عمومی

جنگ جهانی واکسن – دیباروز

آیا واکسن های Pfizer و سایر شرکت های آزمایشگاهی به طور عادلانه در سراسر جهان توزیع شده اند؟

به گزارش روزنامه دیباروز جام جم وی نوشت: علی رغم اعلام Pfizer در زمینه تولید 1.2 میلیارد واکسن علیه کرونا در سال 2021 ، رقابت کشورهای غربی برای خرید واکسن از این شرکت و سایر شرکت های دارویی و آزمایشگاه هایی که واکسن های کرونا را تولید می کنند و پایان آنها آینده درخشانی دارد. به طور خاص ، توزیع عادلانه گرده های تاج در جهان از بشریت جلوتر نیست. در همین حال ، بیشتر کشورهای غربی به برنامه مشترک سازمان ملل برای توزیع عادلانه واکسن کرونا در سراسر جهان پیوسته اند.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده همچنان پیش خرید مقادیر زیادی واکسن کرونا را ادامه می دهند. مقامات غربی به روشنی اعلام کردند که اولین هدف آنها واکسیناسیون شهروندان خود در برابر ویروس کرون است. از سوی دیگر ، بیشتر تحلیلگران بر این باورند که ایالات متحده ، انگلیس و اتحادیه اروپا قصد دارند از واکسن کرونا و حق توزیع آن به عنوان ابزاری برای قدرت در جهان استفاده کنند.

توافق نامه جدیدی بین اتحادیه اروپا و Pfizer

پس از آنكه شركت داروسازي آمريكا Pfizer اعلام كرد 90٪ موفقيت در واكسن داشت ، اتحاديه اروپا توافق كرد كه 300 ميليون دوز Pfizer ، محصول مشترك Pfizer و Biovanetch را خريداري كند. واکسن ، که موفقیت آن باعث ایجاد خوش بینی زیادی در سراسر جهان شده است ، اکنون در مرحله سوم آزمایش است و طبق گزارش بی بی سی در این مرحله به 43 هزار و 500 داوطلب ارائه می شود. فایزر می گوید انتظار دارد اواخر امسال تحویل سفارش آغاز شود. فایزر و بیوانتک می گویند که این واکسن را روی نمونه 43 هزار و 500 داوطلب آزمایش کرده اند. این دو شرکت قصد دارند تا پایان ماه نوامبر درخواستی را برای مجوز واکسیناسیون اضطراری به سازمان غذا و داروی ایالات متحده (EFDA) ارسال کنند. استلا کراسیدس ، رئیس کمیسیون بهداشت اتحادیه اروپا گفت که این معامله “بسیار مهم” است. با این حال ، مقام اتحادیه اروپا گفت که این واکسن تنها در صورت توزیع کامل مراحل ایمنی توزیع می شود. در همین حال ، رئیس سازمان بهداشت اتحادیه اروپا گفت که انتظار دارد اولین واکسیناسیون جهانی 27 عضو از اوایل سال آینده (2021) آغاز شود.

نیمی از واکسن های ویروس کرونا در کشورهای غربی موجود است

طبق اعلام یک سازمان کمک رسان ، گروه کوچکی از کشورهای ثروتمند که 13 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند ، نیمی از واکسن های Covid-19 وعده داده شده را خریداری کرده اند. این امر امید به توزیع عادلانه واکسن را کاهش می دهد.

به گزارش دویچه وله ، سازمان غیردولتی آکسفام در حال تجزیه و تحلیل توافق نامه هایی است که کشورهای ثروتمند با شرکت های دارویی برای خرید پنج واکسن احتمالی علیه کرونا منعقد کرده اند. داده های تحقیقاتی در مورد این واکسن های بالقوه که در آخرین مراحل آزمایشات بالینی هستند ، توسط شرکت تجزیه و تحلیل Airfinity ارائه شده است. رابرت سیلورمن از Oxfam در ایالات متحده گفت: “دریافت واکسن نجات دهنده زندگی به مکان زندگی و میزان پول شما بستگی ندارد.”

یک مقام آکسفام اظهار داشت که “تولید و استفاده از یک واکسن ایمن و موثر امری حیاتی است ، اما اطمینان از اینکه همه به آن دسترسی دارند و توانایی تهیه آن را ندارند اهمیت کمتری دارد.” Covid-19 بیماری هر کجا که باشد ، [به این معنی است که] همه جا هست

آکسفام ظرفیت تولید ترکیبی هر پنج واکسن ممکن را در 5.9 میلیارد دوز تخمین زده است. طبق گفته این سازمان ، با توجه به اینکه احتمالاً بیشتر این واکسن ها به دو دوز ایمنی نیاز دارند ، 5.9 میلیارد دوز برای نزدیک به سه میلیارد نفر کافی است.

تاکنون 3.5 میلیارد دوز از این واکسن های احتمالی منقبض شده است که 2.7 میلیارد (51٪) آن توسط ایالات متحده ، انگلیس ، اتحادیه اروپا ، استرالیا ، هنگ کنگ ، ماکائو ، ژاپن و سوئیس خریداری شده است.

2.6 میلیارد دوز باقیمانده این واکسنهای آینده توسط کشورهایی مانند هند ، بنگلادش ، چین ، برزیل ، اندونزی و مکزیک خریداری شده است. آکسفام ، یک سازمان غیر انتفاعی ، اضافه کرد که مدرینا ، رهبر ، 2.5 میلیارد دلار پول مالیات دهندگان برای تولید واکسن جمع کرد ، اما این شرکت قصد دارد از این واکسن استفاده کرده و آن را به طور کامل به کشورهای ثروتمند بفروشد.

در مورد توزیع عادلانه واکسن کرونا چطور؟

توزیع عادلانه واکسن برای همه فقط درصورتی امکان پذیر است که تولیدکنندگان اصراری برای محافظت از حق ثبت اختراع محصول نداشته باشند و نتایج علمی خود را برای تولید کافی این واکسن ها با کل جهان به اشتراک بگذارند. هزینه تقریبی تهیه واکسن در سراسر کره زمین کمتر از 1 درصد هزینه بحران COVID-19 برای اقتصاد جهانی خواهد بود. در هر صورت ، گرسنگی ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای خرید واکسن کرونا موضوعی نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد. اگرچه ایالات متحده رسماً از برنامه جمعی سازمان ملل برای توزیع واکسن کرونا خارج شده است ، اما کشورهای اروپایی (اتحادیه اروپا) عضو این برنامه جمعی هستند.

واکسن Coronavirus نباید به ابزاری برای رقابت بین کشورها تبدیل شود

سالواتوره بالتی ، متخصص ایتالیایی ، در مصاحبه با جام جم گفت: “کاملاً واضح است که رقابت بین کشورهای قدرتمند برای خرید واکسن کرونا از ماه ها قبل ادامه داشته است.” از این طریق آنها قصد دارند توزیع واکسن کرونا را در سراسر جهان در انحصار خود داشته باشند. به عبارت دیگر ، آنها از نظر اقتصادی ، سیاسی و منفعت طلبانه نسبت به واکسن کرونا دارند. این نظر قطعاً زننده و غیرانسانی است.

وی گفت: “کرونا یک بحران جهانی است که همه کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.” بنابراین برای حل این بحران باید طبق روشهای جمعی و جهانی عمل کنیم. نگاه ملی به این ویروس نمی تواند براساس انگیزه های سیاسی و اقتصادی کشورها باشد. وی افزود: “ما امیدواریم که واکسن کرونا به طور عادلانه در سراسر جهان توزیع شود و همه کشورها از اثرات این واکسن بهره مند شوند.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا