عمومی

دست خالی از موشک و تحمیل آموزش غیر حضوری

در این دوره از جنگ شهری، صدام با تغییراتی در زرادخانه موشکی خود توانست موشک های خود را به تهران بیاورد، اما دقت ضربه بسیار پایین بود که منجر به هدف قرار دادن نیروهای غیرنظامی شد. البته این فقط محدود به موشک نبود. به عنوان مثال، در ساعت 18:30 روز دوشنبه 10 اسفند 1366، هواپیماهای عراقی با موشک به یک آپارتمان سه طبقه جنب مسجد الجواد (علیه السلام) در میدان هفتم تیر و زایشگاه عیوزاده حمله کردند. مصدومیت بیمارستانی در خیابان شیخ هادی.

در بمباران میدان هفتم تیر 44 واحد تا 50 درصد، سه واحد از 50 تا 70 درصد و 10 واحد از 70 تا 100 درصد منهدم شد. همچنین در بمباران خیابان شیخ هادی 15 نفر کشته و 75 نفر زخمی شدند که بیشتر آنها زن و نوزاد بودند.

کوچکترین شهدا یک کودک یک ساعته و یک پیرزن 70 ساله بودند. این انفجار شیشه های ساختمان های اطراف بیمارستان را شکست و تعداد زیادی از بیماران بیمارستان را با خرده شیشه مجروح کرد. این موشک به محوطه در معرض دید بیمارستان اصابت کرد، اما به دلیل اصابت آن به محوطه و وجود مصالح و معماری مناسب در ساخت بیمارستان، هیچ یک از ساختمان های بیمارستان از نظر ساختاری آسیب جدی ندید و تخریب شد. . فقط با موج انفجار، شیشه، معماری داخلی و چشم انداز.

موشک را خالی کنید و آموزش از راه دور را تحمیل کنید

ستاد بازسازی منطقه موشکی همچنین گزارش داد که در بمباران بیمارستان عیوزاده 279 واحد 50 درصد، 17 واحد 50 تا 70 درصد و 9 واحد 70 تا 100 درصد آسیب دیده اند. مجروحان به بیمارستان منتقل شدند و آمبولانس ها و خودروهای امدادی در آنجا مستقر هستند. کارگران مجروح به بیمارستان های دیگر منتقل شدند.

آن روز دو موشک دیگر یکی در میدان قزوین، خیابان غفاری و دیگری در خیابان شهید مطهری منفجر شد و منفجر نشد و خسارات جزئی وارد شد. دو موشک دیگر در یک تعمیرگاه خودرو در خیابان السهروردی، نزدیک پل سیدخندان و در خیابان الغفاری، نزدیک مسجد توتونشی فرود آمد و منفجر شد، اما به کسی آسیبی نرسید.

سه موشک در آخرین دقایق آن روز شلیک شد و همه بی هدف بودند و یکی از آنها در نزدیکی بیمارستان «خانواده» متعلق به ارتش فرود آمد.

ژنرال جان هالووی کوشمن، ژنرال ارتش آمریکا دو روز پس از این حمله در نیویورک تایمز به نقل از تحلیلگران آمریکایی نوشت: «استفاده عراق از موشک های زمین به زمین برای حمله به تهران که حدود 300 مایلی از مرز فاصله دارد». در برهه ای حساس از جنگ بین کشورهای متخاصم قرار دارد و سلاح جدیدی را در دستان عراق قرار داده است… پیش از این، تهران نسبتاً از حمله در امان بود، اگرچه در برخی موارد توسط هواپیماهای عراقی بمباران می شد، بدون اینکه بسیار نفوذ … در زمانی که پس از خودداری ایران از پذیرش قطعنامه شورای امنیت، ایالات متحده به دنبال افزایش تحریم ها علیه ایران در سازمان ملل است. هدف بغداد از این حملات افزایش فشار بر ایران است. وی به امید صدام برای تأثیرگذاری بر مشارکت شهروندان تهرانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی که در آن روزها در حال آماده شدن بود، برای تضعیف روحیه عمومی در ایران برشمرد.

این حملات موشکی تا انتخابات 19 فروردین 1367 به اوج و فرود ادامه داد و از سوی دیگر ایران توانایی محدودی در پاسخگویی به صدها موشک شلیک شده توسط صدام داشت و هیچ یک از سازنده های موشک حاضر به فروش آن به ایران نبودند.

دکمه بازگشت به بالا