه یافت، به طوری که همسران در تهران برای دریافت درجه وام ۴۸۰ میلیون تومانی، در واقع یک ششم مبلغ وام، باید ۷۸ میلیون و ۲۰۴ هزار تومان هزینه کنند. اوراق بهادار .

به گزارش دیباروز، زمانی که سقف تسهیلات مسکونی از محل خرید اوراق در پایان شهریور 1400 افزایش یافت و در تهران به 480 میلیون تومان رسید، میانگین قیمت هر اسکناس حدود 50 هزار تومان بود و سپس به جایی رسید. در 27 بهمن سال 1400 به میانگین 162 هزار و 925 هزار تومان رسید. تنها در یک روز قبل از 27 بهمن قیمت از حدود 155 هزار تومان به حدود 163 هزار تومان رسید.

پس از جهش قیمت مسکن در چهار سال گذشته که منجر به خروج متقاضیان مصرف از بازار مسکن شد، وام مسکن از طریق ده‌ها اوراق تسهیلات مناسب‌ترین تسهیلات برای مالکان است. در حال حاضر این تسهیلات برای زوجین در تهران 400 میلیون تومان سقف دارد و می توان آن را با وام 80 میلیون تومانی تلفیق کرد. این رقم برای شهرستان ها و مراکز بالای 200 هزار نفر 320 میلیون تومان به اضافه 80 میلیون تومان وام های تقلبی است. در سایر کلان شهرها وام اوراق به همسران 240 میلیون تومان است. با این تسهیلات می توانید 80 میلیون تومان وام نیز دریافت کنید. نرخ سود این تسهیلات 17.5 درصد، مدت بازپرداخت وام 400 میلیونی 12 سال و تسهیلات 80 میلیونی 5 ساله است.

از سوی دیگر بانک مسکن در 23 آذر 1400 به مناسبت هشتاد و سومین سالگرد تاسیس این بانک هزینه دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق حق تقدم را اعلام کرد. 50 درصد کاهش داشته است. مدت استفاده از این تشویقی تا یک ماه اعلام شد و البته تا 15 بهمن ماه تمدید شد. اخیرا مهلت استفاده از این طرح به پایان رسیده است تا پایان اسفند ماه تمدید شد.

وام 480 میلیون تومانی اوراق تسهیلات مسکن می تواند قسمت زیادی از قیمت مسکن در جنوب تهران را پوشش دهد. در برخی از مناطق جنوبی تهران می توانید خانه ای با اعداد بین 600 تا 800 میلیون تومان داشته باشید.

پس از افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل خرید اوراق بورس اوراق بهادار و همچنین نصف شدن تعداد فرم های مورد نیاز برای کسب امتیاز این وام، تقاضا برای تسهیلات افزایش یافته و به نظر می رسد این موضوع در افزایش آن موثر بوده است. قیمت این نوع وام؛ به گونه ای که از شهریورماه تاکنون قیمت هر اوراق حدود 225 درصد افزایش یافته و به نوعی مانع استفاده از این وام شده است. در حال حاضر برای دریافت 480 میلیون تومان تسهیلات مسکونی باید 78 میلیون و 204 هزار تومان هزینه شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا