برترین های کسب و کارعمومی

تفاله قهوه برای درختان میوه

استفاده از تفاله قهوه برای باغبانی، موضوع جالبی است که این روزها بحث و گفتگوهای زیادی در مورد آن مطرح می شود. سؤال اساسی در این گفتگوها این است که آیا تفاله قهوه برای رشد گیاهان مؤثر است؟! برای پاسخ به این سؤال نمی‌توان تنها به یک بله و خیر اکتفا کرد و لازم است تا این موضوع را به دقت مورد بررسی قرار دهیم و ببینم که این ماده، چه تاثیری بر رشد گیاه دارد ؟

کاربرد تفاله قهوه به عنوان کمپوست

و اضافه کردن تفاله مصرف شده آن به کمپوست، انتخاب بسیار معقولی است. برای این کار، ابتدا آنها را به ترکیبات تشکیل دهنده کمپوست اضافه کرده و به صورت همگن آنها را ترکیب کنید. تفاله قهوه را می‌توانید به کمپوست‌های سبز یا به کمپوست های قهوه‌ای (مانند برگ های خشک یا مرده) اضافه کنید.

تاثیر اسیدیته بودن قهوه بر رشد گیاه

به دلیل محتوای اسیدی دانه قهوه، برخی از افراد نگران آسیب رسیدن به گیاه هستند. مقدار pH تقریبی تفاله قهوه مصرف شده 6.5 تا 6.8 است. این عدد بسیار به pH 7 که pH  خنثی است نزدیک است. بنابراین نگرانی‌های خود را در این زمینه کنار بگذارید و با اضافه کردن قهوه به محتویات کمپوست، اجازه دهید قهوه تاثیرش را بر گیاه بگذارد. با این حال، اگر همچنان نگران آسیب رسیدن به گیاهتان هستید، پیشنهاد می کنیم که تفاله قهوه را به خاک گیاهانی که به خاک اسیدی بیشتری نیاز دارند، اضافه کنید.

استفاده از تفاله قهوه به عنوان کود

افزودن تفاله قهوه به صورت مستقیم به خاک و به عنوان کود، می‌تواند گزینه مناسبی برای بهبود روند رشد گیاه باشد. تفاله های قهوه سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم و فسفر و به ویژه نیتروژن‌ هستند که در رشد گیاهان بسیار تاثیرگذار خواهند بود. به طور کلی، این بدان معناست که افزودن تفاله قهوه به گیاه و درختان به عنوان یک کود، می‌تواند عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. برای استفاده از قهوه به عنوان کود، باید تفاله های آن را به صورت یک لایه نازک در خاک پخش کنید، و آنها را تنها در یک محل به صورت متراکم اضافه نکنید. پخش این مواد به صورت یک لایه نازک، نه تنها باعث پخش شدن مواد مغذی شده بلکه احتمال تاثیر کافئین بر یک نقطه خاص از باغ، باغچه یا گلدان شما را نیز کاهش می‌دهد. این مورد در رابطه با تفاله های قهوه هایی که به تازگی مصرف شده‌اند، حائز اهمیت است زیرا این قهوه ها، حاوی میزان کافئین بیشتری هستند.

نحوه اضافه کردن تفاله قهوه به گیاهان

هنگام استفاده از تفاله‌ هایی که به تازگی عصاره گیری شده‌اند، به دلیل سطح بالاتر کافئین آنها و همچنین میزان pH آنها که نزدیک به عدد ۷ است (به این معنا که اسیدی تر هستند.)، حتما این دو مورد را پیش از استفاده در نظر داشته باشید:

  •       اضافه کردن تفاله به گیاهان اسید دوست مانند گل ادریسی و زغال اخته بیشتر رایج است. سبزیجات ریشه دار مانند هویج و تربچه هم به خوبی به اسیدیته بودن تفاله قهوه واکنش بهتری نشان می‌دهند و اضافه شدن تفاله قهوه عامل تاثیر گذاری در پرورش آنها است.
  •       هنگام اضافه کردن قهوه به هر گیاهی، به اثرات مورد انتظار تان توجه داشته باشید. به عنوان مثال، از افزودن کافئین به گیاهانی که در حال جوانه زدن هستند و مناطقی که تازه بذر پاشی شده‌اند خودداری کنید.

از بین بردن علف های هرز و آفات به وسیله تفاله قهوه

کافئین دارای خاصیت آللوپاتی  (دگرآسیبی، ویژگی گیاهانی است که با ترشح موادی خاص از ریشه خود، مانع رشد گیاهان دیگر شوند.) است که همین خاصیت، زمانی که تفاله قهوه به زمین‌های تازه آماده شده برای کشاورزی اضافه می‌شود، از روییدن علف‌های هرز جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از جنبه های مفید اضافه کردن تفاله قهوه به خاک، این است که کافئین چندین آفت را به عقب می‌راند. آفاتی که مهم‌ترین آنها، حلزون‌ها و دیگر خزندگان هم خانواده حلزون است. نکته جالب دیگر این است که تفاله های قهوه از ورود حیوانات خانگی به محل‌های کشت جلوگیری می‌کنند. برای مثال، گربه ها از قرار گرفتن در معرض کافئین اجتناب می‌کنند؛ از این رو، اضافه شدن کافئین به خاک، باغ شما را از گربه پاک می‌کند و از تبدیل شدن آن به زباله دانی جلوگیری می‌کند!

جمع کردن کرم‌ها با افزایش کافئین خاک

ظاهرا کرم‌های خاکی عاشق قهوه هستند! افزودن مقداری تفاله قهوه به یک منطقه خاص می‌تواند کرم های زیادی را به خود جذب کند؛ همچنین می‌توانید در برخی از مواقع، فیلترهای کاغذ قهوه استفاده شده را در مکانی جمع کرده و با استفاده از آن کرم‌های خاکی را در یک نقطه متمرکز کنید. این روش‌، برای تجمع کرم‌ها در یک نقطه مورد نظر و زدودن آنها از یک منطقه بسیار کاربردی است. آیا تفاله قهوه برای گیاهان مناسب است؟ آیا بعد از نوشیدن قهوه می‌ توانیم باقی مانده آن را به طور مستقیم پای گیاه بریزیم؟ استفاده از تفاله قهوه برای گلدان مناسب است؟ آیا پودر قهوه برای گل مناسب است؟

ما در این مقاله از کافی استور به شما می آموزیم چطور با استفاده از تفاله های قهوه گیاهان خود را بارور کنید و آن ها را  در شرایط عالی نگه دارید و همین طور تفاله قهوه برای چه گلهایی مناسب است زیرا تماشای گیاهان شاداب و سرحال حس خوبی به ما منتقل می کند. در کنار شما هستیم تا به سوالات و دغدغه‌ های شما در خصوص مفید یا مضر بودن تفاله قهوه برای گیاهان پاسخ دهیم. از اینکه شما نیز همراه ما هستید، به خود می‌بالیم. درصورتی که این مقاله برای شما کاربردی و مفید بود، لطفا آن را با سایر دوستان خود به اشتراک بگذارید. زیرا بسیاری از افراد از اینکه می توانند از تفاله قهوه برای گیاهان استفاده کنند، اطلاعات کاملی ندارند.

تفاله قهوه؛ کودی طبیعی و ارزان قیمت

درصدد تهیه یک کود طبیعی و ارزان قیمت هستید؟ پس بدون معطلی قهوه را از کابینت آشپزخانه خود بردارید و با دستگاه  دلونگی 850 یک اسپرسو آماده کنید. به این ترتیب علاوه بر اینکه از طعم بی‌ نظیر و اثر محرک بهره مند می شوید، جایگزینی ارزشمند برای کودهای قدیمی و شیمیایی نیز خواهید داشت.

عناصر موجود در تفاله قهوه

تفاله های قهوه معمولا به عنوان زباله های خانگی یا در مواقعی به عنوان یک کمپوست و کودی مفید برای گیاهان شناخته می شود. پس با کمی زیرکی می توانید آن را به طور مستقیم به عنوان کود برای گیاهان آپارتمانی و یا گیاهانی که در باغچه کاشته ‌اید، مورد استفاده قرار دهید. نیتروژن عنصری ضروری برای گیاهان خیلی از افراد به نوشیدن قهوه علاقه دارند، بنابراین از تفاله های قهوه‌ های روزانه خود را به عنوان یک کود طبیعی استفاده می کنند، زیرا این کود مقدار نسبتا بالایی نیتروژن دارد که معمولا برای گیاهان مناسب است.

سایر عناصر مفید برای گیاهان در دانه ‌های قهوه خام نیتروژن، گوگرد و پروتئین به میزان یازده درصد موجود است. در حین فرآیند برشته شدن، پروتئین گیاهی به طور کامل تجزیه خواهد شد. زیرا پروتئین گیاهی در برابر حرارت چندان پایدار نیست. در طی فرآیند دم کردن قهوه نیز بخش کوچکی از مواد مغذی گیاه خارج می شود. با این حال باز هم تفاله قهوه برای گیاهان مناسب است. در تفاله قهوه مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، نیتروژن و پتاسیم وجود دارد. گیاهان معمولا به نیتروژن نیاز دارند و تفاله های قهوه و یا قهوه دم کرده منبع مناسبی برای تامین نیتروژن گیاهان محسوب می شود.

وجود نیتروژن سبب رشد بهتر برگ های گیاه و ساقه های آن می شود. ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که فقط نیتروژن قهوه برای گیاهان مناسب است، یا خواص شگفت انگیز دیگری درون تفاله های قهوه وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که علاوه بر نیتروژن، قهوه حاوی کلسیم و منیزیم است که هر دو این عناصر برای سلامت گیاهان مفید هستند. کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به شما کمک می کند از گیاهان سرسبز و زیبا در محل کار و یا منزلتان برخوردار شوید. پس به نکات کلیدی و مهمی می پردازیم که چگونگی بارور کردن گیاهان با قهوه در طی تحقیقات علمی اثبات شده را شرح می دهند.

سایر تاثیرات مثبت استفاده از تفاله قهوه برای گیاهان

در صورت استفاده صحیح، تفاله قهوه می تواند افزودنی عالی برای گیاهان شما باشد. بسیاری از باغبانان، این ماده را راهی ایمن، طبیعی و مؤثر برای تقویت باغ های خود بدون استفاده از مواد شیمیایی یا آفت کش‌های شیمیایی می‌دانند. مطلبی که مطالعه کردید بر اساس یکی از تحقیقات صورت گرفته در این حوزه نوشته شده است و در حال حاضر نیز، تحقیقات بیشتری در این زمینه در حال اجرا است و ممکن است، برخی از این نتایج، با گذر زمان تغییر کنند ولی تاکنون تحقیقات مختلفی در این رابطه نشان داده اند که اضافه کردن تفاله قهوه به خاک گیاهان و درختان، موجب بهبود قابل توجه رشد آنها خواهد شد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا