بین الملل

حامیان جریان صدر ساختمان استانداری بصره و ذی‌قار را اشغال کردند

ده ها تن از هواداران صدریان عصر امروز (چهارشنبه) مقابل ساختمان استانداری بصره و ذی قار تجمع کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

به گفته منابع عراقی، تظاهرکنندگان در دو استان موفق شدند در حالی که علیه نوری مالکی شعار می دادند، درها را باز کرده و وارد ساختمان استانداری شوند.

آنها همچنین اعلام کردند که در استان های بصره و ذیقار خواهند نشست، اما با ورود نیروهای امنیتی مجبور به ترک ساختمان استانداری شدند.

از سوی دیگر، در بغداد، حامیان جنبش صدر که از شب گذشته به تدریج به اطراف منطقه سبز رسیده اند، با غروب آفتاب شدت حملات خود را به سمت نیروهای امنیتی تشدید کرده و در تلاش برای ورود مجدد به این منطقه هستند.

منابع عراقی گزارش دادند که نیروهای امنیتی به رهبری نیروهای ضد شورش در تلاش بودند تا از رسیدن تظاهرکنندگان به منطقه سبز جلوگیری کنند و از سوی دیگر، ابتدا با یک بلبرینگ که به عقب رانده شده بود، سعی در برداشتن موانع بتنی داشتند. مقاومت در برابر نیروهای امنیتی

حامیان الصدر و مقتدی صدر به از سرگیری جلسات پارلمان پس از وقفه دو ماهه اعتراض کرده و خشمگین هستند. در این دوره جنبش صدر تمام تلاش خود را برای انحلال پارلمان به کار گرفت. مجلسی که رفت همان است.

حامیان جریان صدر در حالی تلاش می کنند که دوباره به منطقه سبز حمله کنند، این در حالی است که مقتدی صدر ساعتی پیش همزمان با از سرگیری جلسات پارلمان بیانیه ای صادر کرد و در بیانیه ای تند موضعی شدید علیه وی اتخاذ کرد. دیگر گروه ها و احزاب سیاسی او گفت که در جریان سیاسی نیست.. شرکت می کند و آمادگی مذاکره را ندارد.

در همان زمان و در شرایطی که احتمال عدم حضور نمایندگان در مجلس و به حد نصاب نرسیدن آن وجود داشت، جلسه پارلمان عراق با حضور 203 نماینده آغاز شد اما به تدریج تعداد نمایندگان حاضر شدند. به گزارش سرویس اطلاع رسانی مجلس، ۲۴۰ نماینده در صحن مجلس حضور یافتند.

در همین حال، منابع عراقی عصر امروز اعلام کردند که موشک چهارم به مرکز منطقه سبز و جنب ساختمان کنفرانس اصابت کرده است.

پیش از این، سازمان رسانه ای «العلم الامین» (وابسته به دفتر نخست وزیری) از شلیک سه موشک کاتیوشا به منطقه سبز در بغداد خبر داده بود.

این گروه رسانه ای از مجروح شدن یک افسر و سه درجه دار و همچنین مجروح شدن خودروی یکی از نمایندگان مجلس و ساختمانی در این منطقه بر اثر شلیک این موشک ها خبر داد. یکی از موشک ها به محوطه مجلس اصابت کرد.

هنوز هیچ طرفی مسئولیت شلیک این موشک ها را بر عهده نگرفته است. در همین حال، حساب کاربری “وزیر صدریست” که سایت های مقتدی صدر را پوشش می دهد، این حملات موشکی را محکوم کرد و نوشت که این کار طرف های ناشناس و احتمالا متجاوزان و پیروان آنها بوده است.

اوضاع سیاسی عراق از اکتبر سال گذشته پس از برگزاری انتخابات پارلمانی متشنج بود و سال گذشته نخست وزیر جدیدی انتخاب نشد. هواداران جنبش صدر در هشتم مرداد گذشته (اوت) به منطقه سبز هجوم آورده بودند و به مدت دو هفته در داخل و خارج ساختمان مجلس تحصن کردند.

310310

دکمه بازگشت به بالا