باغ‌وحش صفادشت تعطیل نمی‌شود

محمد علی کریمی شهردار صفادشت در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دیباروز درباره تعطیلی باغ وحش این شهر اظهار داشت: تعطیلی باغ وحش صفادشت دروغ بوده و تکذیب می‌کنم، متاسفانه این حرف را فردی بیان کرده که سابقه خوبی نداشته و در چند مصاحبه خبر کذب تعطیلی این باغ وحش را گفته است.

باغ‌وحش صفادشت تعطیل نمی‌شود

وی ادامه داد: هیچ کس دنبال تعطیل شدن باغ وحش صفادشت نیست؛ ما دنبال احیای آنجا هستیم و می‌خواهیم که باغ وحش صفادشت در عرصه ملی برند شود؛ مجوز باغ وحش صفادشت به نام شهرداری این شهر است و فردی که هم اکنون در این باغ وحش استقرار دارد فقط مالک حیوانات پیمانکار است.

شهردار صفادشت تصریح کرد: باغ وحش صفادشت در سال ۸۳ تاسیس شد و بعد از فوت پیمانکاری که تعدادی حیوان در اختیار داشت این باغ وحش دچار مشکل شد؛ برای اینکه نیازمند زمینی ویژه برای این کار بودیم و بعد از ساخت و احیای مجدد باغ وحش صفادشت، شهرداری این شهر چند سال تعدادی حیوان در این باغ وحش نگهداری کرد و مردم به صورت رایگان از آنجا بازدید می‌کردند؛ سپس با یک پیمانکار قرارداد منعقد کردیم که ۲ سال اول اجازه آن رایگان بود و اعلام کردیم به شرط رضایت، قراردادی ۵ ساله منعقد شود و سپس اعلام کردیم در صورت رضایت مجدد ۵ سال دیگر تمدید می‌کنیم؛ اما هدفی که مدنظر بود محقق نشد و اتفاقات ناگواری مانند مرگ گورخر و زرافه به وقوع پیوست.

 
کریمی افزود: متاسفانه دارنده حیوانات باغ وحش صفادشت بعد از مرگ این حیوانات با محیط زیست درگیر شد و عملا ما دیگر امکان اینکه روی آقای پیمانکار حساب باز کنیم نداریم.

شهردار صفادشت گفت: ما به پیمانکار گفتیم که بنای ما برند شدن این باغ وحش و کمک به سرمایه گذار برای توسعه آن است؛ این هدف ما از سال ۹۶ بوده که به پیمانکار و صاحبان حیوانات در پیاده روی یکساله اخیر بار‌ها اعلام کردم.

وی اظهار داشت: طبق قیمت گذاری سال ۹۶، هزینه اجرا باغ وحش صفادشت ۱۰ میلیارد تومان است، اما کسی در شرایط فعلی چنین رقمی پرداخت نمی‌کند.

شهرداری صفادشت فقط باغ وحش را به کسی داد که تعدادی حیوانات در اختیار داشته باشد؛ در شرایط فعلی هزینه اجاره این باغ وحش ۲۵ میلیارد تومان است؛ ملک این باغ وحش با کاربری گردشگری واگذار شد و برندی جدید برای آن طراحی شده و سه سال است که کار ساخت و ساز و تغییرات اساسی و توسعه‌ای باغ وحش صفادشت را به عقب انداختیم. بنا داریم باغ وحش صفادشت به گونه‌ای توسعه دهیم که نمونه‌ای در ایران نداشته باشد؛ طرح مذکور را با پیمانکار و دارنده حیوانات به اشتراک گذاشتیم و بیش از ۱۰ جلسه با آن‌ها نشست برگزار و تاکید کردیم که حیوانات فعلی این باغ وحش باید در باغ وحش آینده مدنظر ما حفظ شود و حتی پیشنهاد انعقاد قرارداد جدید دادیم به شرطی که درخواست‌های محیط زیست مبنی بر تغییرات اساسی در قفس‌های حیوانات و رفع مشکلات عملیاتی شود.

باغ‌وحش صفادشت تعطیل نمی‌شود 
کریمی تصریح کرد: محیط زیست با دارنده حیوانات باغ وحش صفادشت مشکل داشت، اما او برای رفع مشکلات و اجرای خواسته‌های محیط زیست طفره رفته و عملا معایب را رفع نکرده و رفتار طلباکارانه داشت. ضمن اینکه اصلا مشخص نیست که این حیوانات شناسنامه دارند یا ندارند و یا سالم هستند بیمار.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت شهرداری صفادشت به این نتیجه رسید که دارنده حیوانات باغ وحش این شهر صلاحیت لازم را نداشته و اصلا باغ وحش دار نیست و فقط حیوان باز است؛ ضمن اینکه کار‌های او مبنی بر فروش حیوانات غیرقانونی است و طبق نظر محیط زیست نباید این کار‌ها انجام شود.

کریمی افزود: شهرداری صفادشت بار‌ها اعلام کرده که بنای حفظ باغ وحش را با بازسازی بر اساس طراحی جدید را دارد؛ پیمانکار و حیوان دار فعلی باغ وحش صفادشت استاد فضاسازی است و اینکه گفته می‌شود برخی حیوانات این باغ آبستن هستند هم کذب است؛ آیا اصلا محیط زیست این حیوانات را معاینه کرده و آبستن بودن آن‌ها را تایید کرده است؟ شهرداری صفادشت اصلا با حیوانات آبستن کاری نداشته و از نگهداری و تیمار آن‌ها حمایت می‌کند؛ ما به آن‌ها اعلام کردیم که باید حیوانات فعلی باغ وحش صفادشت را به محیط زیست واگذار کند ضمن اینکه جابه جایی حیوانات در سطح کشور طبق قانون بر عهده محیط زیست است و هیچ کس شخصا نمی‌تواند نسبت به جابه جایی حیوانات اقدام کند.

باغ‌وحش صفادشت تعطیل نمی‌شود 
وی خاطرنشان کرد: باغ وحش صفادشت برندی معتبر در کشورمان است و هیچ کس مالک شخص آنجا نیست و این باغ وحش متعلق به مردم صفادشت و شهرداری این شهر است. فقط باید با افزایش استاندارد‌ها و طراحی جدید توسعه پیدا کرده و به برندی ملی تبدیل شود. همچنین باید زیر نظر محیط زیست فعالیت داشته و کارشناسانه با حیوانات رفتار شود.

شهردار صفادشت گفت: هم اکنون ۳ ماه از پایان قرارداد باقی مانده است و شهرداری صفادشت به دنبال حفظ این باغ وحش است؛ ما به پیمانکار جدید و دارنده حیوانات اعلام کردیم حیوانات را واگذار کن و با حیوانات جدید که پیمانکار جدید می‌آورد و با نظارت محیط زیست، باغ وحش استانداردی داشته باشیم.

وی افزود: زایمان کنند؛ اصلا چه کسی گفته که باید حیوانات آبستن جابجا شوند و جابه جایی آن‌ها را تکذیب می‌کنم.

کریمی تصریح کرد: فروش زمین باغ وحش به صورت ارزان کذب محض است، زیرا بر اساس مستندات تازه و کارشناسی شده، این ملک با کاربری گردشگری و ۶ متر گودال متری ۵۵۰ هزار تومان فروخته شده است در حالی که ملک کناری این باغ وحش با کاربری عادی و با دو هزار بنا متری ۴۷۰ تومان هزار تومان فروخته شده است؛ این موضوع نشان می‌دهد ما این زمین را گران‌تر فروخته ایم. ضمن اینکه خریدار باغ وحش صفادشت نمی‌تواند کاربردی گردشگری آنجا را تغییر دهد.

باغ‌وحش صفادشت تعطیل نمی‌شود

وی افزود: هم اکنون در بخشی از باغ وحش صفادشت گوسفند تکثیر می‌شود و دارنده حیوانات این باغ از این محل درآمد کسب می‌کنند؛ به دلیل عدم رسیدگی به حیوانات باغ وحش، بسیاری از آن‌ها لاغر شده و از بین میروند؛ شیر درشت هیکلی که به این باغ وحش آورده شده است چرا بعد از مدتی استخوانی شده و می‌میرد؟ متاسفانه دارنده حیوانات باغ وحش صفادشت فقط به دنبال تکثیر است و به چیز دیگری فکر نمی‌کند.

شهردار صفادشت گفت: در طول سال‌های اخیر ما و مالک باغ وحش که خودشان حامی شیر بودند باغ وحش را سرپا نگه داشتیم؛ مالک باغ وحش هلدینگی بزرگ داشته و درآمد این هلدینگ را در ۳ بخش محیط زیست، بچه‌های بی سرپرست و درمان سرطان سینه زنان هزینه می‌کند؛ در سال کرونایی هم تلاش زیادی کرده و هزینه‌های باغ وحش را با وجود عدم بازدید تامین کرد.

کریمی اظهار داشت: پزشک محیط زیست درباره علت فوت زرافه‌ای که در باغ وحش صفادشت اعلام کرده که دنده این حیوان شکسته شده و در بدنش فرو رفته است؛ چرا باید این حیوان اینگونه رها شود و رسیدگی لازم صورت نگیرد؟ وقتی به آن‌ها می‌گوییم چرا به حیوانات غذای سالم و طبیعی و طبق ذائقه آن‌ها نمی‌دهید پاسخ ندادند؛ درباره علت فوت حیوانات دیگر هم وقتی موضوع را جویا شدیم متوجه شدیم به آن‌ها پای مرغ می‌دادند در حالی که این حیوانات با این روش غذا سیر نمی‌شوند و به مرور لاغر شده و می‌میرند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا