عمومی

بیانیه کاخ ریاست جمهوری لبنان در واکنش به انصراف سعد حریری

با توجه به پایگاه داده شبکه خبری ،

سعد حریری ، دیروز (چهارشنبه ، 14 ژوئیه 1400) ، هشت ماه پس از نخست وزیری ، لیست 24 وزیر خود را به میشل عون رئیس جمهور لبنان ارائه داد. ساعتی بعد ، کاخ ریاست جمهوری لبنان این لیست را در بیانیه ای مغایر با توافق های قبلی اعلام کرد و خواستار رایزنی ها و گفتگوهای بیشتر برای تشکیل دولت شد.

عصر روز پنجشنبه سعد حریری دوباره به دیدار میشل عون رفت و پس از این جلسه به خبرنگاران گفت: “ما در مورد تشکیل دولت صحبت کردیم اما تغییری در مواضع ایجاد نشد و من نتوانستم با میشل عون به توافق برسم. او پیشنهادهایی داشت در ساختار کابینه که نمی توانستم بپذیرم ، بنابراین از ادامه ماموریتم برای تشکیل دولت عذرخواهی کردم.

امروز ، ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد که خودداری حریری از پذیرفتن اصل توافق با رئیس جمهور نشان می دهد که وی قبلاً تصمیم خود را برای استعفا گرفته است.

میشل عون گفت: “من در انتصاب فرد دیگری برای تشکیل دولت سرعت می گیرم.”

رکود اقتصادی لبنان چنان عمیق است که بانک جهانی آن را یکی از بدترین مشکلات تاریخ معاصر توصیف کرده است.

پول ملی این کشور طی دو سال گذشته بیش از 90 درصد ارزش خود را از دست داده است ، فقر به کمترین حد خود رسیده و کمبود شدید کالاهای اساسی وجود دارد.

این سومین بار است که سعد حریری نخست وزیر لبنان می شود. وی این سمت را از نوامبر 2009 تا ژانویه 2011 و سپس از دسامبر 2016 تا ژانویه 2020 و سرانجام از اکتبر 2020 تا امروز بر عهده داشت.

وی پیش از این و در انتقاد از سیاست های ایران در منطقه و فعالیت های حزب الله لبنان ، هنگام سفر به نخست وزیری استعفا داده بود.

آخرین دوره نخست وزیری وی با حسن دیاب پس از بمب گذاری در بندر لبنان در 4 آگوست سال گذشته آغاز شد که منجر به کشته شدن بیش از 200 نفر ، زخمی شدن حدود 7000 نفر و بیش از 100 مفقود و بیش از 300000 آواره شد.

در پی این انفجار چندین نفر از اعضای دولت دیاب و همچنین اعضای پارلمان استعفا دادند و اعتراضات گسترده در سراسر کشور آغاز شد.

دکمه بازگشت به بالا