اقتصادی

توضیحات مجدد نیازی در مورد نامه حمایت از تولیدکنندگان لوازم خانگی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: در صورتی که شورای پول و اعتبار به جمع بندی و رفع سد «انحصار ذینفع» از صنعت لوازم خانگی بپردازد، هر واحد تولیدی لوازم خانگی می تواند برای بهره مندی از این تسهیلات اقدام کند. موضوع مربوط به واحد خاصی نیست

مهدی نیازی درباره مکاتبات منتشر شده این وزارتخانه با بانک مرکزی تولیدکنندگان لوازم خانگی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: نامه ای که تهیه کردم در فضای مجازی موجود بود و برای واحد خاصی در نظر گرفته نشده بود. موضوعی که در چند روز گذشته به اشتباه در برخی رسانه ها منتشر شد، پیامی برای حل مشکل ذینفع واحد مربوط به صنعت لوازم خانگی بود. چرا که یکی از مشکلات و چالش های پیش روی تسهیلات دریافتی موضوعی است که وزارت صمت سال هاست پیگیر آن بوده است.

ذینفع واحد به این معناست که «یک شخص حقیقی یا حقوقی به طور مستقل یا دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی ممکن است با داشتن مالکیت، مدیریت، مالی، کنترل یا هر رابطه دیگری، یک اعتماد را در معرض خطر قرار دهند؛ و بنابراین؛ مشکل می تواند به شخص دیگری سرایت کند و منجر به عدم پرداخت یا انجام به موقع تسهیلات یا تعهدات وی شود.»

نیازی افزود: سال گذشته ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تصمیم داشت موضوع ذینفع انحصاری همه دستگاه ها را از طریق شورای پول و اعتبار پیگیری کند که البته به ذهن شورا نرسیده است.

معاون هماهنگی و فضای کسب و کار وزارت صمت با بیان اینکه خواستار یک پرونده ذینفع واحد برای همه صنایع لوازم خانگی شدیم، گفت: تصمیم گیری در این زمینه بر عهده شورای پول و اعتبار است و اگر است شورا به این نتیجه می رسد که این مانع از روی صنعت لوازم خانگی برداشته شده است، هر واحد صنعت لوازم خانگی می تواند برای استفاده از این موضوع اقدام کند و این موضوع به واحد خاصی مربوط نمی شود.

نیازی افزود: صنعت لوازم خانگی برای ما صنعت بزرگ، مهم و اشتغال زا است و با توجه به ممنوعیت واردات لوازم خانگی تاکید می کنیم که باید تمامی موانع پیش روی این صنعت برطرف شود تا تولیدکنندگان لوازم خانگی بتوانند تولید را افزایش دهند. “نیازهای بازار را برآورده کنید.

موضوع این مکاتبات عادی و طبق روال معمول است و جدید نیست: معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: در متن نامه میزان تسهیلات درخواست نشده است. هر شرکتی چون دریافت تسهیلات در نظام مالی روال خاصی است. خودش را دارد و با مکاتبه هیچ شرکتی نمی تواند تسهیلات ارزی و ریالی دریافت کند، اما به اشتباه در رسانه ها عنوان شده که تولیدکننده لوازم خانگی تسهیلات را دریافت کرده است. ضمن اینکه بحث در حوزه فنی وزارتخانه و توسط همکاران دفتر تخصصی موضوع نیازهای ارزی بود.

عمق بنایی در داخل خانه چقدر است؟

نیازی افزود: اگر مردم جدول را محاسبه کنند، متوجه می شوند که نتیجه محاسبه اعداد نبوده که در رسانه ها ذکر نشده است، بلکه اعداد محاسبه شده بسیار کمتر است. این به این دلیل است که عمق تولید داخلی در لوازم خانگی بسیار زیاد است و در برخی کالاها به بیش از 75 درصد می رسد. تنها در یک محصول، به دلیل واردات برخی تجهیزات، سهم تولید داخلی کاهش می‌یابد، اما بسیاری از کالاهای لوازم خانگی دارای عمق زیادی در تولید داخلی هستند. بنابراین ارقام پیشنهادی به درستی محاسبه نشده است.

وی همچنین با بیان اینکه علت فشار نادرست رسانه ها باید از سوی مسئولان مربوطه پیگیری شود، گفت: موضوع تولید داخلی و صنایع اولویت دار، اشتغال زایی، ظرفیت بالای صادراتی و توسعه فناوری در دستور کار این کمیته قرار دارد. وزارت رویکرد این وزارتخانه پروژه محور نیست بلکه کلی است. بنابراین همه سیاست‌های ما باید به گونه‌ای باشد که همه شرکت‌ها را شامل شود و اگر کسی اشتباه یا مشکلی در این زمینه داشته باشد، پاسخگو خواهد بود، اما پیامی که ما نوشتیم یک بحث عمومی بود و امیدوارم رسانه‌ها اگر آن‌ها را داشته باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده می خواهم نظر بدهم. درست.

بر اساس این گزارش، طی روزهای گذشته برخی از رسانه ها با انتشار نامه ای از وزارت صمت به بانک مرکزی مبنی بر رفع حصر تک ذینفع مدعی شدند که این وزارتخانه تنها در مورد یکی از موارد با بانک مرکزی ارتباط برقرار کرده است. مهمانی. تولیدکنندگان لوازم خانگی: برای دریافت تسهیلات در ازای تعهد به تولید ظرف پنج ماه، توضیح دادند که طبق گفته معاون وزیر صمت، ارقام جدول منتشر شده در رسانه ها اشتباه برآورد شده است. به حدی که ادعا می شد قیمت این ماشین لباسشویی 330 دلار است، اما در ابتدا قیمتی حدود 109 دلار برای هر ماشین لباسشویی داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا