اقتصادی

وزارت صمت به‌دنبال کاهش اثرپذیری بازار خودرو از نوسانات نرخ ارز است

پس از انتشار مطلبی با عنوان «افزایش 10 تا 60 میلیونی قیمت خودرو در یک ماه» در خبرگزاری دیباروز، مرکز تماس وزارت صمت توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش دیباروز، وزارت امنیت در توضیح گزارش دیباروز با عنوان “افزایش 10 تا 60 میلیونی قیمت خودرو در یک ماه” در تاریخ 1/9/1301 اعلام کرد: در آبان ماه 1401 قیمت یک دستگاه خودرو پژو 207 ام سی اتوماتیک از 480 به 515 میلیون تومان در بازار آزاد افزایش یافت.این گزارش تغییرات قیمتی پژو 207 را 60 میلیون محاسبه می کند که از خط تولید ایران خودرو حذف شده و از سال گذشته در سبد محصولات این خودروساز قرار نداشته است. سال در گروه خودروسازی سایپا افزایش قیمت 30 میلیون تومانی به خودرو ساینا نسبت داده می شود که از 205 به 223 میلیون تومان (افزایش 18 میلیون تومانی) رسیده است.

لازم به ذکر است در پایان بازه زمانی مورد بررسی یعنی 9 آبان، خودروی شاهین به عنوان با ارزش ترین و باارزش ترین محصول سایپا به قیمت 375 میلیون تومان در بازار آزاد معامله شد و خودروی مذکور به فروش رسید. با همین قیمت در هفته اول تیرماه امسال، بازار در حال معامله است. جدای از بررسی جزئیات گزارش اخیر خبرگزاری دیباروز، تحولات بازار در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که نوسانات کوتاه‌مدت نرخ ارز موجب اختلال در وضعیت تعادل و بی‌ثباتی بازار می‌شود. کالاهای سرمایه ای و کالاهای مصرفی بادوام، از جمله بازار خودرو. تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد (غیررسمی) به عنوان عاملی موثر در هدایت انتظارات تورمی و متعادل کردن بازار نقش دارد و بنابراین کنترل این متغیر عمده اقتصادی برای حفظ ثبات بازار برای انواع کالاها و خدمات از جمله مهم است. بازار خودرو

علیرغم این ملاحظه، وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم به عنوان متولی سیاست گذاری و نظارت بر حسن اجرای برنامه ها در صنعت خودرو، برای کاهش موثر خودرو بر دو راهکار اصلی تمرکز کرده است. بازار از نوسانات نرخ ارز; استراتژی هایی که طرف عرضه را افزایش می دهد و دسترسی مصرف کننده به محصولات تولیدکنندگان خودرو را تسهیل می کند. اولین راهبرد برنامه ریزی و نظارت بر «افزایش تولید، بازاریابی و فروش محصولات خودروسازان» است که گزارش پژوهشکده پولی و بانکی از وضعیت صنایع بورس در آنلاین 1401 به خوبی نشان داد که خودرو و زاپاس. صنعت قطعه سازی با رشد 24 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پیشتاز رشد تولید در بین تمامی صنایع ذکر شده بود. لذا تلاش خواهد شد تا مسیر مذکور در زمینه رشد خودروسازان ارتقا و حفظ شود.

راهبرد دوم «خروج محصولات خودروسازان از فرآیند قرعه کشی» است که با جدیت در حال پیگیری است و از اواخر سال جاری با توجه به افزایش تولید گروه خودروسازی سایپا، تمامی محصولات خودروسازان فوق الذکر از روند قرعه کشی حذف شده اند. نمونه ای از تاثیر این سیاست کاهش نوسان قیمت خودروهای کوئیک و شاهین گروه خودروسازی سایپا نسبت به محصولات ایران خودرو است. از این رو، وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی برنامه‌هایی که منجر به افزایش تولید می‌شود، تلاش می‌کند بقیه محصولات خودروسازان را از قرعه‌کشی خارج کند.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا