اقتصادی

تشکیل کمیته دانش بنیان در کمیسیون اقتصادی مجلس 

دیباروز/ کرمان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: محور همه فعالیت های اقتصادی باید تولید باشد.

به گزارش دیباروز، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا پورابراهیمی، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1401 پیشنهاد تولید علم و اشتغالزایی را مطرح کردند. بودن.

وی بیان کرد: تاثیرات تولید در حوزه های مختلف اقتصادی حاکی از بهبود همه شاخص های اقتصادی در بخش های مختلف است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کالاها و خدماتی در کشوری تولید شود و روند آن افزایش یابد، نرخ رشد اقتصادی مثبتی خواهد داشت که منجر به بهبود عملکرد شاخص‌ها در کشور می‌شود. کشور. بخش های مختلف.”

وی ادامه داد: از این رو اهمیت تولید در اقتصاد کشور بر هیچکس پوشیده نیست و امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی این رویکرد را برای تولید در حوزه دانش مطرح کردند که به این دلیل است که ما کشور طی چند دهه گذشته با تلاش و کوشش علمی، جوانان و اساتید مجرب را قادر ساخته تا رتبه های مهمی را در زمینه های علمی و دانشی کسب کنند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد تبدیل علم به ثروت به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های اقتصادی کشور در دنیا یکی از مهم ترین و اساسی ترین مسائل کشور باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران که در ابتدای پیروزی انقلاب شاخصی در حوزه علم و دانش نداشت و در رتبه تولید علمی قرار نداشت. پانزدهمین یا شانزدهمین تولید علمی جهانی شده است.

وی گفت: شاخص های ارزیابی علمی جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف نشان دهنده جایگاه علم و دانش در ایران است و این مرکز که رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است، جایگاه بسیار مهمی است.

پورابراهیمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران توانسته در تولید علم به یکی از رتبه های برتر دنیا تبدیل شود.

وی گفت: بعد از تولید علم در دنیا بحث بازاریابی مطرح شد و تبدیل علم به ثروت از طریق بازاریابی مهمترین موضوع در نظام اقتصادی دنیاست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهای دنیا توانسته اند از طریق فناوری از علم برای خلق ثروت استفاده کنند.

وی گفت: در کشور ما شاخص نوآوری که در سال 2014 برآورد شد از این نظر در بین 140 کشور رتبه 120 را به خود اختصاص داده است و این نشان می دهد که در بسیاری از زمینه ها شرایط بسیار نامناسبی در داخل شاخص نوآوری داریم که به نظر می رسد این امر به یکی از این شاخص ها تبدیل شود. مهمترین مسائل .

پور ابراهیمی گفت: اکنون این رتبه به 60 رسیده است، یعنی جایگاه ما در بین کشورهای جهان به جایی رسیده که جایگاه خوبی نیست و باید بتوانیم به رتبه بالاتری برسیم.

وی افزود: عوامل موثر بر این جایگاه باید مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد تا به عوامل مؤثر بر نوآوری که مهمترین مؤلفه نظام اقتصادی دانش بنیان است، پرداخته شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش هایی که در حوزه های مختلف داریم حاکی از آن است که موضوعاتی مانند قوانین و مقررات، تامین مالی نظام بانکی، بروکراسی اداری و غیره از عوامل اصلی کاهش شاخص نوآوری در کشور هستند. : باید تلاش بیشتری برای شناسایی موانع با شناسایی نقاط ضعف صورت گیرد .

فعالیت 6500 شرکت دانش بنیان در کشور

پورابراهیمی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 6 هزار و 500 شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند که البته 70 درصد این شرکت ها حاصل اتفاقات است و در قالب موضوعات مهم توسط افراد و 30 درصد در قالب توانمندی هایی ارائه می شود. خود را ایجاد کردند. انجام داده اند و فعالانه موضوعات مهم را در دستور کار قرار می دهند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین موضوعی که می توان برای این 6 هزار و 500 شرکت دانش بنیان مطرح کرد، توانایی استفاده و توسعه توانمندی های تخصصی آنها در قالب طرح های اقتصادی است.

و پورابراهیمی ادامه داد: البته مدل هایی که قبلا به موضوع صنعت و دانشگاه مربوط می شد، مدل های سنتی بود که جواب نمی داد و ارتباط صنعت و دفاتر دانشگاه یک رابطه سنتی بود که از نظر ما به روز نشد. قابل مشاهده است و در عمل نمی تواند اتفاق بیفتد.”

وی ادامه داد: این ارتباط در سال های اخیر با رویکردی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد کرده است، به ارتباط استاد با مراکز اقتصادی تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین به جای دانشگاه، افراد وارد می شوند و این ارتباط توانسته مسیر بسیار بهتری را نسبت به گذشته فراهم کند و عملاً این امر تبدیل به یک مسیر جدید شده است. رویکردی که منجر به هزاران رویداد در کشور می شود.» متفاوت شده است، خوشبختانه با توجه به برگزاری رویدادها، اکنون پروژه های بسیار مهمی محصول برگزاری رویدادهای علمی بوده و منجر به معرفی پروژه های بدیع در این زمینه شده است. .

وی افزود: آنچه برای ما مهم است این است که این پروژه‌ها در قالب شرکت‌ها ارتباط خوبی با گروه‌های بزرگ اقتصادی برقرار می‌کنند که یکی از آنها بازار سرمایه است که با توجه به محدودیت‌های سال‌های اخیر.

برابراهیمی گفت: شرکت های پذیرفته شده در بورس عملا مشابه شرکت های عادی هستند و جایگاه آنها در این حوزه مشابه است، اما از نظر محتوا کاملاً متفاوت هستند.

وی افزود: به نظر می‌رسد در این زمینه بسیار مهم است که بتوانیم ابتدا ساختار ارزش‌گذاری را برای دوره‌های نامشهودی که براساس تبیین استانداردهای جدید حسابداری است، بررسی کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع اعتبارسنجی شرکت های دانش بنیان که بسیار حائز اهمیت است و در روند تامین مالی و تامین فعالیت های کلان اقتصادی با محدودیت های جدی مواجه است، باید تغییر کند. و در تعریف و تعریف ضمانت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در این شرکت‌ها به شیوه‌ای جدید.

وی افزود: آنچه مسلم است با توجه به دو نوع شرکت دانش بنیان، استارت آپ ها که دارای صنایع خلاق هستند، گسترش و حجم فعالیت در این شرکت ها نیز سریع است و برای این شرکت ها، دانش بنیان است که در عمل به عنوان یک فعالیت اصلی برای شرکت های دانش بنیان در تولید ثروت استفاده می شود.

دکتر گفت. بور ابراهیمی: به نظر می رسد در این زمینه باید اقدامات ویژه ای انجام دهیم که در بالا به محورهای آن پرداختیم.

وی گفت: با توجه به این شرکت ها، پذیرش شرکت های جدید در بازار سرمایه کشور باید یکی از اقدامات مهم ما در سال 1401 باشد و استفاده از توان بازار سرمایه برای عرضه سهام و مالکیت آنها به سرمایه گذاران به صورت ویژه. باید مد نظر قرار داده شود.”

دکتر پور ابراهیمی اظهار داشت: از دیگر اقداماتی که می توان انجام داد، امکان ورود فناوری در قالب شرکت های دانش بنیان است که در داخل شرکت های بزرگ صنعتی امکان پذیر است و این توانایی بسیار مهمی است که می توان به عنوان یکی از مهمترین مولفه های موثر در زمینه توانمندسازی بنگاه ها و ابزارهای دانش بنیان در فرآیند تولید و تولید محصول محسوب می شود.

نماینده مردم کرمان و رافر در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از محورهای دیگر تخصیص مجموعه ای از فعالیت ها در حوزه بازار سرمایه به شرکت های دانش بنیان است که جنسیت و نحوه برخورد آنها با شرکت های معمولی متفاوت است. . حضور علاقمندان در بازار می تواند کمک کند و معیارهای ارزیابی این شرکت ها به طور ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: توانایی بعدی استفاده از توانمندی های ایرانیان مقیم خارج از کشور است که در آن نیازی به حضور شخصی آنها نداریم تا بتوانند در همکاری های علمی مشترک با جمهوری اسلامی ایران مشارکت کنند.

وی گفت: اولویت استفاده از بهترین دانشگاه های دنیا و ظرفیت سازی است.

وی گفت: ایجاد یک شرکت بزرگ سرمایه گذاری خطرپذیر موضوع مهم بعدی است.

دکتر افزود. پورابراهیمی: اگرچه در حال حاضر صندوق‌های ریسکی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد، اما بنگاه‌های سرمایه‌گذاری به عنوان شرکت‌هایی عمل می‌کنند که می‌توانند به بازار عرضه شوند و از طریق شرکت‌های تابعه به شرکت تبدیل شوند. این ظرفیت را از نظر اقتصادی بسیار بیشتر گسترش می دهد.

وی گفت: آنچه در حوزه معماری سنتی نیز به آن پرداختیم، تشکیل صندوق شکوفایی و نوآوری است که به نظر می رسد از مسیر اصلی خود خارج شده و باید به مسیر اصلی خود بازگردد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: منابع اختصاص یافته به صندوق به جای مشارکت در طرح های بزرگ برای شرکت های دانش بنیان به تسهیلات منتقل شده و به جای کمک در حوزه اقتصاد دانش بنیان به سپرده های سیستم بانکی کشور منتقل شده است.» به هر حال در عملکرد این مجموعه و این گروه اساساً قادر به انجام کار سپرده بانکی نبودند و بسیاری از مجموعه های اقتصادی می توانند این کار را انجام دهند و وظیفه ای که بر عهده داشته است. از این وجوه طی سالهای گذشته از زمان برداشته شدن مسیر اصلی که البته نیاز به بازنگری در این زمینه دارد.

بربرهیمی افزود: مهمترین پیشنهاد ما تشکیل صندوقی تحت عنوان صندوق شکوفایی و نوآوری بزرگترین گروه (VC) کشور یا یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر است و تمامی شرکت های دانش بنیان پس از ارزیابی های مربوطه می توانند در صندوق مشارکت کنند. سرمایه گذاری باید تامین شود شرکت مربوطه باید پس از مدتی در بازار سرمایه شناور شود.

وی گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی چند موضوع را در دستور کار خود قرار خواهد داد که اولین مورد زیرساخت های اقتصادی کشور به عنوان عوامل مهم و تاثیرگذار در حوزه شرکت های دانش بنیان است.

نماینده مردم کرمان و رافر در مجلس شورای اسلامی گفت: تامین مالی شرکت های دانش بنیان در این بدنه به عنوان یکی از چالش ها و مهمترین موضوعات مطرح می شود و راهکارهایی برای آن ارائه شده است.

وی افزود: سال گذشته قانون شرکت های دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی گسترش یافت و نظارت و اجرای قانون یکی از مهم ترین موضوعات کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سال 1401 خواهد بود.

پورابراهیمی گفت: در کنار آن موضوعات چگونگی حل مشکلات مالیاتی، نظام بانکی و بیمه، سه مقوله مهم و اساسی در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اولین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سال جاری به موضوع اقتصاد مبتنی بر دانش می پردازد و از معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دعوت کرد. وزیر اقتصاد. حوزه اقتصاد دانش دولت به عنوان مطالبه جدی مقام معظم رهبری و مردم از منظر ثروت آفرینی در نظام اقتصادی در قالب دو مبحث در حوزه قانون گذاری و کنترل مطرح می شود.

وی افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دستور تهیه مقدماتی برای تدوین متون مهم در قانون برنامه هفتم توسعه داده است تا در پیش نویس نهایی مفاد کمیسیون اقتصادی، تحولات مثبت در فصول و مهم می توان سیاست های توسعه هفتم را در نظر گرفت».

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا