اجتماعی

بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور/ کاهش دما تا ۱۲ درجه

سازمان هواشناسی ضمن هشدار نسبت به بارش برف و باران در مناطق مختلف کشور و کاهش دما تا 12 درجه سانتیگراد، توصیه هایی را برای کشاورزان، باغداران و … ارائه کرد.

به گزارش دیباروز، سازمان هواشناسی کشور هشدار داد نارنجی بارش برف و باران همراه با وزش باد شدید و کاهش محسوس دما و در مناطق گرمسیری همراه با رعد و برق پیش بینی می شود که شرایط جوی روز سه شنبه (9 آذر) در غرب کردستان و جنوب آذربایجان غربی، چهارشنبه (1 آذر) در غرب آذربایجان شرقی خواهد بود. . آذربایجان، اردبیل و کردستان، پنجشنبه (2 دی) در اردبیل، گیلان و نیمه غربی کردستان، مازندران و جمعه (12 آذر) در گیلان، مازندران، اردبیل، ارتفاعات خزر، البرز و تهران بیدرخ.

در این شرایط طغیان معابر عمومی، بالا آمدن رودخانه ها و مسیل ها، لغزندگی جاده ها، کاهش دید و کولاک جاده ها، مسدود شدن جاده های کوهستانی و بارش برف، تأخیر یا لغو احتمالی پروازها غیرمنتظره است، بنابراین سازمان هواشناسی آماده عملیات برای جاده ها و شهرداری ها است. بارش برف، تجهیز خودروها به تجهیزات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هرگونه فعالیت کوهنوردی، جلوگیری از توقف و تردد در کنار رودخانه ها و مسیل ها، بازگشایی پل ها و بازگشایی پل ها، جابجایی عشایر کوچنده، جمع آوری توصیه های دام از رودخانه ها و مسیل ها و برای بادهای شدید آماده شوید

به گزارش دیباروز، سازمان هواشناسی کشور هشدار داد رنگ زرد سه شنبه (29 آذر) بارش برف و باران گاهی همراه با وزش باد موقتی شدید و در برخی مناطق کاهش محسوس دما و در مناطق گرمسیری همراه با رعد و برق این شرایط جوی روز سه شنبه (9 آذر) در کهگیلویه و بویراحمد آذربایجان شرقی پیش بینی می شود. ، نیمه شمالی آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، نیمه شمالی فارس، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، یزد و روز چهارشنبه (1 آذر) در گیلان، مازندران، خراسان شمالی و خراسان جنوبی خراسان جنوبی پیش بینی می شود.

گستردگی این شرایط جوی از روز پنجشنبه (11 دی ماه) در استان های آذربایجان شرقی، جنوب غربی آذربایجان، نیمه شرقی کردستان، کرمانشاه، زنجان و قزوین و روز جمعه (3 آذرماه) در استان های آذربایجان شرقی و جنوب غربی است. . پیش بینی می شود آذربایجان، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکز، لرستان، تهران و البرز باشد.

در این شرایط لغزندگی جاده ها، کاهش دید، کولاک، احتمال آبگرفتگی باند فرودگاه به صورت محدود، احتمال اصابت صاعقه و احتمال تاخیر در پروازها قابل پیش بینی است. هایلند راه اندازی دستگاه های عملیاتی برای یخ زدایی در مناطق سردسیر، تجهیز وسایل نقلیه به تجهیزات زمستانی و احتیاط در عبور از رودخانه ها و نهرها را توصیه می کند.

به گزارش دیباروز، سازمان هواشناسی کشور هشدار کشاورزی داده است زردران از روز جمعه (23 دی ماه) با کاهش محسوس دما بین 10 تا 12 درجه سانتیگراد و احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی می توان انتظار نفوذ توده هوای سرد را داشت. این شرایط جوی روز جمعه (12 آذر) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان، شنبه (14 دی) در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و کرمانشاه لیزا دور از انتظار.

این شرایط جوی یکشنبه (5 دی ماه) در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان، سمنان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، قم، زنجان، قزوین، البرز، تهران، اصفهان، ایلام، خوزستان و روز دوشنبه (26 دی) در فارس، بوشهر، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان پیش بینی می شود.

در این شرایط جوی احتمال آسیب به محصولات کشاورزی و ادوات مورد استفاده سازمان هواشناسی وجود دارد مزارع و باغات استفاده از پتاس (Soloptas) و ترکیبات بور-روی (مانند مجموعه میوه) و کودهای آمینو اسیدی به طور غیرمستقیم روی سایبان درختان، برای تقویت درختان از سرما، و افزایش بیشتر رطوبت در مزارع و باغ ها برای دماهای سردتر نسبت به آبیاری توصیه شده برای نهال های جوان و درختان ضعیف (سیاه پلاستیک، کیسه، پلی اتیلن و نایلون) از طریق آبیاری.

از دیگر توصیه ها می توان به خودداری از هرس درختان، خاک اره در باغات، تسریع انتقال محصولات به انبارها از جمله ذرت در سیستان و بلوچستان و مرکبات در گیلان، مازندران و کرمان و آتش زدن و دود در مزارع پیاز و سیب زمینی در استان کرمان اشاره کرد. . اجرای کمپوست گچ در باغات.

برای سالن ها پرورش قارچ، گلخانه ای و نگهداری تهویه هوا به دلیل کاهش دما جهت تنظیم دما و تامین سوخت در سالن ها و کنترل دما و رطوبت انبارها به دلیل افزایش رطوبت جهت جلوگیری از آسیب بیماری های قارچی توصیه می شود.

از توصیه های ارائه شده به صاحبان سالن های مرغداری و دامداری قابلیت تهویه، به دلیل دمای پایین، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها، تهیه خوراک دام با انرژی بالا به دلیل دمای پایین، جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل سالن، نظارت بر شدت شدید پرندگان آنفولانزای طیور به عنوان یک در نتیجه دمای پایین و به دلیل سردی هوا واکسیناسیون دامهای سبک مشاهده می شود و در برابر تب برفکی سنگین می باشد.

سازمان هواشناسی کشور برای مخازن ماهی خودداری از کود دهی به آکواریوم های آب گرم، کاهش تغذیه به نصف نرمال به دلیل پوشش ابر، کاهش دما، شکستن یخ از سطح استخر در مناطق سردسیر برای هوادهی به ماهی و خودداری از تغذیه در این شرایط و برای بادیه نشینان و زنبورداران جداسازی و محافظت از کندوها در برابر کاهش دما و مکمل کلنی برای زمستان گذرانی و کنترل شب پره ها و شب پره ها در کندوها به ویژه در مناطق سردسیر توصیه می شود.

توصیه سازمان هواشناسی به صاحبان آن ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی زهکشی آب و مونتاژ لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضدیخ در رادیاتور ماشین آلات کشاورزی و حفاظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهش دما.

این هشدار می افزاید: در ساعات اولیه روز جمعه (3 دی ماه) بارش برف در اکثر استان ها آغاز می شود که احتمال دارد به محصولات و ادوات کشاورزی خسارت وارد کند.

این شرایط جوی روز جمعه (3 دی) در استان های اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، قزوین، روز شنبه (14 آذر) در استان های گلستان، اردبیل، گیلان، مازندران، کردستان، زنجان، قزوین، تهران، آذربایجان غربی، البرز، کرمانشاه، خراسان شمالی، سمنان و یکشنبه (5 دی) در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی با پیش بینی خسارت احتمالی به محصولات و ادوات کشاورزی.

در این شرایط اقلیمی سازمان هواشناسی تقویت ساختار و پوشش گلخانه ها به دلیل برف به ویژه در استان های ساحلی، چرای نکردن دام در ارتفاعات به دلیل برف، برف روبی از شاخه های درختان برای جلوگیری از شکستن شاخه ها، تامین سوخت مناسب سالن های پرورش و گلخانه ها. توصیه به تغذیه کافی برای دام و طیور به دلیل شرایط برفی.

با توجه به دندان های ما اخطار نارنجی سازمان هواشناسی پیش بینی می کند که پدیده های جوی اثرات منفی و خسارات احتمالی به همراه داشته باشد. هشدار نارنجی برای آماده سازی دستگاه های مسئول برای مقابله با یک پدیده مضر صادر می شود و هشدار زرد به معنای پدیده آب و هوایی است که ممکن است در سفر و فعالیت های روزمره اختلال ایجاد کند. این اخطار به منظور افزایش آگاهی عمومی صادر شده است تا بتوانند خود را برای مقابله با پدیده های جوی کمی شدیدتر از حد معمول آماده کنند. از سوی دیگر مسئولان نیز متوجه این هشدارها هستند تا در صورت لزوم اقدام کنند.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا