اقتصادی

راهکارهایی برای تامین کسری بودجه/ نقش بورس در کاهش تورم

این اقتصاددان گفت: برای کاهش کسری بودجه ، از منابع فعلی در بازار سرمایه نباید برای فعالیتهای غیرمولد و سوداگرانه استفاده شود و این منابع باید از نزدیک مورد نظارت و ساماندهی قرار گیرند تا هم تورم و هم تورم کاهش یابد. تولید را افزایش دهید.

به گزارش دیباروز ، حسین راغفر در نشست هفتگی مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد با موضوع “اقتصاد پس از تاجگذاری ایران” که امروز (پنجشنبه) به صورت آنلاین برگزار شد ، اظهار داشت: با آسیب روانی و روانی ، اعتیاد ، روبرو خواهیم شد. خشونت ، طلاق ، خودکشی ، مهاجرت و غیره. در نتیجه شیوع تاج ویروس ، رکود گسترده ای در جهان رخ داده است که منجر به تجدید نظر در سیاست داخلی و خارجی و تقویت نوعی ناسیونالیسم خواهد شد.

وی ادامه داد: در نتیجه شیوع این ویروس ، بازار جهانی شدن اقتصاد رو به زوال است و کشورها برای تقویت جامعه مدنی روی ظرفیت های داخلی خود و تقویت زیرساخت های اجتماعی کار می کنند. مشکلات ناشی از شیوع این ویروس در کشور قابل اصلاح است ، بنابراین راه حل های مختلفی در این رابطه پیشنهاد شده است که یکی از آنها تأمین کسری بودجه است.

پیشنهادهای کسری بودجه

این اقتصاددان افزود: در شرایط فعلی یکی از منابع تأمین مالی کسری بودجه سیستم مالیاتی است و جمع آوری مالیات باید به افرادی که در بلایای اقتصادی برنده شده اند اختصاص یابد. مالیات از اشکال مختلف سرمایه و درآمد برخی از این مالیات ها است. از 20 درصد افرادی که در بورس کالا فعال بودند ، می توان درآمد تنها 20 هزار میلیارد تومان مالیات داد.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه فعالیتهای سوداگرانه باید در بازارهای طلا ، سکه ، ارز و غیره مالیات شود ، ادامه داد: در سال 1997 فعالان اقتصادی و شرکتهای بزرگ حداقل 200 هزار میلیارد تومان اجاره ارز را به دست آوردند. آنها را می توان به درستی مالیات داد. در شرایط فعلی حداقل 750 هزار میلیارد درآمد مالیاتی قابل تحقق است که می تواند ظرفیت های مناسبی را برای اقتصاد ایجاد کند بنابراین دیگر نیازی به فروش نفت نداریم.

تغییر در پول ملی تورم را بدتر می کند

به گفته این اقتصاددان ، تصمیم گیرندگان باید در این شرایط از عمل عجولانه خودداری کنند. اقداماتی مانند حذف چهار صفر از پول ملی تورم را بدتر می کند.

راغفر اظهار داشت: در شرایط فعلی ظرفیت هایی که مشارکت بیشتر افراد را افزایش می دهد برای رفع نیازهای جامعه باید بهبود یابد.

دوره چگونه باید تعیین شود؟

وی گفت: منابع عمومی منبع اصلی تأمین ارز در کشور است ، بنابراین تعیین نرخ ارز اشتباه است زیرا ارز متعلق به همه افراد جامعه است. است قیمت ارز باید متناسب با نیازهای عمومی جامعه و بهزیستی مردم تنظیم شود ، نه ارزی که به گروههای خاص داده می شود.

به گفته این اقتصاددان ، نرخ ارز باید متناسب با نیاز تولید کنندگان باشد و باید تقاضا برای کالاهای لوکس محدود شود. همچنین در این حالت باید درآمد ارزی را پیش بینی کرد تا مشخص شود ارز برای چه چیزی صرف می شود.

وضعیت فعلی بورس در تعارض با اقتصاد است

راغفر همچنین درباره وضع موجود در بورس کالا شفاف سازی کرد: “فکر می کنم حباب بزرگی در بورس کالا ایجاد شده است که با اصول اقتصاد مغایرت دارد و حضور افراد با سرمایه اندک آسیب های جدی را وارد می کند.” اگر منابع بازار سرمایه به دلیل حدس و گمان و گمانه زنی وارد بازارهای دیگر شود ، می تواند اقتصاد را بی ثبات کند. در این شرایط ، منابع بازار سرمایه باید ساماندهی شده و به سمت فعالیتهای تولیدی حرکت کنند تا از برخی از اثرات تورمی جلوگیری شود.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود با بیان اینکه نظام مالیاتی باید به سمت حمایت از تولید حرکت کند ، افزود: در اقتصادی که فعالیتهای غیر تولیدی بسیار سودآور است ، سرمایه به سمت تولید حرکت نمی کند و این امر از طریق سیستم مالیاتی حاصل می شود. برای جلوگیری از جابجایی نقدینگی از بازارهای سرمایه به بازارهای سوداگر ، راه دیگری برای فعال کردن سیستم مالیاتی وجود ندارد و باید مالیات بر درآمد حاصل از فعالیتهای غیرمولد واریز شود تا منابع موجود در بورس سهام به سمت تولید حرکت کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا