علمی و پزشکی

خفاش شبح، یار وفادار و مرموز جنگنده‌های نسل جدید

به گزارش دیباروز، فرانک کندال، یکی از مقامات ارشد نیروی هوایی آمریکا، در ماه آگوست در دیدار با رئیس نیروی هوایی سلطنتی استرالیا اشاره کرد که خفاش رادارگریز MG28 یا نوع دیگری از این پهپاد ممکن است در کنار جنگنده ها مورد استفاده قرار گیرد. کندال گفت: “من در حال گفتگو با همتایان استرالیایی خود در مورد نسل بعدی سیستم های تسلط هوایی و نحوه مشارکت آنها در این موضوع هستم.” خفاش فانتوم می تواند به عنوان مکانیزم کاهش خطرات در قابلیت های پهپاد عمل کند. برتری هوایی (NGAD).

NGAD یا برنامه نسل بعدی تعالی آمریکا، برنامه ای در حال انجام در نیروی هوایی ایالات متحده برای طراحی هواپیما برای نبرد در آسمان قرن بیست و یکم است. از نظر تاریخی، نیروی هوایی ایالات متحده تلاش های زیادی برای توسعه نسل بعدی هواپیماهای جنگی انجام داده است. در هر دوره جنگنده ها در کنار جنگنده های دوره قبل و بعد پرواز می کردند تا اینکه کاملاً منسوخ و بازنشسته می شدند.

نسل های مختلف مبارزان

به جنگنده F4 فانتوم فکر کنید. یک جنگنده نسل سوم که اولین بار در سال 1958 برای اهداف نظامی آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و در کنار نسل دوم F100 Super Saber پرواز کرد. در سال 1996، آمریکایی ها فانتوم F4 را پس از مدت ها پرواز به همراه نسل چهارم جنگنده های F15 و F16 بازنشسته کردند. در حال حاضر این جنگنده های نسل چهارم در کنار هواپیماهای نسل پنجم از جمله F22 و F35 پرواز می کنند.

الگوی توسعه آمریکا، مطابق با سرعت و محدودیت‌های توسعه هوانوردی در طول دهه‌های 1950 و 1990، این بود که اگرچه هواپیماهای جدیدتر وارد خدمات داخلی و خارجی شدند، هواپیماهای قدیمی‌تر برای چندین دهه به پرواز ادامه دادند.

در گزارش 2019-2020 نیروی هوایی ایالات متحده می خوانیم: «برنامه سلطه هوایی نسل بعدی (NGAD) با استفاده از مهندسی دیجیتال، به دنبال جایگزینی نسل اول جنگنده های تولید انبوه با مجموعه کوچکتر از چندین پلت فرم ارتقا یافته از مدل های مختلف است. “

بیشتر بخوانید: پیشرفته ترین زیردریایی تهاجمی جهان

The Ghost Bat محصولی از برنامه Loyal Wingman است که هدف آن طراحی اسکورت هواپیماهای بدون سرنشین قابل اعتماد برای جنگنده ها است. نیروی هوایی آمریکا NGAD را راهی برای دستیابی به برتری هوایی در شرایط سخت توصیف کرده است. در حال حاضر ماموریت برتری هوایی توسط جنگنده هایی مانند F22 و F15 انجام می شود که خلبانان در زمان جنگ جان خود و جنگنده های خود را با هواپیماهای دشمن و سلاح های ضد هوایی به خطر می اندازند.

بنابراین، اکنون نیروی هوایی ایالات متحده با ساخت یک جنگنده جدید جایگزین F15 و F22، به دنبال استفاده از طراحی تکراری در صنعت خودروسازی برای ایجاد پهپادهایی با معماری باز است که می تواند سریعتر توسعه یابد و هدف از این کار این است که بهبود بقا، تخریب و دوام نیروی هوایی در برابر هواپیماها و سلاح های دشمن.

این برنامه بقا بخشی از یک ناوگان مشترک از پهپادها و هواپیماهای سرنشین دار است که USAF سال هاست روی آن کار می کند تا پهپادی را توسعه دهد که بتواند در کنار یک جنگنده سرنشین دار پرواز کرده و بجنگد. به این ترتیب قرار است این پهپادها در کنار جنگنده های F22 و F35 پرواز کنند، بنابراین هر هواپیمای سرنشین دار که جایگزین هواپیماهای رادارگریز شود، احتمالاً از این فناوری برای اسکورت پهپادها بهره خواهد برد.

گوست بت، همراه وفادار و مرموز جنگنده های نسل جدید

خفاش ارواح چیست؟

Ghost Bat پهپادی است که 11.6 متر طول دارد و برد پرواز آن 2300 مایل است. بوئینگ که مسئولیت توسعه گوست بت را بر عهده دارد، اعلام کرد که این پهپاد دارای بسته‌های حسگر اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی است و انتظار می‌رود که قبل از سایر هواپیماها مأموریت‌های شناسایی را انجام دهد، ضمن اینکه خطرات و تهدیدات پیش رو را شناسایی می‌کند. علاوه بر این، نرم افزار مورد نظر Ghost Bat این است که این پهپاد می تواند با حفظ فاصله ایمن از سایر جنگنده ها، برای پرواز خودگردان یا پشتیبانی از جنگنده های سرنشین دار با استفاده از هوش مصنوعی، ماموریت هایی را انجام دهد.

نیروی هوایی سلطنتی استرالیا در ماه مارس از Ghost Bat رونمایی کرد و آن را اولین هواپیمای ساخت استرالیا در 50 سال اخیر اعلام کرد.

نام این پهپاد در یک نظرسنجی از بین بیش از هفتصد گزینه انتخاب شد و به نوعی ادای احترام به تنها گونه خفاش گوشتخوار استرالیا است، شکارچیانی که از چشم و پژواک برای شکار طعمه خود استفاده می کنند. انتخاب نام Ghost Bat برای این پهپاد به دلیل اینکه این گونه خفاش تنها گونه خفاش استرالیایی است که می تواند هم حیوانات وحشی و هم پرندگان را شکار کند، در همین حال نیروی هوایی سلطنتی استرالیا اعلام کرد که این پهپادها قابل استفاده در جنگ هستند. الکترونیک نیز می تواند استفاده شود. ماموریتی که قبلاً توسط واحدی با نماد خفاش روح در استرالیا انجام شده بود.

بیشتر بخوانید: ناو هواپیمابر اصلی هند به نام شهر شناور

اگرچه اطلاعات زیادی در مورد قابلیت های پهپاد رادارگریز ارائه نشده است، اما می توانیم برخی از مسائل را درک کنیم. Ghost Bat پهپادی است که می تواند با خیال راحت پرواز کند و از جنگنده های سرنشین دار فرمان بگیرد. برای دستیابی به اهداف NGAD، USAF هواپیماهایی را می خواهد که بتوانند به راحتی با مأموریت های جدید سازگار شوند و از ابزارهای جدیدی مانند سنسورها یا سلاح های جنگ الکترونیک یا حتی فناوری هایی که هنوز توسعه نیافته اند استفاده کنند.

بوئینگ پهپاد خفاش ارواح را برای برنامه Loyal Wingman توسعه داده است، اما این تنها گزینه نیست. Kratos Valkyrie که برای نیروی هوایی ساخته شده و در کنار خلبان مستقل Skyborg آزمایش شده است، همچنین یک مدل اولیه برای کسانی است که اکنون بازنشسته شده اند.

اگرچه اینها هواپیماهای متفاوتی هستند، اما انعطاف پذیری نرم افزار، به ویژه خلبان های خودکار با معماری باز، به این معنی است که یک سیستم ناوبری خودمختار که بر روی بدنه یک هواپیما ساخته شده است، می تواند روزی به خلبان هواپیمای دیگر تبدیل شود. این دقیقاً همان سبک و انعطافی است که نیروی هوایی ایالات متحده به دنبال آن است و آنها آینده ای را تصور می کنند که در آن روبات ها در کنار خلبانان انسان پرواز کنند.

منبع: علم پاپ

5858

دکمه بازگشت به بالا