علمی و پزشکی

دستورالعمل اجرایی طرح درمان وابستگی به دخانیات در نظام درمانی کشور ابلاغ شد

دستورالعمل های اجرایی طرح درمان وابستگی به دخانیات در سیستم مراقبت های بهداشتی کشور با امضای معاون وزیر بهداشت و معاون وزیر بهداشت به پیراپزشکان در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است.

با توجه به دندان های ما طبق وب سایت وزارت بهداشت (وبدا) ، در این بیانیه دکتر علیرضا رئیسی و دکتر قاسم جان بابایی ، معاون وزارت بهداشت برای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خطاب به: درمان پزشکی ، آموزش و درمان . آیین نامه اجرایی مصوب شورای محترم وزیران و اصلاحات در سال 1987 و بندهای 12 ، 11 و 16 ماده 1 قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مصوب 1988 و ماده 24 قانون قانون امور پزشکی ، داروها ، غذا و آشامیدنی مصوب 1334 و اصلاحات بعدی و ماده 9 “قانون جامع ملی کنترل و کنترل دخانیات” مصوب 1385 و آیین نامه های اجرایی آن مصوب 1386 شورای وزیران برای تقویت سلامت نسل های فعلی و آینده با ایجاد بستر مناسب برای ارائه خدمات درمان وابستگی به دخانیات به متقاضیان این سرویس و فراهم كردن زمینه مشاركت بخشهای غیردولتی ذی صلاح در اجرای قانون جامع دخانیات و مقررات اجرایی وابستگی به دخانیات برنامه درمان با توجه به معیارهای زیر در سیستم درمانی کشور اعلام می شود:

مطابق ماده 9 قانون جامع ملی کنترل و کنترل دخانیات:

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی وظیفه تلفیق فعالیتهای پیشگیری ، معالجه و توانبخشی را برای افرادی که از محصولات دخانیات و خدمات مشاوره ای برای ترک سیگار استفاده می کنند ، در خدمات بهداشتی اولیه و مناطق گسترش و پشتیبانی از مراکز مشاوره و درمان اعتیاد غیر دولتی به عهده دارد. عرضه دخانیات.

تعاریف:

ماده 1: واحد مشاوره و درمان مصرف دخانیات: که در این آیین نامه به عنوان واحد اختصاری نامیده می شود ، به واحدهایی گفته می شود که تسهیلاتی را برای ارائه مشاوره و خدمات پزشکی فراهم می کنند و از بازگشت مجدد دخانیات به مشتریان جلوگیری می کنند. این خدمات باید مطابق با استاندارد خدمات مشاوره و درمان مصرف دخانیات باشد که توسط معاون وزیر بهداشت در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است.

مقاله 2: روش های درمان ترک سیگار:

A: خدمات پزشکی:

– جایگزین های نیکوتین: به ترکیبات حاوی نیکوتین گفته می شود که طبق استاندارد خدمات مشاوره و درمان مصرف دخانیات به عنوان آدامس ، لکه های پوستی ، آب نبات و اسپری برای جایگزینی نیکوتین در محصولات دخانی استفاده می شود.

داروهای ترک سیگار: به داروهایی مانند بوپروپیون و وارنیکلین گفته می شود که طبق استاندارد خدمات سیگار کشیدن و مشاوره برای کمک به روند ترک سیگار تجویز می شوند.

ب: خدمات مشاوره ای: مشاوره با مصرف کنندگان ، تشویق آنها به ترک و آموزش روش های جدید ترک با استفاده از روش های غیر دارویی

ماده 3: فرد آموزش دیده: پزشكان و روانشناسانی كه دوره آموزشی مشاوره و درمان مصرف دخانیات را به تصویب وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی سپرده اند و طبق مباحث اعلام شده برگزار می شود.

توجه: روانپزشکان مجبور به گذراندن دوره های آموزشی در زمینه مشاوره و درمان سیگار نخواهند بود.

ماده 4: دوره آموزشی مصوب: دوره آموزش نظری و عملی به كلاسهای مصوب بستگی دارد كه با همكاری معاونت درمان و آموزش در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی توسط دانشگاههای علوم پزشكی و فراتر از آن برگزار می شود. اخذ مجوز از وزارت بهداشت.

اهداف واحدهای مشاوره و درمان برای مصرف دخانیات:

1- تلاش برای ترک کامل سیگار یا کاهش آن و کاهش عوارض جانبی استفاده از این مواد در جامعه

2- بالا بردن سطح آگاهی عمومی از تأثیرات مضر سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار شخص دوم

وظایف:

ماده 6 – معاون وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي: گروه روانپزشكي و درمان اعتياد مركز كشاورزي و مديريت بيماري معاونت درمان وزارت بهداشت متعهد به موارد زير است:

تهيه مباحث آموزشي لازم براي برگزاري دوره هاي آموزشي با همكاري معاون وزارت آموزش و پرورش در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي و تعيين فرآيندهاي عملياتي براي برگزاري و گزارش دهي اين دوره هاي آموزشي.

ارائه پشتیبانی مالی و اداری لازم از دانشگاه ها / دانشکده های علوم پزشکی.

طراحی و راه اندازی فرمها و سیستمهای آنلاین مربوط به اجرای این طرح.

ماده 7 – معاون درمان در دانشکده: معاون درمان رئیس دانشگاه های علوم پزشکی متعهد به اجرای اهداف این برنامه است:

با توصیف وظایف زیر در معاونت درمان / دانشکده ، منابع و امکانات لازم را برای اجرا ، نظارت و ارزیابی این پروژه فراهم کنید:

• هماهنگی لازم با متخصصان متخصص در بخش روانپزشکی و درمان اعتیاد ، مرکز پیوند اعضا و درمان بیماریها ، معاون وزیر بهداشت در وزارت بهداشت و سایر گروه های معاون درمان و معاون بهداشت در دانشگاه و دیگران. همکاران و سازمانهای مرتبط در استان

• پیگیری اجرایی امور مربوط به واحدهای مشاوره ای و درمانی برای استفاده از دخانیات و ابلاغ آیین نامه ها و دستورالعمل های دریافت شده از معاون وزیر درمان برای واحدها

• پیگیری اجرایی برای برگزاری دوره های آموزشی مصوب

• با واحدهای مستقر ارتباط برقرار کرده و مسائل و مشکلات آنها را پیگیری کنید

• گزارش دادن به واحدها هر شش ماه یک بار براساس فرمهای ثبت اطلاعات تهیه شده توسط معاون وزیر درمانی و ارسال اطلاعات جمع آوری شده به صورت کتبی یا آنلاین برای معاون درمان

• نظارت بر فعالیتهای واحدها

– پس از کسب مجوزهای لازم برای برگزاری دوره های آموزشی مصوب مربوط به این پروژه و انجام هماهنگی های لازم برای برگزاری این دوره ها.

ارائه گواهینامه های لازم به پزشکان و واحدهای متقاضی ارائه خدمات مشاوره و درمان سیگار.

ماده 8 – شرح خدمات مشاوره ای و واحدهای درمان سیگار کشیدن

پذیرش رایگان برای کاندیداهای درمان دخانیات ، مشاوره ، مهارت های روانشناختی و رفتاری و خدمات درمانی سو abuse مصرف مواد بر اساس معیارهای مشاوره و خدمات درمانی سیگار کشیدن

ارائه آموزش های لازم برای ادامه برنامه ترک اعتیاد برای مشتریان بر اساس استاندارد مشاوره و درمان مصرف دخانیات

تهیه بروشورها و مطالب آموزشی لازم و ارائه آنها به بیماران

– تهیه پرونده پزشکی برای مشتریان و تکمیل فرم های گزارش طبق دستورالعمل ها

همکاری با یکی از کارشناسان متخصص در حوزه معاونت دانشگاه و ارائه گزارش دوره های لازم

افراد و مراکز مجاز

ماده 9- کلیه پزشکان دارای گواهی مربوط به ترک سیگار و گواهینامه های مربوطه در دوره های آموزشی مصوب می توانند از عبارت “ترک سیگار” در آدرس مطب خود مطابق با دستورالعمل های مربوط به علائم مطب استفاده کنند.

ماده 10 – اگر مدیر فنی مراکز درمان سرپایی اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان دارای گواهی شرکت در دوره های آموزشی مصوب در زمینه ترک سیگار باشد ، این مراکز می توانند از آدرس مرکز / درمانگاه برای ترک سیگار / دخانیات استفاده کنند.

ماده 11 – یک واحد مشاوره و درمان مصرف دخانیات با توجه به مفاد دستورالعمل تاسیس این مراکز در مراکز درمانی سرپایی برای اختلالات مصرف مواد مخدر ایجاد می شود.

ماده 12- بیمارستان ها و مراکز درمانی منتخب تحت نظارت معاون درمان در دانشگاه ها / دانشکده های پزشکی کشور می توانند با به کارگیری پزشکان و روانشناسان آموزش دیده ، واحد ترک سیگار را ایجاد کنند.

دوره های آموزشی

ماده 13 – سرفصل ها و دستورالعمل های اجرایی لازم برای برگزاری دوره های آموزشی توسط گروه روانپزشکی و درمان اعتیاد در مرکز مدیریت کشاورزی و بیماری های معاونت وزارت بهداشت با همکاری معاون وزیر آموزش و پرورش در محل وزارت بهداشت. .

لیست های تماشایی و لیست های تماشایی

ماده 14- نظارت و نظارت بر واحدهای مشاوره و درمان مربوط به مصرف دخانیات ، در صورت لزوم ، مطابق با مقررات عمومی ، شرایط ساختمان ، تاسیسات و تجهیزات مقررات مربوط به ایجاد دفاتر / درمانگاه های وزارت بهداشت خواهد بود درمان و آموزش پزشکی.

“این بخشنامه در 14 ماده توسط معاونان درمان و بهداشت در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ 12/20/2013 به تصویب رسیده است.”

قانون جامع ملی کنترل دخانیات را می توان در اینجا یافت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا