دانشگاه آزاد همچنان یک بازیگر مهم برای کشور است

در هشتمین جلسه کارگروه پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری مطرح شد؛

دانشگاه آزاد همچنان یک بازیگر مهم برای کشور است

در هشتمین جلسه کارگروه پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که روز سه شنبه ۲۷ شهریور ماه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد بر اثرگذاری دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک بازیگر مهم حوزه آموزشی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در هشتمین جلسه کارگروه پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که روز سه شنبه ۲۷ شهریور ماه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد حمید افتخاری، مدیر کل کتابخانه‌ها، مجلات، انتشارات علمی و علم سنجی و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و چندین اساتید و نمایندگانی از دبیرخانه شورای عالی عتف حضور داشتند.

در این جلسه که در نمایشگاه روایت و تحول رخ داد، درباره سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد و پیشرفت‌های این دانشگاه طی چند سال اخیر صحبت شد.

در این رویداد به مباحث حول الگوی راهبردی دانشگاه و تحول در نظام آموزش، تحول در نظام پژوهش و فناوری، تحول در نظام فرهنگی و تربیتی، تحول در نظام اقتصاد و مدیریت و تحول در مدیریت شبکه واحدها پرداخته شد.

چند تن از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدا به جذب اساتید قوی و مومن پرداختند و بیان کردند دانشگاه آزاد با انتخاب اساتید قوی و مومن باید محیط های دانشگاه های آزاد را به محیطی کاملا تحقیقی تبدیل شود تا به تدریج با ارتقا کیفیت علمی این دانشگاه بتوان آن را تا سطح بهترین و معتبرترین دانشگاه های جهان پیش برد. در بخشی دیگر نیز موفقیت دانشگاه آزاد در تمامی بخش‌ها اعم از موفقیت دانشجویان این دانشگاه و تلاش بی وقفه دانشگاه آزاد در جهت تسهیل راه رسیدن دانشجویان به موفقیت اشاره شد.

در بخشی از برنامه علی پالیزبان، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به بررسی الگوهای راهبردی دانشگاه و به بررسی زیست بوم مهارتی دانشگاه پرداخت.

پالیزبان اظهار کرد: طی ۲ سال گذشته افزایش ارتقا اساتید را داشتیم. در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی ۲۰۲۳۷ عضو هیئت علمی پیوسته، ۲۸۶۶ هیئت علمی وابسته و ۱۸۰۰۰ دستیار آموزشی دارد.

در ادامه به موفقیت خبرگزاری های دانشگاه آزاد آنا و بیمارستان فرهیختگان پرداخته شد و تعداد عمل‌های پیوند کلیه در بیمارستان‌های تهران را بررسی کردند و بیان شد که در بیمارستان فرهیختگان بیش از ۳۰۰ پیوند موفق انجام شده است و این بیمارستان بالاترین تعداد پیوند موفق را دارد.

در ادامه حمید افتخاری، مدیر کل کتابخانه‌ها ،مجلات، انتشارات علمی و علم سنجی و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با نشریات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بیش از ۲۰ هزار عنوان کتاب در کتابخانه داریم که به دست همکاران ما در دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده و به چاپ رسیده است. بیش از ۱۵ میلیون جلد کتاب داریم که از این میان حدود ۲ میلیون کتاب انگلیسی و حدود ۲۰۰ هزار جلد کتاب پزشکی داریم که دارا بودن این تعداد کتاب رقم بسیار بالایی است.

وی در ادامه افزود: ۵۳۰ مجله علمی داریم. در خصوص ثبت اختراع نیز باید بگویم بیش از ۲ هزار ثبت اختراع انجام شده است. از مجموع مجلات دانشگاه آزاد اسلامی ۱۵ مجله ISI هستند.

افتخاری افزود: در اسکوپوس نیز ۱۸ عنوان مجله داریم. دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه انتشار نشریات یک جهش صعودی داشته است. نشریاتی داریم که IF آنها بالای ۱۰ است که این رقم خوب است و نشان دهنده آن است که کیفیت نشریات دانشگاه آزاد اسلامی بالا است.

افتخاری بیان کرد: سامانه نشریات دانشگاه سکوی نشر دانش (سند) است که تمام نشریات دانشگاه آزاد در آنجا قرار می‌گیرد. ما همچنین مقالاتی در Oicss press داریم.

وی در رابطه با سامانه سند گفت: کتاب‌ها و مقالات اساتید در سامانه سند جمع می‌شود و در هر لحظه می‌توان به هر موضوعی دسترسی داشت.

وی در خصوص ارزیابی نشریات افزود: در داخل دانشگاه ارزیابی کیفی و کمی مقالات را انجام میدهیم. اما یک چالش جدی که ما در کشور داریم این است که قوانین ما را ملزم کرده است که دانشجویان حتما باید مقاله علمی چاپ کنند تا بتوانند حق دفاع داشته باشند اما به دلیل تحریم ها انجام این امر کار آسانی نیست برای اینکه ما بتوانیم این حصار را بشکنیم یک شرکت انتشاراتی بین المللی در واحد آکسفورد دانشگاه در انگلستان ایجاد کردیم.

وی با اشاره به رتبه جهانی دانشگاه آزاد در جهان گفت: در رتبه بندی RUR2024 دانشگاه آزاد اسلامی رتبه ۱۸۹ بین المللی و رتبه ۳ کشوری پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران را به دست آورده است. دانشگاه آزاد همچنان یک بازیگر مهم برای کشور است.

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا