عمومی

بررسی انواع عسل گون + خواص آن

تحقيقات جديد نشان مي دهد كه عسل گون تقريبا تمام فازهاي مربوط به فعاليت سيستم ايمني بدن را تحريك و تعداد سلول هاي استم سل را در مغز استخوان و بافت هاي لنفاوي افزايش داده و توسعه و رشد آنها را در جهت تبديل به سلول هاي فعال ايمني، تحريك مي كند تا در داخل بدن پخش شوند.

گون گیاهی است چند ساله که ارتفاع آن تا 75 سانتیمتر می رسد و از خانواده leguminoseae که تولید مثل آن از طریق بذر صورت می گیرد ساقه های رشد یافته آن به رنگ بنفش تیره است برگ های آن مرکب از برگچه هایی است که به صورت متقابل به تعداد 11 تا 30 جفت در محور هر برگ قرار گرفته اند. بعضي از گون ها نيز داراي گل هايي واقع در محور ساقه هستند. زمانی که بافت غالب یک منطقه گون باشد، به عسلی که در آن منطقه به دست میآید عسل گون میگویند.

از آنجایی که عسل سیاه دارای انواع ویتامین از B۵ تا B ۱۲ و از خانواده ویتامین A و دیگر ویتامینها است؛ و اینکه در خود سلنیوم دارد میتواند در پیشگیری به بیماریها به شما کمک کند. قرنها است که گون در طب سنتی چینی کاربرد دارد. خواص عسل طبیعی و مزایای آن بر کسی پوشیده نیست، عسل گون از قدیم در طب سنتی مزایا و استفاده های زیادی داشته است.

عسل گون نقش موثری در افزایش سوخت و ساز بدن دارد. قسمت های مورد استفاده دارویی این گیاه شامل صمغ (کتیرا) و ریشه گیاه است و از شهد گلهای آن نیز عسل گون تهیه شده که خواص درمانی و ارزش غذایی بی شماری دارد و برای سلامت و ایمنی بدن بسیار مفید می باشد. گونه های دارویی گون گل هایی به رنگ صورتی، قرمز، آبی، بنفش و یا سفید دارد که در قسمت انتهای شاخه های این گیاه بخش گل دهنده قرار دارند.

گون گیاهی یک یا چندساله مفید است که گلهایی به رنگ بنفش تیره، آبی یا سفید دارد. از این جمله میتوان به کاهش 36 درصدی حالت تهوع، کاهش 50 درصدی استفراغ و کاهش 59 درصدی اسهال اشاره کرد. مصرف عسل گون در روزهای سرد پاییز و زمستان می تواند تاثیر خوبی را بر مشکلات سینه و حنجره داشته باشد و احتمال ابتلا به گرفتگی صدا برای افرادی که در پاییز و زمستان دچار این مشکلات می شوند را کاهش دهد.

گرچه جمع آوري آن بعد از ريختن برگ ها مي باشد و در نواحي مختلف زمان آن متفاوت است ولي نمونه اصلي آن در استان فارس صورت مي گيرد. علاوه بر آن این عسل به عنوان مادهای ضد سرطانی نیز شناخته میشود که احتمالاً دلیل آن وجود آنتیاکسیدانها و مواد مغذی موجود در آن است. این گیاه در دامنه های زاگرس و صحرا می روید.

واکنش های آلرژیک بدن در فصل تابستان و زمستان به صورت گرفتگی صدا و آبریزش بینی نمایان می شود. با مصرف مداوم عسل گون در وعده صبحانه می توان به خون سازی در افراد مبتلا به کم خونی کمک کرد. از گیاه گون می توان برای درمان بیماری های عفونت های تنفسی، آلرژی، کم خونی، ضعف عضلانی و خستگی مزمن، بیماری های مربوط به دیابت و ناراحتی های کلیوی اشاره کرد. میزان آنتی اکسیدان عسل سیاه میتواند به درمان سرطانها و انواع ویروس به بیماران کمک کند.

در واقع، سیستم ایمنی وظیفه دارد از بدن در مقابل انواع عوامل بیماریزا نظیر میکروبها، باکتریها و ویروسها محافظت کند. به طور کلی افرادی که مصرف عسل طبیعی و خام گون را در برنامه غذایی خود بگنجانند، میتوانند از خواص درمانی و شفابخش آن بهره ببرند. موثر در جلوگیری از تحلیل حافظه: این گیاه همچنین برای حافظه بسیار مفید است و در افراد مسن به کاهش ابتلا به آلزایمر و همچنین درمان کم خوابی کمک میکند.

اگر چه برخی از افراد و کارشناسان اعداد و ارقامی هم اعلام میکنند مثلا اینکه باید ۷۰ درصد از گون تغذیه کرده باشد اما در واقع چنین چیزی امکان پذیر نیست و معمولا نوع عسل بر اساس بافت غالب منطقه ای مشخص میشود و این از طعم و رنگ عسل نیز قابل تشخیص است. اگرچه پیشنهاد نمیشود اما برای رس گیری عسل میتوانید شیشه عسل را به صورت غیر مستقیم ( مثلا قرار دادن در یک ظرف اب، و گرم کردن آب) قرار دهید و دمای آن را تا ۶۰ درجه سانتیگراد بالا ببرید و پس از رفع رس آن را از ظرف آب خارج کنید.

با توجه به عوارض جانبی احتمالی گون، مصرف فرآوردههای ان به برخی گروهها توصیه نمیشود. برخی از عسل ها مثل گون زمان رس بستن بصورت کره حیوانی خواهند بود .اگر بدنبال عسلی هستید که به هیچ عنوان شکرک نزند عسل تصفیه شده گون را سفارش دهید . قیمت عسل گون بسیار مناسب توسط سوغات نهاوند عرضه می شود.

قسمت رس کرده عسل برخی مواقع حالت کره حیوانی دارد یعنی دانه ای را زیر زبان خود موقع مصرف احساس نمی کنید و برخی مواقع بصورت دانه های شکر می باشد. اما برخی از عسل ها مانند گون فواید بخصوص خود را دارند که در زیر به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد. در بدن رادیکال های آزاد باعث آسیب رسانی به سلول ها می شوند و ارتباط شدیدی با پیر شدن و مشکلاتی که در دوران پیری گریبان گیر انسان می شود دارد.

از خواص عسل گون می توان به مفید بودن آن برای کم خونی اشاره کرد. عسل سیاه هم مانند دیگر عسلهای طبیعی میباشد نام آن از رنگ آن گرفته شده است. شما میتوانید با خرید عسل گون علاوه بر درمان نسبت به پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مختلف نیز اقدام کنید. تقویت دستگاه ایمنی بدن، مقابله با سالخوردگی و کمک به بهبود التهاب از شناخته شده ترین خواص این گیاه به حساب می آیند.

بهبود سلامت کلی قلب و مقابله با برخی بیماریهای قلبی و عروقی را نیز میتوان از فواید عسل گون برشمرد. برخی از بیماری های مربوط به شبکیه ی چشم از کمبود ویتامین های B و A بوجود می آید که می توان کمبود آن را با عسل گون جبران کرد.

از این رو میتوانید با خیالی آسوده نسبت به خرید عسل گون اقدام کنید. عسل گون در قدیم به عنوان بهترین داروی موثر در درمان بیماریهای چشمی مورد توجه بوده است. سرعت بخشي در بهبود زخم ها به ويژه در بيماران سوختگي و ديابتي مي تواند دوره بهبود را كوتاه تر كرده و بيمار زودتر به فعاليت روزانه برگردد و از هزينه ي درمان نيز بكاهد . عسل گون به دلیل داشتن طعم شیرین و لذت بخش برای شیرین کردن چای های گیاهی، شیر، چای و کیک مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه نیز از این محصول برای پیشگیری و درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. جالب است بدانید، علاوه بر شهد و سایر قسمتها ریشه گون هم در ساخت انواع قرصها، کپسولها، شربتها، پودرها و دم نوشها به کار میرود. يكي از معروف ترين مواد غذایی مقوي در چين عسل گون می باشد و اغلب در فرمولاسيون هاي دارويي براي درمان بيماران ضعيف براي افزايش انرژي مورد استفاده قرار مي گيرد. برای التیام زخم های حلق و ریه، حتما باید از موادی استفاده شود که قدرت میکروب کشی بالایی داشته باشند، همزمان باید توانایی بدن برای ترمیم زخم ها بالا برود تا سریع تر التیام یابند.

شما می توانید با مصرف نمودن عسل گون که قدرت ضدمیکروبی بسیار بالایی دارد به درمان این زخم ها کمک کنید. با توجه به قابلیتهای بسیار زیاد این گیاه، در این مطلب تلاش خواهیم کرد فواید عسل گون را نیز بررسی کرده و آنها را با شما به اشتراک بگذاریم. عسل گون در درمان عوارض جانبي شيمي درماني موثر است.

شیمی درمانی با عوارض جانبی قابل توجهی همراه است. براساس مشاهدات، کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی را نیز میتوان از فواید عسل گون به حساب آورد. امکان دارد افرادی باشند که به خود گیاه گون حساسیت داشته باشند، در این صورت ممکن است به عسل گون هم واکنش نشان دهند. همچنین مصرف این عسل باعث شده تا هورمون استرس کمتر در بدن فعال شود و فشارخون به حالت تعدیل درآید. برای مصرف این ماده ی شفابخش حتما باید به اصل بودن آن توجه شود و در مصرف آن زیاده روی نشود زیرا مصرف زیاد این نوع عسل حساسیت زاست و سبب التهاب معده می شود.

وجود قندهایی مانند پروبیوتیک، ترکیبات ضدالتهابی و باکتری های پروبیوتیک در عسل ها از جمله عسل گون می تواند برای آن دسته افرادی که از بیماری های مرتبط با روده رنج می برند یک انتخاب درست باشد. این عسل در درمان بیماری های ناشی از کمبود ویتامین های A ، B به خصوص شب کوری موثر است. مصرف شربت این عسل به همراه آب لیمو طبیعی در پیشگیری از سرماخوردگی و بهبود آن مفید می باشد ، همچنین احتمال گرفتگی صدا را در افرادی که مستعد گرفتگی صدا می باشند کاهش می دهند .

به خصوص برای افرادی که در شب های امتحان دچار کمبود انرژی و خستگی مغز می شوند، می تواند منبع خوبی برای تامین انرژی باشد. همانند عسل آویشن ، مواد مفید مغذی در این عسل به سلامت قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک میکند. استفاده طولاني از عسل گون ( 35 روز ) فعاليت سلول هاي طحال را تشديد كرده و به اوج مي رساند. اگر مخلوط با آب مقطر استفاده شود باعث زیاد شدن ادرار، رفع تشنگی و خرد شدن سنگهای کلیه و مثانه میشود.

عسل گون را با مغز بادام شيرين، نشاسته و شكر مخلوط و میل کنید. خواص عسل گون برای معده از درمان دردهای معده، درمان اسید معده، نفخ و ترش کردن تا تقویت معده و مسمومیت است. از آنجایی که عسل گون سرشار از آنتی اکسیدان های مفید برای فرد می باشد، افراد می توانند با مصرف عسل گون از ابتلا به بیماری های عروقی جلوگیری کنند.

به علاوه، ترکیبات فعال موجود در این گیاه میتوانند در بهبود بیماریهای قلبی، کلیوی و دیابت نوع 2 تاثیرگذار باشند. گیاه گون یکی از گیاهانی از که در ایران ۸۰۰ گونه وجود دارد. قیمت عسل گون به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که از جملهی آن میتوان به درصد خلوص (ساکارز) و حتی منطقه برداشت اشاره کرد. گل هاي گون به رنگ هاي صورتي، قرمز، آبي، بنفش، زرد و سفيد، مجتمع به صورت گل آذين هاي مختلف خوشه يا سنبله است.

عسل گون بهترین ضدعفونی کننده مجاری ادراری برای بیماران کلیوی بوده و و پاد زهر خوبی برای سموم مختلف است. از آنجا که این عسل مقدار ناچیزی پروتئین داشته برای کاهش درد نیز توصیه میشود. تعادل و تنظیم سطح کلسترول در بدن: مصرف درست و اصولی ساقهی این گیاه باعث کاهش کلسترول خون میشود.

تحقيقات صورت گرفته نشان مي دهدكه عسل گون در 80 درصد از موش هاي آزمايش شده مانع متاستاز سرطان شده است. عسل گون ترك لب را التيام داده و ماليدن آن با سركه لكه هاي پوستي و كك و مك را برطرف مي سازد، و براي برص نيز تا اندازه اي مفيد مي باشد. گیاه گون Astragalus در جهان حدود ۳۲۸۰ گونه دارد که ۵۰۰ گونه آن در آمریکا و بقیه در دیگر قاره ها پراکنده است؛ البته با این تفاوت که قاره استرالیا فاقد گون می باشد و بدین جهت بزرگترین جنس گیاهی شناخته می شود.

عسل سیاه در خود کلسیم بالایی دارد و میتواند در بیماری آرتروز به حفظ سلامتی استخوان فرد بسیار موثر باشد؛ و البته میتواند به سلامتی دندانها هم کمک شایانی کند. ترکیبات فعال موجود در گون به تنظیم قند خون و بهبود شرایط مبتلایان به دیابت نوع 2 کمک میکند. خواص عسل گون در تأمین مواد غذایی ضروری و مورد نیاز قلب، دلیل توصیه آن برای سلامت این عضو حیاتی است.

استفاده از گون و فرآورده های آن برای اغلب افراد بیخطر بوده و با عوارض جانبی خاصی همراه نیست. اين بررسي نشان داد كه استفاده از پماد زرده تخم مرغ و عسل گون بهبود زخم را سرعت مي بخشد و دست كم 7 تا 10 روز سرعت بهبود افزايش مي يابد. اگر عسل گون با شير تازة بز خورده شود براي بند آوردن خونروي از سينه و ساير اعضاي داخلي، سرفه، خشونت سينه و حلق ، زخم هاي ريه و گرفتگي آواز بسیار کارآمد است. عسل گون با خاصیت میکروب کشی قوی که دارد حلق و ریه را از عفونت ها پاکسازی می کند و حتی می تواند زخم های سرفه های ممتد را نیز التیام ببخشد.

گون از خانواده باقلاییان است با این گونه های زیادی از گون وجود دارند. گفته می شود این گیاه دارویی فواید زیادی برای بسیاری از بیماری های از جمله بیماری های قلبی دارد. اما گون گونه دارویی نیز دارد. اما حتما قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. چون مي تواند مقدار زيادي آب جذب كند و از خروج آن از بدن جلوگيري كند.

این عسل دارای خواص درمانی و تقویتی بسیاری برای بدن است. مصرف ناشتای این نوشیدنی می تواند بر مزایا و فواید آن برای بدن بیفزاید. پس بهتر است قبل از مصرف آن حتما با پزشک متخصص مشورت کنند. توجه داشته باشید که همیشه قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. این عسل به دلیل ساکارز پایین برای افرادی که دچار قندخون بالا هستند بسیار توصیه می شود.

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که عسل برای کمک به درمان بی خوابی فوق العاده است و عسل گون هم از این قاعده مستثنی نیست. بسيار چاق كننده و مقوی است و برای افرادی که از لاغری شدید رنج می برند عسل گون فوق العاده موثر است. به این منظور شما می توانید یک قاشق عسل را به یک لیوان شیر ولرم افزوده و قبل از خواب میل نمایید. عسل گون در دو وزن نیم کیلویی و یک کیلویی عرضه میشود که بسته به وزن، قیمت متفاوتی دارد.

به عبارت دیگر عسل گون داراي تركيبات ضد سرطانی بوده و مثل ماده تترا كلرايد كربن از كبد محافظت می کند و آسيب هاي راديكال هاي آزاد را كاهش مي دهد. همچنین در قدیم برای درمان ورم پلک و ورم ملتحمه زخم های قرینه و سایر بیماری ها ی چشم از پمادی بر پایه عسل و اوکالیپتوس استفاده می کرده اند.

وجود مقادیر قابل توجه پروتئین در ادرار یکی از شایعترین نشانههای آسیبهای کلیوی و عملکرد نادرست و غیر طبیعی کلیهها است. افرادی که دارای بیماری لوپوس و یا سایر بیماری خود ایمنی هستند نباید از گون استفاده کنند. • افرادی که دارای بیماری لوپوس و یا سایر بیماری خود ایمنی هستند نباید از گون استفاده کنند.

گون برای سرماخوردگی، عفونتهای تنفسی فوقانی، آلرژیها، فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی، عضلانی مزمنی است که درد منتشر، نقاط حساس، خستگی و اختلال خواب مشخص میشود). همچنین باعث از بین بردن باکتری ها و ویروس ها می شود و دیگر عواملی که باعث رشد سلول های سرطانی می شود را مهار می کند.

همچنين عسل گون اثرات جانبي را بر روي سيستم ايمني كاهش مي دهد و جلوی رشد تومور و سلول های سرطانی را می گیرد. آنتی اکسیدان بودن عسل سیاه معمولا بیشتر از عسلهای با رنگ روشن است

خواص عسل گون چیست؟ طول این گیاه تا 70 سانتی متر می رسد. نام علمی این گیاه Astragalus می باشد. این نوشیدنی علاوه بر اینکه خاصیت ضد سرطانی دارد، ضد عفونی کننده می باشد و از میزان بالایی ویتامین C برخوردار است. ترميم زخم هاي باز يكي از دشواري هاي پزشكي است. گــون گياهي است يكساله و داراي فرم رويشي علفي با ارتفاع 2 الی 30 سانتي متر مي باشد.

دکمه بازگشت به بالا