عمومی

دام کاسبان فنگ‌شویی – دیباروز

آیا درمان با تغییر چیدمان وسایل منزل همان روانشناسی محیطی است؟

به گزارش دیباروز خراسان او نوشت: “آیا شما و همسرتان در موضوعات مختلف اختلاف سلیقه زیادی دارید و حرف همدیگر را نمی فهمید؟ برای حل مشکل باید رنگ مبل های خود را تغییر دهید “، “آیا افسردگی شما شدید و غیر قابل کنترل است؟ بیشتر استفاده کنید. شاید شما هم این روزها در شبکه های اجتماعی افرادی را دیده باشید که ادعا می کنند با فنگ شویی و تغییر دکوراسیون منزل می توانید افسردگی را درمان کنید، شادی را به زندگی خود بیاورید، نتیجه کنکور را تغییر دهید و… برخی از آنها به این ادعا رنگ و بوی علمی و روانی می دهند و در پست ها یا گفتگوهای خود نام «روانشناسی محیطی» را ذکر می کنند. اما آیا این ادعاها از مبحث علمی روانشناسی ناشی می شود یا چیز دیگری است؟

روانشناسی محیطی چیست؟

فنگ شویی یا روانشناسی محیطی؟ آیا در مورد روانشناسی محیطی و کاربردهای آن چیزی شنیده اید؟ آیا فنگ شویی جایگزینی برای روانشناسی محیطی است؟ روانشناسی محیطی شاخه ای از روانشناسی است که به بررسی رابطه بین انسان و جهان خارج می پردازد. روانشناسی محیطی بر چگونگی تغییر محیط توسط انسان و تأثیرات تغییرات محیطی بر تجربیات و رفتارهای انسان تأکید دارد. البته این اصطلاح به طور کلی محیط را تعریف می کند که شامل محیط های اجتماعی، محیط های ساخته شده، محیط های یادگیری و اطلاعاتی می شود. روانشناسی محیطی تمام جنبه های رفتار و زندگی ذهنی انسان را که با محیط اجتماعی و فیزیکی مرتبط است، پوشش می دهد.

معنی لغوی فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی به معنای واقعی کلمه یک روش چینی برای ساخت خانه یا روشی برای چیدمان وسایل خانه بر اساس اصول خاص است. از نظر مفهومی، فنگ شویی یک سیستم شبه متافیزیکی و فلسفی است که هدف آن هماهنگ کردن افراد و محیط با یکدیگر است تا با تغییر چیدمان خانه، محل کار یا مطالعه، تأثیرات مثبتی بر کیفیت زندگی افراد ایجاد شود. در سال های اخیر، طراحی معماری با الهام از ایده های فنگ شویی در سراسر جهان افزایش یافته است و به منازل مسکونی، ادارات، هتل ها، رستوران ها، کافه ها و حتی پارک ها محدود نمی شود.

سودجویی به نام روانشناسی محیطی

این روزها افراد سودجو به ویژه در فضای مجازی به فنگ شویی هجوم آورده اند و برای یافتن مشتری بیشتر و صحت ادعای خود در صحبت های خود نام روانشناسی محیطی را که یک علم است می آورند. این روزها برخی افراد به جای روانشناسی محیطی، فنگ شویی را چارچوب بندی می کنند. همانطور که اشاره کردید روانشناسی محیطی به بررسی رابطه انسان با محیط و تاثیرات محیط بر انسان می پردازد و کاملا علمی است. اگرچه ناشناخته است اما به این معنی است که کمتر توجه شده است. شاید به همین دلیل است که برخی افراد آمده اند و به جای روانشناسی محیطی، فنگ شویی را به این راحتی قاب کرده اند.

فنگ شویی هیچ مبنای علمی ندارد

فنگ شویی سیستمی از گمانه زنی ها و باورهایی است که هنوز مبنای علمی برای ادعاها، اصول و نظریه های خود ندارد. فنگ شویی حداقل به شکلی که در فضای مجازی می بینیم چیزی جز شبه علم و خرافات نیست. در جوامع امروزی مردم از فنگ شویی برای طراحی داخلی برای سلامت جسمی و روانی و افزایش ثروت استفاده می کنند. این امر به طور فزاینده ای در کشورهای مختلف رایج می شود زیرا فنگ شویی و مشاوران معماری مبالغ هنگفتی برای تحلیل خود دریافت می کنند. مثلا فنگ شویی می گوید با گذاشتن آینه پشت اجاق گاز، ثروت شما دو برابر می شود. فوق العاده نیست؟ اکنون این سوال مطرح می شود که اگر این تخیل درست است، چرا نمی توان مشکل فقر را در یک ثانیه حل کرد؟

استخدام مشاوران فنگ شویی توسط خرافات

در حال حاضر هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند پیروی از فنگ شویی و تغییر دکوراسیون خانه و چیدمان اشیا بر سلامت روان و به خصوص اختلالی مانند افسردگی تاثیر دارد. این در حالی است که درمان افسردگی با فنگ شویی، تغییر دکوراسیون منزل و غیره بسیار پیچیده تر است و این اختلال را نباید دست کم گرفت. امروزه، مردم در برخی کشورها مشاورانی استخدام می کنند تا به آنها بگویند چگونه خانه خود را انتخاب و چیدمان کنند، مبلمان خود را در چه جهتی قرار دهند، چه نوع چیدمانی برای شما ثروت به ارمغان می آورد و غیره. تمرین کنندگان فنگ شویی تا آنجا پیش رفته اند که می گویند فنگ شویی یک علم است و از خرافات مردم نهایت استفاده را می برند. فنگ شویی به ابزاری برای فریب و فریب تبدیل شده است.

چرا این اتفاق افتاد؟

سوالات زیادی در مورد اینکه چرا فنگ شویی در یافتن پیروان موفق بوده در حالی که روانشناسی محیطی کمتر موفق بوده است وجود دارد. شاید به این دلیل که روانشناسی محیطی کمتر شیک و جذاب است، زیرا هیچ رمز و رازی در کارکرد آن وجود ندارد و هیچ تأثیر شگفت انگیز و عجیبی که روانشناسان می توانند با وعده های جذاب، هرچند بی اساس، ایجاد کنند، وجود ندارد. اصول روانشناسی محیطی مبتنی بر روش های علمی است، در حالی که فنگ شویی مبتنی بر حدس و گمان است و داده های تجربی قابل اعتماد و سیستماتیک ارائه نمی دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا