خودروهایی که به‌زودی وارد بازار می‌شوند

در حال حاضر خودروسازان با ضرر 150 هزار میلیارد تومانی مواجه هستند. این امر باعث کاهش جریان نقدینگی در خودروسازان شده است، اما مسئولان صنعتی امیدوارند با شرایط فعلی پروژه های بزرگی مانند حذف پلت فرم های قدیمی و تولید بر اساس پلت فرم های جدید را محقق کنند.

خودروهایی که به زودی وارد بازار می شوند

به گزارش روزنامه دیباروز اقتصاددان وی نوشت: نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران با راه‌اندازی پلتفرم برای دولت سیزدهم کلید خورد، در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود مشکلات نقدینگی ناشی از قیمت‌گذاری اجباری خودرو، مانع بزرگی برای ادامه این مسیر باشد.

بر اساس نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته و بخش مهمی از آن به مقابله با تحریم های صنعت خودرو اختصاص دارد، حرکت به سمت پلتفرم ها و رویکردهای پلتفرمی جدید است. پوست مورد تاکید قرار می گیرد. بنابراین، خودروسازان محصولات و پلتفرم های قدیمی خود را با محصولات مبتنی بر پلت فرم یا شاسی اصلی جدید جایگزین می کنند. همانطور که گفته شد، مسیری که دولت سیزدهم برای توسعه و تداوم صنعت خودرو در کشور در پیش گرفت، بیشتر در راستای مقابله با تحریم های بین المللی است، زیرا دولت از ابتدا با برنامه جامع اقدام مشترک و دولت تکلیف خود را روشن کرده است. . فعالیت هسته ای و با این انتظار که تحریم ها سال ها میهمان اقتصاد کشورمان باشد، صنعت خودرو را برنامه ریزی کرد.

اینکه زیرساخت های این برنامه ریزی برای اجرای نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران هموار است یا خیر، سوالی است که مسئولان صنعتی باید به آن پاسخ دهند. اما آنچه مشخص است این است که سیاست گذار با اصرار بر مسائل و مشکلاتی که در صنعت خودرو زیان انباشته کرده است، قطعا نمی تواند به خودکفایی در صنعت خودرو دست یابد. یکی از این مشکلات قیمت گذاری و اجاره اجباری است که در کنار این سیاست بین افراد خاصی توزیع می شود که خودروساز را متوجه ضرر هنگفتی می کند. در حال حاضر خودروسازان با ضرر 150 هزار میلیارد تومانی مواجه هستند. این امر باعث کاهش جریان نقدینگی در خودروسازان شده است، اما مسئولان صنعتی امیدوارند با شرایط فعلی پروژه های بزرگی مانند حذف پلت فرم های قدیمی و تولید بر اساس پلت فرم های جدید را محقق کنند.

البته این ایده یا نقشه راه بیش از یک دهه است که در بین متولیان صنعتی کشور دست به دست می شود به طوری که نظرات در این زمینه بسیار است. حتی در سال‌هایی که تحریم‌ها به شدت شرایط فعلی نبود و خودروسازان از منابع مالی کافی برخوردار بودند، صنعت خودرو کشور ترجیح داد این منابع را صرف امور غیرتولیدی کند و چندان به شخصیت‌پردازی منفی پلت فرم توجهی نداشت. حال به نظر می رسد شرایط کنونی سیاستمدار را مجبور کرده راهی را انتخاب کند که باید سال ها پیش می رفت.

از سال 1376 همزمان با اعمال محدودیت های شدید بین المللی بر اقتصاد ایران، صنعت خودرو جزو اولین صنایعی بود که طعم تلخ تحریم ها را چشید. خروج شرکای خارجی از خودروسازان، توقف واردات قطعات مورد نیاز محصولات تولیدی، کاهش چشمگیر تولید خودرو و علاوه بر این موارد، تشدید کنترل دولت بر عملکرد خودروسازان، صنعت خودرو را با آن مواجه کرد. شرایط دشوار. علاوه بر همه این موارد، تداوم قیمت گذاری دستوری از یک سو و رشد هزینه های نهاده های تولید از سوی دیگر، صنعت خودرو را با کمبود نقدینگی و تولید را با زیان مواجه کرد. با این سخنان بسیاری از پروژه های توسعه محصولات یا ارتقای کیفیت خودروسازی متوقف شد و خودروسازان تنها موظف به ادامه تولید شدند. اکنون صنعت خودرو کشور در وضعیت بهبود نسبی قرار دارد و تیراژ آن نسبت به سال‌های 1379 و 1388 مطلوب‌تر است، اما به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، مشکلات کمبود نقدینگی شرکت‌های خودروسازی همچنان وجود دارد.

بر این اساس و با وجود این شرایط، سیاست‌گذاری که اولتیماتوم توقف مذاکرات برجام و ادامه تحریم‌ها را دریافت کرده، به دنبال راه‌حل در صنعت خودرو است. به این ترتیب نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران نیز بر همین اساس ترسیم شد. همانطور که قبلا گفتیم اجرای این سند قطعا نیازمند زیرساخت هایی از جمله تنظیم وضعیت نقدینگی سه خودروساز کشور است که زیان انباشته و زیان تولید خود را در اجرای طرح های عمرانی محدود کرده اند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، اگر سیاست گذار به فکر زیرساخت ها نباشد، این سند نیز به اسناد بی خاصیت قبلی می پیوندد که بیش از حد بلندپروازانه بودند و قدرت اجرا را نداشتند.

از سوی دیگر، این وزارتخانه با جدیت پیگیر خصوصی سازی و واگذاری سهام دولتی است که به نظر می رسد با برنامه ریزی برای تحول صنعت خودرو سازگاری ندارد. در صورت واگذاری سهام، مطمئناً سهامدار اصلی قیمت گذاری یا رویکردی را برای حذف پلتفرم های قدیمی و تولید محصولات جدید برنامه ریزی می کند و سیاست گذار که در واقع نقشه راه را طراحی می کند، تصمیم گیرنده در این زمینه نخواهد بود.

انعطاف پذیری در برابر تحریم ها

همانطور که گفته شد، دولت سیزدهم در ابتدای کار خود زمینه ساز فراهم شدن زمینه تولید خودرو در کنار جریان تحریم ها شد. یعنی این دولت با فرض ادامه تحریم ها به دنبال راه حلی برای صنعت خودرو بوده است. واضح است که خودرو یکی از صنایع محرک برای اقتصاد کشور است و رشد تولید در کنار رشد اقتصادی منجر به افزایش شاخص های صنعتی می شود. بنابراین برنامه ریزی این صنعت برای سیاست گذاران و دولت حائز اهمیت است. اما پیش از این گفته شد که بر اساس نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران، در بخش برنامه تحول، حرکت به سمت پلتفرم های جدید و رویکردهای پوست اندازی پلت فرم مورد تاکید قرار گرفت. شهروندان جدید جایگزین ها و اهداف زیادی را شناسایی کردند.

در این سند تاکید شده است که در صورت افزایش حجم تولید خودروسازان از طریق پلتفرم ها یا ساختارهای داخلی، نبض طراحی و دانش فنی محصولات در اختیار آنها قرار می گیرد و تاب آوری صنعت خودرو کشور در برابر تحریم ها افزایش می یابد. اما این سوال پیش می آید که چرا وزارت امنیت مجبور به حذف سکو یا ساختارهای قدیمی در وضعیت موجود است؟ در این زمینه در سند عنوان شد که این محصولات از نظر کیفیت و همچنین دستیابی به استانداردهای 85 گانه دارای مشکلات عدیده ای هستند، بنابراین یکی از مهمترین روش های رسیدن به کیفیت در صنعت خودرو کشور تمرکز بر توسعه محصولات جدید است. محصولات مبتنی بر پلتفرم ها یا زیرساخت های جدید.

اما نکته دیگری که در سند تحول بر آن تاکید شده، تولید خودروهای اقتصادی است. با حذف برخی از محصولات اقتصادی کشور مانند پراید یا 405 جای خالی این گونه خودروها توسط خودروسازان پر نشده است به همین دلیل در سند توسعه صنعت خودرو ایران راه هایی برای پرکردن این موضوع وجود دارد. خالی. در این سند تاکید شده است که ایجاد جایگزین برای محصولات اقتصادی تنها از طریق توسعه محصولات بومی با بومی سازی بالا امکان پذیر خواهد بود. همچنین در سند مذکور تاکید شده بود که واردات نمی تواند خلاء خودروهای اقتصادی بازنشسته را پر کند. از این رو توسعه زیرساخت های اقتصادی مدرن که در سال های اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته است، در برنامه های توسعه محصول خودروسازان داخلی قرار گرفته است.

اما برخی از مهمترین پروژه های توسعه محصول جدید در خودروسازان داخلی از این دست است. طراحی و توسعه خودروی ایران خودرو “ری را”، طراحی و توسعه خودروی آریا سایپا، طراحی و توسعه خودروی اقتصادی سایپا، طراحی و توسعه خودروی اقتصادی ایران خودرو (و یک نوع برقی اقتصادی) محصول)، طراحی و توسعه خودروی ایرانی بر اساس پلت فرم تندر، طراحی و توسعه اطلس خودروی ایرانی. با این حال، سیاست‌گذار نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران نیز خاطرنشان کرد: توسعه صنعت خودرو بر اساس ساختارهای داخلی تنها محدود به بزرگ‌ترین خودروسازان کشور نیست و اجرای این رویکرد در بخش خصوصی. مبتنی بر هم افزایی است. روند توسعه محصول کارمان موتور در توسعه محصول نیز نشان دهنده برند داخلی است و نزدیک به 80 درصد بومی سازی را به دست آورده است.

اما علاوه بر این، این سیاستگذار تاکید می کند که علاوه بر رویکرد پلت فرم و تولید محصولات جدید، خودروسازان در مراکز تحقیقاتی نیز در نوسازی روش های جدید در صنعت خودرو مانند توسعه خودروهای برقی، اتصال و اتصال فعال هستند. خودروهای خودران، حمل و نقل مشترک و نمونه های صنعتی از این پروژه ها ساخته شده است و در حال انجام تست های اعتبار سنجی است.

خودروهای جدید در حال تولید

وزارت ایمنی در ادامه سیاست صنعت خودرو کشور، پروژه های راهبردی را برای این دو شرکت ایران خودرو و سایپا مشخص کرده است. علاوه بر طراحی و توسعه محصولاتی مانند ری را، آریا و خودروی اقتصادی دو شرکت و همچنین طراحی و توسعه خودروی ایرانی بر اساس پلت فرم تندر، برنامه زمانبندی پروژه های استراتژیک ایران خودرو و سایپا برای تولید خودروهای سواری منتشر شده است. در این زمان بندی تایید می کنیم که شاهین CVT تولیدی شرکت سایپا از اول اسفند ماه سال جاری شروع به تولید می کند و طبق برنامه زمان بندی پیش بینی شده پیشرفت 80 درصدی در اجرای پروژه حاصل شده است. کل بودجه و بودجه جذب شده برای این پروژه بالغ بر 72.2 میلیارد تومان بوده است.

محصول دیگر شاهین پلاس است که با بودجه تهیه شده و 30 درصد پیشرفت دارد. این خودرو در دو مرحله تا پایان سال جاری و تیرماه سال آینده وارد خط تولید می شود. آریا نیز از 24 اسفند تولید خود را آغاز خواهد کرد. این پروژه نیز 60 درصد پیشرفت داشته است. خودروی اطلس نیز با مجموع بودجه 404.3 میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفته است. تولید این محصول از 1 خرداد 1402 آغاز شد. سهند دیگر محصول بدون تامین مالی 34 درصد پیشرفت کرد. این خودرو یکم شهریور ماه سال آینده به خط تولید خواهد رسید.»

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا