اقتصادی

کاهش نرخ ارز ربطی به ارزپاشی بانک ندارد/ تزریق پول به بورس تا ۲ روز دیگر

بر اساس گزارش ها شفافعبدالناصر حامتی در برنامه گفتگوی ویژه تقویت پول ملی همراه با تورم بالای 40٪ گفت: “تورم یک مسئله ساختاری در کشور است که گاهی اوقات آن را به دلایلی مانند تحریم یا کرونا مبتلا می کند ، اتفاقی که باید بیفتد.” قابل ذکر است که دهه ها پیش ریشه تورم در کشور به نقدینگی بازمی گشت و اکنون حداقل سطح تورم به 20٪ رسیده است.

دو عامل مهم و ساختاری برای تورم

وی افزود: “اگر عدم تعادل بودجه و صادرات و واردات برطرف نشود ، تورم ریشه کن نخواهد شد. زیرا در صورت عدم وجود این وضعیت ، دولت باید منابع ارزی بانک مرکزی را که پول آن باعث تورم است وارد کند. بودجه این تورم است. سیاست مالی نباید براساس سیاست پولی باشد زیرا نقدینگی را در کشور افزایش می دهد و بنابراین این مسائل باید حل شود.

حامتی با بیان اینکه حاکمیت اقتصادی ایران اشتباه است گفت: به این ترتیب می توان با تعیین نرخ ارز برای سالهای متمادی تورم را کنترل کرد. در حالی که اگر این لنگر از دست ما خارج شود ، تورم از کنترل خارج می شود ؛ علاوه بر این ، در یک سال گذشته ، شوک تحریم ها و کرونا باید به عدم تعادل اضافه شود.

دلایل عدم دستیابی به هدف تورم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در ماه مه سال 1999 هدف 22٪ را اعلام کردیم. متأسفانه ، اثرات ویروس کرونا باعث شوکه شدن درآمد ارزی و دولت شد و در عین حال حداکثر فشار آمریکا بر اقتصاد ایران را افزایش داد. در حالی که فکر می کردیم نرخ ارز نباید از 17 هزار تومان بیشتر شود ، به 32 هزار تومان رسیدیم که باعث شد هدف تورم را محقق نکنیم.

وی افزود: “اواخر سال گذشته ، قیمت کالاها به طرز چشمگیری جهش کرد که منجر به افزایش تورم و افزایش آن شد.” از 29 واحد درصد رشد پایه پولی ، 27 درصد خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی بوده است یا 27 درصد به دلیل تبدیل دارایی های مسدود شده به ارز به ریال بوده است. هدف گذاری تورم برای سال 1984 مورد بازنگری و گزارش قرار خواهد گرفت. بانک مرکزی به تنهایی توانایی حل مشکلات عمده را ندارد و به کمک سایر مقامات نیاز دارد.

نرخ ارز دوباره کاهش می یابد

مادرشوهرم در حالی که می گفت ما اکنون نرخ ارز را کنترل کرده ایم و به 20 هزار تومان رسیده ایم ، گفت: “امیدواریم که از این تعداد کمتر شود.” عدم تعادل بودجه باید حل شود. یعنی حل این مسئله وظیفه دولت و مجلس است؛ در غیر این صورت ، تورم کنترل نخواهد شد. با این حال ، صادرات غیرنفتی باید با رشد تولید افزایش یابد. در عین حال باید هزینه های دولت نیز کاهش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: باید اصلاحات ساختاری در کشور انجام شود. اما اگر این اصلاحات انجام نشود ، بانک مرکزی به تنهایی قادر به کنترل تورم نخواهد بود. با این حال ، اگر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اوراق بهادار منتشر نکردند ، ما رشد نقدینگی 76 درصدی را تجربه کردیم. اما نقدینگی بیش از 40 درصد رشد کرده است.

منابع وام ازدواج محدود است

وی با اشاره به اینکه 43 هزار میلیارد تومان وام ازدواج به 900 هزار نفر پرداخت شده است ، گفت: بانک ها وظیفه بازپرداخت این وام را دارند. این در حالی است که ممکن است دو تا سه نفر در روند دریافت وام ازدواج گیر کنند. اما کار نباید زیر سوال برود. مجلس وام ازدواج را دو برابر کرد و امسال باید بیش از 70 هزار میلیارد تومان در قالب وام ازدواج تأمین کنیم. با این حال ، منابع “گیلاس گیلاس” نیز باید در نظر گرفته شود. بنابراین ، اقساط وام قبلی باید پرداخت شود و منابع جدید طبق منابع قرض الحسنه وارد بانک شوند.

یارانه ها نمی توانند وام ازدواج را تضمین کنند

حامتی افزود: 5 سال پیش وام های بانک مرکزی را قطع کردم و این وام ها با سود به کارمندان پرداخت می شود. ما می خواهیم کسی که می خواهد ازدواج کند سریعتر وام دریافت کند. ضمانت نامه باید یارانه باشد یا ضمانت ، در حالی که وام ازدواج 100 میلیون تومانی شامل یک قسط یک میلیون تومانی است. بنابراین ، مزایای نقدی نمی تواند وام ازدواج را تضمین کند.

در حال حاضر ، ذخایر ارزی در بانک مرکزی افزایش یافته است

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی در حوزه بازار ارز و نرخ آن سیاسی عمل نمی کند ، گفت: اگر بانک مرکزی سیاسی عمل می کرد ، ذخایر این بانک افزایش نمی یافت ؛ زیرا ذخایر ارزی بانک مرکزی اکنون بیش از سال گذشته است. سیستم بهره مرکب در سیستم بانکی بسته شده است. بنابراین ، اگر بانکی بخواهد صورتهای مالی خود را برای تأیید بانک مرکزی ارائه دهد ، تأخیر اعلام شده توسط بانک مرکزی باید مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت صورتهای مالی آنها تأیید نمی شود.

بانک ها موظفند ماهانه 30 هزار میلیارد دلار وام دهند

و رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک ها باید ماهانه 30 هزار میلیارد تومان بابت تسهیلات رهنی پرداخت کنند. با این حال ، این قانونی است که بانک ها باید سعی کنند آن را اجرا کنند. بانک ها علاقه مند به کمک به بورس هستند. دو یا سه تصمیم مهم در مورد انتشار اوراق بهادار توسط سازمان بورس در شورای عالی هماهنگی اقتصادی صادر شده است که وضعیت بورس را بهبود می بخشد. تقاضا برای ارز کاهش یافت. اما به زودی ریال منابع ارزی را که صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه می فروشد ، پرداخت خواهیم کرد.

ظرف چند روز ارز را در صندوق تثبیت صرافی می ریزیم

حامتی گفت: بانک ها می توانند به شرکت های سرمایه گذاری وام دهند. در عین حال ، ما باید منابع صندوق توسعه ملی را 200 میلیون دلار کم کم بفروشیم. این در حالی است که تقاضای ارز اکنون کاهش یافته است. امروز من همچنین به معاون وزیر امور خارجه دستور داده ام که به اندازه ریال صندوق توسعه ملی را به صندوق تثبیت بازار سرمایه منتقل کند.

وی افزود: امروز بورس در مورد دامنه نوسان تصمیماتی اتخاذ کرده است که می تواند سودمند باشد ؛ با این وجود بیش از 50٪ از بورس اوراق بهادار ارزشمند ارزیابی می شود و اگر اعتماد را برگردانیم وضعیت بورس بهبود می یابد.

دولت بیش از 100000 میلیارد درخواست بانک مرکزی می کند

رئیس کل در مورد استقراض دولت از بانک مرکزی گفت که آقای نوبخت به شوخی گفت دولت از بانک مرکزی وام نگرفته و باید ظرف سه سال آن را به بانک مرکزی برگرداند این در حالی است که ما بیش از 100 هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم. وقتی یک بانک مرکزی بدهکار دولت است ، باید عوامل اقتصادی اصلاح شود.

همتی گفت: مداخله فعلی در بازار مبادلات دخالت بانک مرکزی نیست و مداخله به دلیل ارز صادرکنندگان است. بانک مرکزی به عنوان یک بازارساز موظف است از نوسانات ارزی جلوگیری کند. روش مدیریت بازار ارز به مدت سه سال تغییر کرده است و روش ما پاشش ارز نیست و در این راستا یک بازار ارز سازمان یافته ایجاد شده است.

وی گفت: “بانك مركزی امروز یك دلار در NEMA ارائه نداد. روند مذاكره و انتظارات باعث افت بازار ارز می شود.” ما در تهیه ارز برای واکسن کرونا مشکلی نداریم و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. ما انتظار داریم یک میلیارد دلار برای خرید واکسن استفاده کنیم. هرگونه درخواست از وزارت بهداشت بلافاصله ارسال می شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در ماه های ژوئن و ژوئیه نتایج خوبی برای تولید محلی واکسن کرونا داشته ایم اما تأمین تأخیر ارز برای واکسن تأخیری نداشته است. یک محموله 9 میلیون دوزی در راه است و دومین محموله Kovacs در ماه ژوئن وارد می شود. ما همچنین از روسیه واکسن می خریم.

تأمین 3 میلیارد دلار برای داروها و کالاهای اساسی

وی ادامه داد: “از ابتدای سال تاکنون دو میلیارد دلار برای خرید کالاهای اساسی در نظر گرفته ایم. از این مقدار 1.5 میلیارد دلار پس انداز برای خرید نهاده های دامی و 500 میلیون دلار برای خرید دارو است. در یک جنگ اقتصادی ، ما خوشبختانه این کار انجام شده است. “تأمین ارز برای اهداف اصلی کشور شرایط ارزی ما بهتر است و بهتر از گذشته خواهد بود.

همتی گفت: “موضوع تملک واحدهای صنعتی و تولیدی توسط بانک ها اغراق آمیز است.” اکثر واحدهای تولیدی از لحاظ اقتصادی در مالکیت بانکی سودآوری ندارند و به طور متوسط ​​پس از 5 سال کم عملکرد ، توسط بانک ها تملک می شوند. ما از بانک ها خواستیم که تعویق واحدهای تولیدی را در صورت های مالی خود درج کنند ، در غیر اینصورت اجازه برگزاری مجمع عمومی را ندارند.

وی در پایان سخنان خود گفت که نرخ معوقات تسهیلات بانکی اکنون به 6.7 درصد رسیده است.

دکمه بازگشت به بالا