بهترین شامپو بدن

شامپو بدن و خواص آن

شامپو بدن یکی از محصولات بسیار پرکاربرد بهداشتی می باشد که افراد جهت شستن بدن خود در حمام، از آن استفاده می کنند؛ ترکیباتی که در شامپو بدن وجود دارد، بسیار ملایم است و برای کسانی که پوست حساس و خشک دارد، گزینه بسیار مناسبی است؛ از این رو در صورتی که پس از استحمام، از لوسیون( مرطوب‌کننده) استفاده کنید، بهتر است.

بر این باور است که استفاده از صابون ممکن است سبب خشکی پوست شود و احساس کشیدگی در پوست ایجاد کند؛ بهتر است برای داشتن پوستی نرم و لطیف از شامپو بدن مناسب پوست خود استفاده کرد؛ در ضمن باید پس از استحمام، از بر روی پوست مالید و آن را به آرامی بر روی پوست ماساژ داد تا به خوبی جذب پوست شود.

شامپو بدن خود دارای ph نزدیک به پوست بدن است که سازگاری بسیار خوبی با آن دارد و می تواند سبب نرم شدن پوست شود؛ شامپو بدن خود دارای ترکیبات به خصوصی می باشد که شامل آب، بتائین، سدیم لورات سولفات، رایحه های مجاز، سورفکتناتها است.

انتخاب شامپو بدن متناسب با پوست

زمان انتخاب شامپو بدن باید ابتدا نوع پوست خود را در نظر گرفت و پس از آن اقدام به خرید کرد زیرا در صورت عدم سازگاری شامپو بدن با پوست، پوست خشک و زبر می شود؛ برخی از افراد خود دارای پوست کم آب و خشک هستند و باید شامپو بدنی انتخاب کنند که این خشکی پوست را تشدید نکند؛ این دسته از افراد باید از شامپو بدنی که دارای کره بدن یا روغن چرب است، استفاده نمایند.

در ضمن کسانی که پوست چرب دارند باید مراقب باشند که پوست بدنشان چرب تر نشود و شامپو بدن این چربی پوست را کنترل کند؛ همچنین بهتر است همه افراد برخی اوقات از شامپو بدنی استفاده کنند که خاصیت لایه برداری دارد زیرا در این صورت، سلول های مرده پوست از بین می روند و منافذ پوست به خوبی تمیز می شوند.

ویژگی های بهترین شامپو بدن

بهترین شامپو بدن دارای ویژگی ها و خصوصیات مختلفی است که باید زمان خرید به آن ها توجه کرد؛ این ویژگی ها شامل گزینه های زیر هستند :

آبرسانی بالا داشته باشد : شامپو بدنی که از کیفیت بالایی برخوردار باشد، موادی که موجب آبرسانی پوست می شوند شامل روغن زیتون، روغن آرگان، روغن و کره نارگیل، روغن سویا، روغن بادام، گلیسیرین، وازلین، آلوورا و غیره هستند؛ از این رو پیش از خرید کردن شامپوهای بدن، باید به لیست های مواد تشکیل دهنده توجه نمایید که در خود دست کم یک الی چند مورد از مواد آب رسان وجود داشته باشد.

ترکیبات الکلی نداشته باشد : وجود الکل ممکن است سبب خشک شدن پوست و به وجود آمدن مشکلاتی نظیر قرمزی، پوسته پوسته شدن، قرمزی، خارش و تحریک پوست شود. برای جلوگیری از این اتفاقات توصیه می شود محصولی را انتخاب کنید که حاوی الکل نباشد.

مرطوب کننده داشته باشد : در صابون های دست و صورت نمی توان از گلیسیرین استفاده کرد زیرا نمی تواند حالت جامد آن را حفظ نماید ولی در صورت استفاده کردن
به جهت حفظ حالت جامد در صابون ها از گلیسیرین نمی توان در ترکیب آن استفاده کردن از گلیسیرین و ترکیبات مرطوب کننده پوست دیگر در شامپو بدن ها ممکن است.

از این رو باید به طور دائم به دنبال شامپوی بدنی باشید که شامل یکی از این مواد است : روغن آرگان، گلیسیرین، روغن جوجوبا، وازلین، روغن زیتون، شی باتر، آلوئه ورا، روغن بادام، روغن سویا، روغن نارگیل

عطر نداشته باشد : با این وجود که افزودن مقداری مواد معطر به شامپو بدن نیاز است ولی در عمل سبب خشک شدن پوست و ناراحتی های پوستی می شود؛ از این رو تلاش کنید، شامپویی را برگزینید که هرگونه عطر نداشته باشد.

کف زیادی تولید نکنند : در صورتی که مقدار کف تولید شده به وسیله مصرف کننده بیشتر باشد، میزان پاک کنندگی آن بیشتر باشد و در طرف مقابل سبب وارد شدن آسیب به چربی طبیعی پوست می گردد و پوست را خشک می کند؛ توجه کنید که شامپو بدن مناسب نباید مقدار بسیار زیادی کف تولید کند.

سولفات نداشته باشد : در صورت وجود ترکیباتی از جمله سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات در هر یک از شامپوهای بدن سبب از بین رفتن چربی طبیعی پوست و خشک شدن پوست می گردد؛ به کسانی که با مشکل خشکی پوست کنار می آیند، توصیه می شود که به طور حتم به برچسبی از مواد تشکیل دهنده شامپو بدن توجه کنند و شامپویی انتخاب کنند که ترکیب سولفاتی نداشته باشند.

چرا باید از شامپو بدن استفاده کرد؟

استفاده از دلایل زیادی دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. فقط توجه داشته باشید هنگام خرید، به دنبال شامپوهای باکیفیت و مرغوب باشید چون مدل‌های ارزان‌قیمت نه تنها نتیجه‌ی زیادی در پی نخواهند داشت بلکه شاید برای پوست شما مضر هم باشند و باعث خشکی آن شوند. قیمت شامپو بدن آووکادو بیز نسبت به کیفیت بالای این محصول یک خرید ایده آل محسوب می شود.

  • تمیز کردن و بهداشت؛ شامپو بدن معمولاً حاوی مواد شوینده است که به شما کمک می‌کند روغن‌ها، آلودگی‌ها، گرد و غبار و سایر ذرات موجود روی پوست بدن را به خوبی از بین ببرید. با استفاده‌ی منظم از شامپو بدن، می‌توانید پوست‌تان را تمیز نگه داشته و بهداشت شخصی خود را حفظ کنید.
  • حفظ سلامت پوست؛ شامپو بدن معمولاً حاوی مواد نرم کننده و مرطوب کننده است که به پوست کمک می‌کند رطوبت لازم را حفظ کند. استفاده‌ی مناسب از شامپو بدن می‌تواند به پوست شما کمک کند تا نرم، لطیف و سالم بماند و از مشکلاتی مانند خشکی، التهاب و خارش جلوگیری می‌کند.
  • تجربه آرامش و آراستگی؛ شامپو بدن معمولاً دارای رایحه‌های مطبوع و معطری است که هنگام استحمام روی شما می‌ماند و به شما حس آرامش و آراستگی می‌دهد. این تجربه حسی می‌تواند به روحیه شما انرژی ببخشد و اعتماد به نفس‌تان را افزایش دهد.

آیا بهتر است به جای صابون یا ژل بدن از شامپو بدن استفاده کرد؟

گاهی اوقات هم هست که برخی از افراد تمایل دارند بدن خود را با صابون‌های معطر که تنوع زیادی هم دارند بشویند. برخی از افراد هم معتقدند تا صابون را روی تمام قسمت بدنشان نکشند، حس تمیزی به آن‌ها دست نمی‌دهد. مورد دوم شاید کمی زیاده‌روی باشد اما باید باور کنید افراد زیادی هستند که روی تمیزی بدن به شدت حساس‌اند و نمی‌توانند خیلی ساده از کنار این موارد بگذرند. در نتیجه فکر می‌کنند با ریختن شامپو به اندازه‌ی یک سکه روی لیف حمام و کشیدن آن روی سطح بدن، نمی‌توانند به آن تمیزی که انتظار دارند برسند. در ادامه به بررسی تفاوت این محصولات می‌پردازیم.

تمام انواع صابون‌های ملایم در واقع یک کار را انجام می‌دهند؛ کثیفی را از سطح پوست شما بر می‌دارند. تفاوت‌هایی در مواد و مکانیزم برداشتن کثیفی وجود دارند، اما در کل صابون‌ها با این هدف تولید می‌شوند. صابون با حل کردن کثیفی روی سطح پوست شما کار می‌کند. این یعنی زمانی که عرق و کثیفی با روغن‌های طبیعی بدن‌تان ترکیب و باعث چربی و آلودگی سطح بدن می‌شوند، صابون‌ها این لایه‌های روغنی و آلوده را روی سطح بدن ترکیب کرده و از آن دور می‌کنند.

ژل حمام هم تا حد زیادی همان کار شامپو بدن را انجام می‌دهد اما مثل صابون، خیلی رطوبت از دست رفته را بر نمی‌گرداند. هرچند وضعیت آن از صابون اندکی بهتر است و در نتیجه می‌توان آن را چیزی بین صابون و شامپو بدن دانست. این محصول مثل شامپو بدن، روی سطح بدن نمی‌چسبد ولی پوست را تمیز می‌کند.

چه زمانی باید از شامپو بدن یا ژل استفاده کرد؟

با متوجه شدن تفاوت بین این سه نوع شوینده، قطعا این پرسش برای شما به وجود می‌آید که آیا لزوما یکی بهتر از دیگری است و باید همیشه از آن استفاده کرد یا بستگی به نوع پوست و شرایط دارد که در پاسخ باید بگوییم مورد دوم درست است. یعنی شما بسته به نوع پوست بدن و شرایطی که وجود دارد باید یک مورد را برای تمیزی بدن استفاده کنید.

برای پوست‌های خشک و چرب

اگر پوست خشکی دارید، یعنی در حالت عادی هم خبری از رطوبت و لطافت نیست، پیشنهاد می‌شود از موادی که برای زدودن آلودگی‌های سطح پوست، رطوبت را از آن می‌گیرند استفاده نکنید. این یعنی به استفاده از شامپو بدن روی بیاورید که حاوی موادی جهت هیدراته کردن و بازگرداندن رطوبت به پوست است. همینطور مراقب شامپویی که برای موهای خود استفاده میکنید باشید.

کف حاصل از شامپوی سر نیز ممکن پوست بدن را از لطافت به سمت خشکی بکشاند. پیشنهاد ما این است که خواص شامپو مورینگا بیز و شامپوی گانودرما برای مراقبت بیشتر از مو و بدن خود استفاده کنید. اگر بعد از حمام پوست بدن‌تان حس کشیده شدن دارد، پوسته می‌شود یا قرمز است، سعی کنید از شامپو بدن استفاده کنید. استفاده از ژل هم می‌تواند بهتر از صابون باشد اما شامپو بدن اولویت دارد. همچنین شامپو بدن مناسب پوست چرب هم وجود دارد که PH پوست را تنظیم می‌کند.

برای پوست‌هایی با شرایط بحرانی

زمانی پیش می‌آید که پوست از شرایط سالمی برخوردار نیست و نیاز به مراقبت بیشتر دارد. برای مثال اگر شما به بیماری‌های مزمن پوستی نظیر پسوریزانس، جوش و مواردی از این دست هستید، در ابتدا پیشنهاد می‌کنیم حتما این مسئله را با پزشک در میان گذاشته تا او به شما محصولی را که باید استفاده کنید، تجویز کند. یک پزشک متخصص همچنین می‌تواند با توجه به نوع بیماری شما، به شما بگوید از شوینده‌هایی با چه ترکیباتی استفاده کنید تا شرایط بدن‌تان از آنچه که هست بدتر نشود. اما برای این منظور بیشتر ژل یا شامپو بدن تجویز می‌شود. (برای موارد خاص هم دارو تجویز می‌شود).

زمانی که نیاز به لایه‌برداری پوست خود دارید

لایه‌برداری یعنی زمانی که شما سطح بدن را از سلول‌های پوستی مرده می‌زدایید. مواد لایه‌بردار معمولا در صابون‌های شست‌وشوی بدن هم یافت می‌شوند، اما به طول معمول به خوبی درون آن‌ها حل نشده‌اند. اگر هم اینطور باشد، در شامپو بدن یا ژل شست‌وشو، به شکل بهتری حل شده‌اند و در نتیجه موثرتر واقع می‌شوند.

همچنین اگر شامپو یا حتی صابون بدن با قابلیت لایه‌برداری پوست خریداری کردید، توجه داشته باشید آن را با لوفا، پارچه‌ی شست‌وشو یا اسفنج باکیفیت دریایی روی سطح بدن خود بکشید. استفاده از چنین وسایل سبب می‌شود فرایند لایه‌برداری به شکل موثرتری صورت بگیرد.

بهترین شامپو بدن باید چه ترکیباتی داشته باشد؟

شامپو بدن برای داشتن اثربخشی و مفید بودن باید برخی ترکیبات مهم و ضروری را در ترکیب خود داشته باشد که عبارت‌اند از:

  • مواد شوینده؛ شامپو بدن باید مواد شوینده مانند سورفکتانت‌ها (مانند سدیم لوریل سولفات) داشته باشد. این مواد کمک می‌کنند تا آلودگی‌ها، روغن‌ها و ذرات موجود روی پوست و موها به خوبی از بین بروند.
  • مواد نرم کننده و مرطوب کننده؛ شامپو بدن باید موادی مانند گلیسیرین، پانتنول (ویتامین B5)، روغن‌های طبیعی (مانند روغن آرگان) و همچنین مواد نرم کننده دیگر را داشته باشد. این مواد به پوست کمک می‌کنند رطوبتش حفظ شود و از خشکی و التهاب جلوگیری می‌کند.
  • عوامل محافظتی؛ شامپو بدن می‌تواند حاوی عوامل محافظتی مانند آلوئه‌ورا، عصاره‌ی گیاهان ضدالتهاب و ضدآلرژی و ویتامین E باشد. این مواد می‌توانند به پوست کمک کنند تا در برابر آسیب‌های محیطی و آلودگی‌ها مقاومت کند.
  • عصاره‌ی گیاهان طبیعی؛ شامپو بدن باید عصاره گیاهان طبیعی مانند چای سبز، آلوئه‌ورا، کامومیل و لاواندر را در ترکیب خود داشته باشد. این عصاره‌ها می‌توانند به آرامش، آراستگی، درخشندگی و لطافت پوست کمک کنند و خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کننده داشته باشند. شامپوها به خصوص بهترین شامپو بدن سفید کننده معمولا باید از عصاره‌های طبیعی بهره ببرد تا مصنوعی چون برخی از شرکت‌ها به خاطر اثربخشی سریع‌تر از عصاره‌های مضر استفاده می‌کنند و مشتری هم با دیدن نتایج، فرض را بر مرغوب بودن شامپو می‌گذارد.
  • رایحه‌ی مطبوع؛ شامپو بدن می‌تواند حاوی روغن‌های عطری و عصاره‌های گیاهی باشد تا به شما حس آرامش و تجربه مطبوعی هنگام استحمام بدهد.
دکمه بازگشت به بالا