برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

در رژیم لاغری خرما بخوریم؟

خرما یک ماده غذایی بسیار پرطرفدار و محبوب است که از قدیم‌الایام در وعده‌های غذایی اصلی یا به عنوان میان وعده مصرف می‌شد. البته شبهات زیادی در رابطه با این ماده غذایی وجود دارد. برخی از متخصصان تغذیه معتقد هستند، خرما باعث افزایش وزن می‌شود. در حالی که برخی دیگر اعتقاد دارند، خرما و لاغری شکم یا کاهش وزن به صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند. واقعیت این است که خرما مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر بر کاهش یا افزایش وزن موثر است.  طریقه مصرف خرما بار دکتر بیز به شرح زیر است .

بنابراین زمان مصرف خرما و میزان مصرف آن اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر خرما به میزان کافی مصرف شود، ممکن است بر کاهش وزن موثر باشد یا وزن شما را افزایش دهد. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی فیبر و آنتی اکسیدان است. بر اساس مطالعات انجام شده، خرما باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود و خواص بی‌نظیری دارد. این میوه در مناطق گرمسیر رشد می‌کند و به باقی بخش‌های جهان صادر می‌شود.  اگر اضافه وزن دارید یا رژیم‌های غذایی لاغری را دنبال می‌کنید، تا انتهای این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب با ما همراه باشید تا به شما توضیح دهیم خرما چاق کننده است یا خیر. دمنوش گیاهی قاشقی برای ترک اعتیاد را از طریق سایت سفارش دهید .

ایا در دوران رژیم لاغری می توان خرما خورد؟ برای کاهش چربی بدن، لازم است خوراکیهای ویژهای جهت تکمیل برنامهی رژیم غذاییتان انتخاب کنید. از این رو، قطعا خرما یکی از آن چیزهای مناسب برای افزودن به فهرست غذاییتان است. چون هیچ چربی ترانسی در آن وجود ندارد، پس این میوه میتواند برای کنترل وزن بدنتان ایدهآل باشد. در واقع، میتواند به کاهش وزن کمک کند و در عین حال مزهی عالی و شیرینی نیز دارد. نقش خرما در رژیم غذایی لاغری اگر می خواهید همیشه تناسب اندام داشته باشید باید هر چند ماه یکبار آزمایش خون بدهید و بفهمید که کدام ویتامین بدنتان کم شده و باید آن را جبران کنید. به خاطر وجود سطوح بالای مواد معدنی در خرما، مصرف این میوه به حفظ تعادل رژیم غذاییتان کمک خواهد کرد. خرما منبع خوبی از ویتامینها و مواد معدنی است.

ویتامین ب ۱ یکی از ویتامین های ضروری در بدن است که منجر به سوخت و ساز بیشتر کربوهیدرات ها می شود و عضلات فرد را رشد می دهد. لاغری با ویتامین ب۱ باعث می شود که فعالیت سلول های عصبی بیشتر شود و هضم مواد غذایی بهبود یابد. تیامین که همان ویتامین ب۱ است، به طور طبیعی در خرما وجود دارد. همچنین خرما مقدار زیادی فیبر دارد و به همین دلیل باعث القای حس سیری میشود. این احساس سیری از پرخوری شما جلوگیری میکند.پزشکان و مشاورین تغذیه به مصرف فیبر در رژیم غذایی تاکید میکنند،فیبر نوع خاصی کربوهیدرات است که در غذاهای گیاهی مثل سبزیجات و غلات بهطور فراوان وجود دارد. طی بررسیهای انجام شده، فیبر به طور کلی در بدن قابل جذب نیست اما به هضم و جذب غذاهای دیگر کمک میکند و عمل گوارش را سریعتر مینماید.

خرما دارای مقادیری از پتاسیم و منیزیم نیز می باشد. پزشکان میگویند کمبود ویتامینهای منیزیم و پتاسیم در بدن باعث بروز پدیده اضافه وزن میشود.پتاسیم با سوخت و ساز در بدن رابطه مستقیم دارد و کمبود آن باعث می شود که توانایی بدن در هضم بهتر غذا کاهش یابد. منیزیم سطح انرژی بدن را افزایش می دهد و باعث افزایش فعالیت بدن می شود. خرما در رژیم کتوژنیک دوستدار خوبی برای این رژیم به حساب نمی‌آید. خرماها سالم هستند و راهی طبیعی برای کاهش هوس شیرینی هستند. این ماده غذایی به ویژه به دلیل طعم فوق العاده شیرین، فواید تغذیه‌ای زیادی برای سلامتی داشته و حتی گاهی اوقات در فهرست میوه‌های با خواص فوق العاده قرار می‌گیرد. خرما همچنین به‌عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی در انواع میان‌وعده‌ها، محبوب شده است.

متأسفانه مانند اکثر میوه‌ها، خرما سرشار از کربوهیدرات است. میزان کربوهیدرات در خرما بسته به تنوع و اندازه آن می‌تواند از ۵.۳ گرم کربوهیدرات خالص تا تقریباً ۱۷ گرم در هر خرما متغیر باشد. زمانی که قصد دارید روزانه ۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنید، چالش سختی پیش روی شما است. اگر مایلید بخش زیادی از کربوهیدرات مصرفی روزانه خود را به چند قطعه خرما اختصاص دهید، ممکن است مقدار کمی از آن را مصرف کنید. با این حال، گنجاندن آن در رژیم کتو واقعاً گزینه پایدار و همیشگی نیست. شما برای قرار دادن خرما در رژیم غذایی کتوی خود می‌توانید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. دکترتو به شما در یافتن بهترین متخصص تغذیه کمک خواهد کرد.

خرما در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

به طور کلی خرما دوستدار رژیم کتو نیست (رژیم کتو چیست؟). بنابراین مصرف خرما در طول رژیم کتو توصیه نمی‌شود. افرادی که در این زمینه تخصص دارند، می‌دانند که در صورت مصرف بیش از حد کربوهیدرات چقدر سریع می‌توان از کتوزیس خارج شد؛ بنابراین نگاهی دقیق‌تر به محتوای تغذیه‌ای خرما می‌تواند کمک کند که بدانیم چرا مصرف آن خوب نیست. رژیم‌های کم کربوهیدرات و کتو معمولاً کربوهیدرات‌های خالص (کربوهیدرات منهای فیبر) را در یک محدودیت روزانه بین ۲۰ تا ۵۰ کربوهیدرات در روز در نظر می‌گیرند؛ پس چرا خرما در رژیم کتوژنیک با وجود اینکه میزان مناسبی فیبر دارد، رد می‌شود؟ طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک وعده خرمای بدون هسته ۱۰۰ گرمی ، ۶.۷ گرم فیبر دارد. با این تعداد فیبر، ۶۶.۵ گرم شکر جذب بدن می‌شود. به همین دلیل خرما هم مانند عسل در رژیم کتوژنیک مجاز نیست. دمنوش لاغری آریانا آیا تاثیری در روند لاغری دارد ؟

چرا مصرف خرما در رژیم کتوژنیک مجاز نیست؟

خرما جزء غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک است. مصرف خرما در رژیم کتوژنیک یک انتخاب ایده آل نیست. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است. هر وعده خرما (۱ فنجان، بدون هسته و به صورت خرد شده) حاوی ۹۸.۵ گرم کربوهیدرات خالص است. متأسفانه، این مقدار کربوهیدرات، بسیار سنگین بوده و با رژیم کتو سازگار نیست و در هرم غذایی رژیم کتوژنیک جایی ندارد. آیا می توانم مقدار کمی خرما در رژیم کتو مصرف کنم؟ همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، به طور کلی مصرف خرما در رژیم کتوژنیک از سمت متخصصین تغذیه توصیه نمی‌شود. با اینحال هر فرد با توجه به ویژگی‌های فردی و نیز توصیه پزشک متخصص خود درباره مقدار مجاز خرما در رژیم کتوژنیک اطلاعات دریافت می‌کند. مصرف مقدار کم خرما در این رژیم مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

جایگزین های خرما در رژیم کتوژنیک برای انتخاب بهترین جایگزین و مصرف غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک حتما با متخصص مشورت کنید. هیچ میوه دیگری دقیقاً شبیه خرما نیست؛ به خصوص اگر به دنبال طعم و بافت خرمای خشک هستید. مشکل میوه خشک این است که کربوهیدرات و قند را به مقداری بیشتر به بدن وارد می‌کند، بنابراین مصرف میان وعده به شکل میوه خشک ایده خوبی برای رژیم کتوژنیک نیست. در حالی که بسیاری از میوه‌ها به دلیل محتوای کربوهیدرات بالایی که دارند برای قرار گرفتن در رژیم کتو بسیار چالش برانگیز هستند، این بدان معنا نیست که باید افراد برای همیشه از مصرف میوه‌ها اجتناب کنند. در اینجا میوه هایی وجود دارد که کربوهیدرات کمتری داشته و به شکلی راحت‌تر در رژیم غذایی کتوژنیک قرار می‌گیرند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا