اقتصادی

درآمد حدود سه هزار میلیارد تومانی دولت از مزایده خودروهای خارجی

تعیین معافیت خودروهای خارجی که پنج سال است در دپوی اموال مردد هستند، یکی از مهم ترین اقدامات وزارت اقتصاد در ماه های اخیر است که نزدیک به سه هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت به همراه داشته است.

به گزارش دیباروز و بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان جمع آوری و فروش دارایی تصمیم گرفت پس از گذشت پنج سال از خودروهای خارجی توقیف شده در بنادر و گمرکات معاف و دو مزایده بزرگ برگزار کند. و خودروهای توقیفی تعیین تکلیف شدند. در پانصد و شصت و پنجمین مزایده خودروهای خارجی، یک هزار و 62 خودرو از سوی مقام قضایی درخواست شد و گمرک اعلام کرد که 22 خودرو در سال 1395 ترخیص شده است.

پیش از 25 مهرماه، روز رمزگشایی پیشنهادها، برخی استان‌ها در مورد 58 خودرو، 10 دستگاه در بوشهر، 21 دستگاه در خوزستان و 27 دستگاه در مازندران، مغایرت اسناد را گزارش کرده بودند.

جزئیات نتایج مزایده 565 خودروی خارجی

با توجه به اینکه در این مزایده 982 خودرو عرضه شد که از این میان 9 خودرو بدون پیشنهاد و 4 خودرو دارای پیشنهاد فوق العاده بودند که در واقع 71 خودرو فروخته نشد. در حراج جدید، خودروهای فروخته نشده قبلاً قرار داده شده اند. در جریان این دو تحویل، اخبار نادرستی از سوی برخی رسانه ها منتشر شد، همچنین در برخی رسانه ها از فروش 281 دستگاه خودرو به شخص حقیقی خبر داده شد. در حالی که این فرد برای این تعداد خودرو مناقصه کرده است، حدود 22 خودرو برنده شده است.

یک نهاد حقوقی دیگر 272 خودرو را ارائه کرد اما هیچ کدام را برنده نشد. افراد دیگری هم بودند که برنده این حراج نشدند. شرکت در مزایده محدودیتی نداشت و هر فردی می توانست با پرداخت 15 درصد هزینه کارشناسی و رعایت قوانین در مزایده شرکت کند.

دور دوم حراج خودرو از 3 مهرماه آغاز می شود

مزایده خصوصی 566 نیز از 3 مهرماه آغاز شده است که این کار از طریق سامانه ستاد الکترونیکی دولت ساماندهی می شود و متقاضیان می توانند از ساعت 8 صبح الی 24 روز اول آبان ماه نسبت به ثبت پیشنهاد اقدام کنند.

در سومین روز از آبان ماه جاری با حضور نمایندگانی از دستگاه های نظارتی، قضایی و اجرایی طرح ها رمزگشایی شد. همچنین اخذ امضای الکترونیکی و ارائه ضمانت 15 درصدی الزامی بود. در آخرین حراج، حدود هزار نفر با مشکل گارانتی مواجه شدند. گارانتی باید معتبر و دارای مدت سه ماه باشد. نزدیک به 1200 میلیارد تومان ودیعه که از طریق سامانه ستاد به صورت الکترونیکی به خزانه واریز شده بود، قبل از مهلت قانونی به شرکت کنندگان در مزایده بازگردانده شد.

واگذاری خودروهای خارجی باقی مانده از مزایده اول

سازمان املاک نیز در این مزایده اقدام به فروش خودروهای خارجی باقی مانده در گمرکات کشور کرد. این سازمان در دومین مزایده خود 76 دستگاه خودروی خارجی به فروش رساند. بر اساس اطلاعات بازگشایی مربوط به فروش 76 خودروی خارجی مشمول پانصد و شصت و ششمین مزایده املاک خصوصی، این خودروها در مجموع 393 میلیارد تومان فروخته شد.

کارشناسان ارزش این 76 خودرو را 301 میلیارد تومان تعیین کرده اند. در نتیجه شاهد افزایش 42 درصدی ارزش فروش نسبت به قیمت پایه بودیم. میانگین قیمت فروش هر خودرو 5 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است.

بیشترین قیمت پیشنهادی در این حراج مربوط به پورشه ماکان با ارزش بیش از 10 میلیارد تومان و کمترین سود مربوط به سراتو با قیمت یک میلیارد و 370 میلیون بوده است. در این مزایده دو خودرو قیمت فوق العاده ای داشتند که طبق قانون سپرده گذاری توقیف شدند و این دو خودرو در مزایده بعدی همراه با خودروهایی که برندگان پولی بابت آن پرداخت نمی کنند به مزایده گذاشته می شود.

نگاهی آماری به دو حراج بزرگ خودرو

وضعیت بلاتکلیفی این خودروها به مدت 5 سال ادامه داشت که در این سال ها هیچ تصمیمی از سوی مقامات اجرایی و قضایی در مورد آنها اتخاذ نشد، اما در دولت سیزدهم بالاخره تکلیف آن ها با جدیت پیگیری شد و در نهایت مزایده آنها در تاریخ 1396/07/13 برگزار شد. دو مناسبت

در 565 و 566 حراج استثنایی خودرو، آمار کمی برای تجزیه وجود دارد. تعداد بازدید از سایت سازمان املاک قبل از مزایده کمتر از هزار نفر در روز بود اما تعداد بازدید از سایت سازمان املاک همزمان با حراج به 50 نفر افزایش یافت و هزار بازدید دریافت شد. همزمان با برگزاری این مزایده، تعداد بازدیدکنندگان سایت سامانه الکترونیکی تدارکات دولتی به 3 میلیون نفر و تعداد تماس ها و پاسخ های اپراتورهای موسسه و سامانه الکترونیکی تدارکات دولتی به 10 هزار نفر رسید. علاوه بر این تعداد ضمانت نامه های دریافتی از متقاضیان 4000 نفر و تعداد متقاضیان دارای پیشنهاد 1700 نفر در مزایده بوده است.

همچنین 10 جلسه با دستگاه های قضایی، نظارتی و اجرایی برگزار شد. 9 استان با این مزایده همراه هستند و تعداد مدیران استانی و ستادی که در برگزاری این مزایده شرکت کردند 350 نفر بود.

به آمار حراج اول نگاه کنید

در اولین مزایده استثنایی خودرو تعداد خودروهای ارسالی از سوی مرجع قضایی به 1062 دستگاه، تعداد خودروهای ترخیص شده از گمرک در سال 1395 به 22 خودرو، تعداد خودروهای قابل عرضه به مزایده 1040 دستگاه و تعداد خودروهای ترخیص شده از گمرک به 22 دستگاه رسید. تعداد خودروهایی که می توانند به حراج گذاشته شوند. با مغایرت در اطلاعات فنی 58. تعداد خودروهای عرضه شده در مزایده 982 خودرو، تعداد خودروهای بدون پیشنهاد در مزایده 9 خودرو، تعداد خودروهای پیشنهادی در مزایده 973 خودرو، ارزش پایه مزایده کارشناس فروش 17 هزار و 594 میلیارد ریال ارزش فروش در مزایده 40 هزار و 187 میلیارد ریال تعداد 4 خودرو با پیشنهاد غیرعادی ارزش قیمت خودروهای با قیمت غیرعادی برای یک خودرو 12.520 میلیارد ریال است. تعداد خودروهای انصرافی پس از اعلام برنده مزایده 5 خودرو و ارزش نهایی برای فروش در مزایده 27666 میلیارد ریال و میانگین رشد قیمت 58 درصد نسبت به قیمت پایه کارشناسی می باشد.

31 درصد رشد قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناسی در مزایده دوم

در دومین مزایده خودروی شخصی تعداد خودروهای باقی مانده از مزایده اول 76 دستگاه، تعداد خودروهای عرضه شده در مزایده 566 دستگاه، تعداد خودروها 76 دستگاه، ارزش پایه کارشناس فروش 301 میلیارد ریال است. ارزش مزایده 431 میلیارد ریال تعداد خودروهای با پیشنهاد غیرعادی 2 دستگاه، ارزش قیمت خودروهای با پیشنهاد غیرعادی برای یک خودرو 37.6 میلیارد ریال ارزش نهایی مزایده 393 میلیارد ریال و میانگین رشد قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناس 31 درصد است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا