اقتصادی

تورم آرژانتین ۱۳ درصد بیشتر از ایران

اتاق بازرگانی تهران در آخرین گزارش خود به بررسی وضعیت تعدادی از شاخص های اقتصادی در هشت ماهه اول سال 1400 پرداخته است که در این بررسی نرخ تورم در آرژانتین 52 درصد، ایران 39 درصد و ترکیه 20 درصد بوده است. .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، این بررسی نشان می دهد که وضعیت اقتصادی ایران در برخی شاخص ها نسبت به سال قبل بهبود یافته است. با این حال، نگرانی ها در بخش های مختلف همچنان وجود دارد.

در بخش اول این گزارش، وضعیت شرکت‌ها پس از شروع واکسیناسیون گسترده علیه کرونا بهبود یافته است که نشان از بهبود وضعیت ایران (PMI) مانند بسیاری از کشورهای جهان دارد.

در شاخص های کلی اما همچنان نگرانی هایی وجود دارد. از نظر تورم، نرخ تورم در ایران حدود 39 درصد بیشتر از بسیاری از کشورها بود. در این تحقیق نرخ تورم در آرژانتین 52 درصد بوده است، اما پس از ایران، نرخ تورم در ترکیه به حدود 20 درصد رسیده است که نشان می دهد تورم در ایران دو برابر همسایه غربی آن است. نرخ تورم در ایران 5.8 برابر عراق و 4.3 برابر نرخ تورم در پاکستان بوده است.

در حوزه نقدینگی نیز در هفت ماهه امسال حدود ۷۵۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد ایران اضافه شد که رشد بیش از ۲۱ درصدی را در این حوزه نشان می دهد. در این مدت سهم پایه پولی در افزایش نقدینگی حدود 16 درصد بوده است.

اما در تجارت، آمارها حاکی از بهبود نسبی است. صادرات غیرنفتی ایران در 8 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 53 درصد افزایش داشته است. اگرچه بخشی از این آمار به دلیل محدودیت های کرونری سال گذشته است، اما تحلیل ها وضعیت رو به رشد تجارت ایران را نشان می دهد.

این در حالی است که حدود 70 درصد از کل صادرات ایران تنها به داخل کشور بوده و حدود 40 درصد از کل افزایش صادرات از طریق افزایش تعاملات با این کشورها انجام شده است. چین، ترکیه، امارات متحده عربی و عراق عمده ترین واردکنندگان کالا از ایران در این مدت بودند.

در تجارت دوجانبه، تراز تجاری ایران با ترکیه و چین مطلوب است. ایران در 10 ماهه نخست سال 2021 به ارزش 1.9 میلیارد دلار کالا به ترکیه صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 150 درصد رشد داشته است. صادرات به چین 26.8 درصد افزایش یافت و به 5.2 میلیارد دلار رسید. تراز تجاری ایران در تعامل با این دو کشور نیز مثبت بود.

در مورد اتحادیه اروپا، صادرات در ده ماهه اول سال 2021 بالغ بر 735 میلیون یورو بوده است که افزایش 22 درصدی را نشان می دهد. ایران نیز در این مدت حدود 3 میلیارد یورو از اتحادیه وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.8 درصد افزایش داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا