اجتماعی

تشکیل تیم ۵۰۰۰ نفره واکنش سریع در هلال احمر

به گزارش شفاف، پیرحسین کولیوند ظهر امروز در نشست خبری که در ساختمان صلح هلال احمر برگزار شد، اظهار کرد: در ماه های اخیر در بحث امداد و نجات، چندین عملیات امدادی از جمله زلزله، سیل، ریزش زمین شاهد بوده است. از ساختمان متروپل، عملیات زمستانی و نوروزی و عزاداری های امدادی در دهه اول محرم را پوشش داده ایم. کارها سنگین و حجیم بود.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه تعدادی از شهروندان را در سیل و زلزله از دست دادیم، گفت: حادثه ناگوار بود، اما جمعیت هلال احمر در زمینه امداد و نجات بسیار خوب عمل کرد و وقتی آن را با سایر عملیات ها مقایسه می کنیم، می بینیم که در بحث، تجربیات ارزش افزوده ایجاد می شود.» اگر منصف باشیم، گزارش و نگارش خبرنگاران هم خوب بود.

رئیس انجمن هلال حمار گفت: زلزله خیلی شدید نبود اما سیل در پنج استان جنوبی و همچنین سیل در چند نقطه تهران سیل بدی بود که علاوه بر تلفات جانی نیز داشت. خسارات مالی زیادی به مردم وارد کرد. در این راه بزرگترین محموله امدادی را که بالغ بر 120 تن بود به سمت مناطق سیل زده جنوب بارگیری کردیم و با همکاری و همدلی ما و ارتش عزیز، سپاه پاسداران و … امداد رسانی شد که این نیز انجام شد. در خدمت جلب رضایت مردم بود.

کولیوند با اشاره به حادثه متروپل که منجر به فوت تعدادی از شهروندان شد، گفت: در حادثه متروپل ساختمانی فروریخت اما از بعد اجتماعی، سیاسی و امنیتی عجیب و بحث برانگیز بود. از طرف دیگر شبکه های معاند در تخریب خود سنگ تمام گذاشتند، اما قلم خبرنگاران قلم خود را شکست. شبکه معاند بی انصافی بود و اگر تلاش خبرنگاران نبود، ممکن بود پیشرو بودند.

کولیوند گفت: مردم آبادان در شرایط خاصی قرار گرفته‌اند، اما همچنان در حال انجام کارهای بزرگ برای امداد، نجات و حمایت هستند. آنها غذا، لباس و … را به صحنه آوردند و همه می خواستند در امدادرسانی از حادثه نقش داشته باشند. در آن گرما کسی احساس تشنگی نکرد و به امدادگران آب سرد دادند و دسته‌های عزاداری و عزاداری را آغاز کردند. وقتی به منازل مردم رفتیم همه آنها همان حضرت آقا را می خواستند و آرزوی مردم این بود که با مقصران این حادثه برخورد کنند.

کولیوند گفت: 26 شهرستان در سیل اخیر قرار داشتند. وقتی به این اتفاقات و حوادث نگاه می کنیم، می بینیم که شبکه های معاند یکی دو بار به سیل در کشورهای دیگر توجه می کنند، اما تا جایی که ممکن است از اتفاقات ما می نویسند. این امر کار خبرنگاران را دشوارتر می کند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از شهرهای سیل زده عده ای خانه و باغ خود را از دست دادند، گفت: با وجود تخریب بیشتر مردم از امدادرسانی راضی بودند، هرچند اینطور نبود که بگوییم اقدامات ما تضمینی است. در اتفاقات اخیر اقدامات خوبی انجام شده و اکنون برای چهل سالگی آماده خواهیم شد.

وی در خصوص به کارگیری نیروی انسانی ماهر گفت: تلاش کرده ایم نیروی انسانی ماهر و مجرب را ارتقا دهیم تا بتوانیم خدمات خوبی ارائه دهیم. در حادثه سیل امامزاده داود کیلومترها جست و جو کردیم که خیلی سخت است و واقعاً به نیروهای دلسوز نیاز دارد، خدا را شکر خیلی ها در هلال احمر. اول از همه، چنین افرادی باید از نظر حرفه ای آمادگی داشته باشند و بتوانند در رودخانه خروشان یا گل آلود، فردی را جستجو و پیدا کنند.

وی ادامه داد: در سیل امام زاده داود که حوالی دو بامداد رخ داد، حوالی غروب همان روز مردی 40 ساله را زنده در میان گل و لای درخت پیدا کردیم. او به بیمارستان منتقل شد. یا زمانی که گفته شد ساعت دو بعد از ظهر در فیروزکوه سیل رخ داده است، دسترسی به جاده ها و نیروی انسانی قطع شده و حتی در دو نقطه اصلاً امکان دسترسی وجود ندارد. به ما گفتند دو مجروح از زیر آوار بیرون کشیده شده اند و نمی توان آنها را جابجا کرد. با هلیکوپتر رفتیم و عملیات بسیار سختی بود چون امکان فرود وجود نداشت، امدادگران به سرعت وارد عمل شدند و مجروحان را به بالگرد منتقل کردند. این افراد خونریزی شدید، شکستگی لگن و … داشتند که به مراکز درمانی منتقل شدند.

رئیس هلال احمر گفت: عده ای به دلیل انباشته شدن گل و لای نتوانستند از منازل خود خارج شوند اما در ادامه به آنها کمک و رهاسازی شد. بعداً با کمک راه‌آهن، برق و وسایل امدادی به محل رسید، راه بازگشایی شد و مقدار زیادی تجهیزات، کامیون‌های بلدوزر و جرثقیل‌های بارگیری به منطقه اعزام شد. همین برنامه و مشکلات را در 26 شهرستان داشتیم که مصدومان حادثه را به مکان امن منتقل کردیم و در بین آن افراد مادران باردار، جانبازان و … بودند و برخی از آنها بیماری های مزمن داشتند. ما در اوج شیوع ویروس کرونا بودیم و باید اقدامات بهداشتی خاصی را در نظر می گرفتیم. امیر نامی رئیس سازمان مدیریت بحران به خوبی این حادثه را مدیریت کرد. در یکی دو مرحله رهبری استاندار تهران را که فردی شجاع و مکر بود خیلی دوست داشتم.

تشکیل تیم واکنش سریع 5000 نفری در هلال احمر

وی همچنین از طرح تشکیل تیم واکنش سریع وابسته به هلال احمر خبر داد و گفت: پنج هزار نیرو در نیروهای واکنش سریع در دستور کار داریم. از طرفی از سال 92 به بعد که مناقصه افزودن 900 دستگاه آمبولانس به ناوگان را دادیم، تجهیزات را ارتقا ندادیم. مهمترین آنها تجهیزات نجات و حفاظت شخصی است که ما تبلیغ می کنیم.

کولیوند افزود: شب عید با کمک رئیس جمهور توانستیم انبارها را حمل کنیم که بسیار موثر است، اگر این کمک ها نبود شاید این روزها با مشکل مواجه می شدیم. این امر باعث شد حدود 260 نماینده مجلس از خدمات جمعیت هلال احمر تقدیر و تشکر کنند. امیدواریم بتوانیم از این توانایی استفاده کنیم و از آن برای پیشرفت و ارتقا بهره ببریم. همچنین برای افزایش پایگاه ها تلاش می کنیم و خانه های هلال که یکی از قطب های برنامه ماست را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به تدوین سند تحول دیجیتال در هلال احمر گفت: تهیه سند تحول دیجیتال نیز از برنامه های ماست و امیدواریم بتوانیم از فناوری های نوین نیز استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه از برنامه خود جلوتر هستیم، گفت: فعالیت های خوبی داشته ایم و برنامه های خوبی ارائه کرده ایم. ما طبق برنامه حضور پررنگی داشتیم، نمونه آن اجلاس سران مصر بود که رئیس صلیب سرخ جهانی و دبیرکل در آن حضور داشتند. گفته می شود ما جزو پنج کشور برتر جهان هستیم و آخرین اجلاس ماه گذشته در ژنو بود که بالاترین نشان صلیب سرخ را به ما اعطا کردند که امیدوارم بیشتر برای مردم توضیح داده شود. این یک رویداد بزرگ بود که ما به عنوان بهترین کشور در بین 192 کشور شناخته شدیم.

کولیوند با بیان اینکه این برتری متعلق به همه ملت است، گفت: ما 6 کمیته را پیشنهاد دادیم که 3 کمیته به عهده ما بود. برای اولین بار دو پست مدیریتی در ژنو به دست آوردیم و دوازده یادداشت تفاهم با کشورها امضا کردیم و تعدادی دیگر نیز در دست بررسی هستند.

وی با تاکید بر اینکه بحث پزشکی حج نیز در اختیار جمعیت هلال احمر است، گفت: ما عاشق ترین نیروها را در این زمینه اعزام کرده ایم. کیفیت خدمات پزشکی حج نسبت به سال های گذشته بی نظیر بود. اگر یادتان باشد بعد از زیارت خیلی سرما خوردید اما امسال نشد. حتي زائران هنگام برگشت برگه‌ها سوگندنامه مي‌پرداختند و در مجموع سه فوتي در مراسم حج 60 روزه داشتيم. علاوه بر این، زائران نیز متذکر شدند.

وی افزود: در این ماموریت برای اولین بار بود که رئیس جمعیت هلال احمر ایران با رئیس جمعیت هلال احمر عربستان دیدار کرد. ما هرگز ملاقات نکردیم و امکانات خوبی به ما داده شد. این به زائران ما این امکان را داد تا از خدمات مراقبتی عربستان سعودی بهره مند شوند و سلامت خود را حفظ کنند. اقدامات خوبی برای پیشگیری از کرونا انجام شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اقدامات این سازمان در خصوص راهپیمایی اربعین گفت: در داخل کشور موضوع امداد و نجات را در دستور کار داریم و در محورهای مواصلاتی متصل به مرزهای غربی از پایگاه. به پایگاه و از مقر به مقر». ما تسکین می دهیم. همچنین بهداشت و درمان در عراق بر دوش جمعیت هلال احمر است که هیئت ها، کاروان ها و نیروهای مسلح آن زیر چتر امام حسین (علیه السلام) و در کنار هلال احمر فعالیت می کنند. تجربیات قبلی را تحلیل و تحلیل کردیم. در برخی نقاط مرز زمین صفر وجود نداشت و به همین دلیل بعد از شلمچه مرکز بهداشت و درمان راه اندازی کردیم و درخواست کردیم موکب های بزرگی برای جلوگیری از گرمازدگی، بیماری های عفونی و حتی وبا در سال جاری برگزار شود.

وی ادامه داد: سعی کردیم پایگاه داشته باشیم و در نجف درمانگاه خود را در سه سطح یک، دو، سه تعریف کردیم. ما بیمارستان های سیار و ثابت و کلینیک های ساده تری داریم که خدمات هم ارائه می دهند. در مسیر نجف به کربلا سعی کردیم یک ستاد بهداشت و درمان و یک بیمارستان داشته باشیم تا از آن برای قرنطینه، گرمازدگی و مسائل دندان استفاده کنیم. کازمین، سامارا و … را نیز پوشش خواهیم داد. چهار هلیکوپتر در مرز مستقر می کنیم و دو فروند نیز به عنوان بیمارستان هوایی راه اندازی کرده ایم که در صورت نیاز می توانیم از آنها استفاده کنیم.

کولیوند با بیان اینکه موضوعات آموزشی را در سه سطح محتوایی آماده کرده ایم، خاطرنشان کرد: بحث کلی مردم در زمینه پیشگیری از بیماری و توصیه های بهداشتی است و آموزش مهارتی را برای تیم های تخصصی خود که در درجه اول فیلم و کتاب هستند، مطالعه کرده ایم. یک بروشور است.

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: با گروه هایی از مردم عراق هماهنگ کرده ایم، مثلاً اگر در منطقه ای پایگاه داشته باشند، در آن منطقه پایگاهی نخواهیم داشت. بر همین اساس این تمهیدات را انجام داده ایم. ما یک مانور و مانور هماهنگ در عراق خواهیم داشت.

وی با اشاره به استفاده از چندین برنامه برای خدمات رسانی به عزاداران گفت: یک سری برنامه های عملیاتی تدارک دیده شده و برنامه دیگری نیز برای ارائه خدمات بهداشتی آماده می شود. همایش سلامت اربعین را هم داریم که پنجم شهرفر به صورت بین المللی برگزار می شود و آیین وداع با زائران را داریم که در روز ششم برگزار می شود. ما اهداف تشکیل کنفرانس سلامت را در نظر گرفته ایم که هماهنگی بین بخش ها را افزایش می دهد. ما دیپلماسی سلامت را برای همه کشورهای شرکت کننده در این راهپیمایی ترویج می کنیم. خدمات بهداشتی مورد نیاز را بررسی می کنیم، نحوه برخورد با آسیب ها را محاسبه می کنیم و بر نقش آموزش در کاهش بیماری ها و کاهش تصادفات رانندگی از جمله مواردی است که بررسی می شود.

وی با تاکید بر اینکه امسال از زائران هلال احمر پولی نگرفتیم، گفت: این تعداد را رایگان کردیم البته تعداد آن هم زیاد نبود. با این حال می توانیم از کمک های مردمی کمک بگیریم تا هرکسی که می خواهد در این راه کمک کند از طریق هلال احمر به او کمک کند. محور اصلی این همایش یکی از بیماری های شایع چهل روز است. حوادث، سوانح، راهکارهای پیشگیری، مدیریت خدمات بهداشتی، مدیریت بحران و از همه مهمتر مدیریت تجمعات جمعی.

به گفته وی، هلال احمر در 12 کشور خارجی دارای مراکز بهداشتی درمانی است که در آن نقش دارند و نقش دیپلماسی سلامت از بسیاری از دیپلماسی ها موثرتر است.

وی با اشاره به ورود جمعیت هلال احمر به بحث تغییرات اقلیمی، گفت: چیزی که در جمعیت هلال احمر آغاز شد بحث تغییر اقلیم است. بسیاری از حوادثی که ما با آنها سر و کار داریم ناشی از تغییرات آب و هوایی است که در حال شروع و پیگیری هستیم.

وی افزود: در بیانیه گام دوم به خوبی انرژی دادیم و تیم های سحر که نقش واقعی داشتند را تقویت کردیم. طرح هایی را برای کاهش آسیب های اجتماعی آغاز کردیم. از جمله این طرح ها می توان به یاس، دادرس و … اشاره کرد. با کمک خیرین بانک سپرده راه اندازی کردیم. جشنواره ای بین المللی نیز با نقش شهید سلیمانی برگزار شد که در آن میزان نقش شهید سلیمانی در کاهش آلام و کمک به مردم را یادآور می شویم.

کولیوند افزود: همچنین خیرین را برای ساماندهی و جذب هر چه بیشتر محله در 2200 محله با کمیته امداد فعال کردیم. با توجه به شعار سال، صحبت از شرکت های دانش بنیان خوب فعال شده است. خط تولید دارو را احیا کردیم و مرکز نوآوری را در هلال احمر راه اندازی کردیم. همچنین در حال راه اندازی داروخانه آنلاین هستیم.

وی بیان کرد: دو دغدغه جدی در داخل جمعیت هلال احمر داریم که اولین مورد معیشت کارکنان جمعیت و ناجیان عزیزی است که در پایگاه های ما فعالیت می کنند. ما قصد داریم از سپتامبر همه آنها را تضمین کنیم، به علاوه آنها از حداقل دستمزد در قانون کار بهره مند خواهند شد. برای استخدام آنها نیاز به مجوز دولتی داریم و از سازمان برنامه، بودجه، استخدامی و نمایندگان در حال پیگیری هستیم.

کولیوند درباره جذب امیریه در جمعیت هلال احمر گفت: در حال حاضر امیریه را در اختیار ما قرار می دهند و هماهنگی خوبی با ستاد کل نیروهای مسلح داریم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر فراوانی حضور مسئولان در محل حادثه گفت: حضور مسئولان عملیات در محل حادثه بسیار خوب است. مثلا داشتن رئیس سازمان اداری در بجران، فرماندار، شهردار و… واقعا کمک کننده است. بعضی ها می گویند چرا آن فرد گل آلود شده، برای ورود به محل، شلوارت را نمی توان دست زد و گل آلود نشد، بی انصافی است که بگوییم چرا آن فرد کثیف یا گل آلود شده است. مثلاً حضور جناب وزیر امور خارجه در حادثه متروپل از هر طرف ضروری بود، اما افراد غیر مرتبط نباید حضور داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا