اقتصادی

تخصص گرایی در مناطق آزاد جدید مدنظر است

دیباروز/آذربایجان شرقی دبیر فراکسیون مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب تاسیس مناطق آزاد جدید در کشور، گفت: تخصص گرایی در مناطق آزاد جدید مدنظر است.

حسین حاتمی چهارشنبه، سوم خردادماه در نشست “چالش‌ها و الزامات حکمرانی مناطق آزاد تجاری-صنعتی در آذربایجان شرقی” در دانشگاه تبریز که به صورت ویدیو کنفرانس حضور داشت، با اشاره به حضور دو نماینده آذربایجان شرقی در فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: چالش‌های مناطق آزاد و به خصوص تعارضات موجود در قوانین موردتوجه فراکسیون مناطق آزاد بوده و مسائل مربوطه طی چندین جلسه با حضور وزرای مربوطه و مدیران عالی رتبه کشور مورد کنکاش قرار گرفته است.

به گزارش دیباروز، وی خاطرنشان کرد: مناطق آزاد به عنوان پیشانی اقتصادی کشور به خصوص در حوزه صادرات و واردات مورد توجه مسئولان کشوری است اما در اوایل مجلس یازدهم یکسری برداشت‌ها و چالش‌هایی مربوط به فعالیت مناطق آزاد وجود داشت که با ارائه گزارش‌هایی از سوی فراکسیون در صحن مجلس، این دغدغه‌ها رفع شد. 

وی ادامه داد: این دغدغه‌ها شاید در راستای عدم انتقال صحیح موضوع به مجلس ایجاد شده بود و بر این موضوع استوار بود که مناطق آزاد کشورمان به دروازه واردات کالا و به خصوص کالاهای تزئینی تبدیل شده و شائبه‌های فساد در آن وجود داشت که در راستای تحلیل داده‌ها یکسری سختگیری‌هایی انجام شد. امیدواریم با اصلاح این فضا به رابطه دوجانبه مدیران مناطق آزاد با نمایندگان مجلس با ارائه گزارش‌های مکتوب و اقناع نمایندگان به مسیر اصلی بازگردد.

حاتمی با بیان این‌که تدوین قوانین مناطق آزاد جدید در دستورکار فراکسیون است، تاکید کرد: پرهیز از گستردگی جغرافیایی مناطق آزاد جدید، تخصص گرایی و خالی از سکنه بودن منطقه آزاد از جمله مواردی است که موردتوجه بوده و باید هر منطقه مدیریت یک موضوع و حوزه را برعهده بگیرد. مثلا محوریت یک منطقه حوزه پتروشیمی و یک منطقه دیگر مباحث گردشگری باشد و این اساس جهت گیری مجلس در تدوین قوانین مناطق آزاد و یا اصلاح قوانین موجود است.

وی تاکید کرد: مناطق آزاد می‌توانند مشکلات مربوط به قانون، نارضایتی سرمایه گذاران و کارآفرینان و سایر چالش‌ها را به شکل مکتوب به فراکسیون مناطق منعکس کنند تا پیگیر شویم شود.

وی با بیان این‌که هر منطقه آزاد مشکلات خاص خود را دارد، گفت: با توجه به تدوین برنامه توسعه هفتم، پیشنهاد می‌کنیم که مناطق آزاد یک کارگروه ویژه و تخصصی در دستورکار قرار دهد و برنامه‌های توسعه پنج ساله‌های قبلی را آسیب شناسی کرده و از دل آن‌ها، چشم انداز موثر و مسیر مطمئن برنامه توسعه هفتم مناطق آزاد را تدوین کنند و بایستی بخشی از مصوبات برنامه هفتم توسعه به مناطق آزاد تخصیص یابد.

دبیر فراکسیون مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی مجلس با بیان این‌که تصمیم گیری جزیره‌ای و بدون مطالعه و رصد و پایش جهان پیرامون راه به جایی نخواهد برد، ادامه داد: مطالعه مناطق ازاد موفق در دنیا ضروری بوده و اگر مناطق آزاد دنیا را مورد رصد قرار ندهیم در حصار خودساخته خود محصور خواهیم ماند و راه به جایی نخواهیم برد. 

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری‌های داخلی به نوعی از این جیب به آن جیب است. اگر بخواهیم در گردونه چرخش مالی، افزوده‌ای بر دارایی‌های خود داشته باشیم از طریق صادرات و سرمایه گذاران خارجی در مناطق خارجی میسر است.

وی افزود: اخیرا موفقیت‌های چشم گیری در بحث جذب سرمایه گذاران خارجی نداشتیم و این موضوع باید می‌تواند در برنامه‌ها لحاظ شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا