بین الملل

رسانه عبری: اعتماد به نفس حزب‌الله لبنان به دلیل بحران داخلی اسرائیل است

یک رسانه عبری اعلام کرد که به چالش کشیدن رژیم صهیونیستی توسط حزب‌الله لبنان و اعتماد به نفس زیاد این حزب در ماه‌های اخیر نتیجه مستقیم بحران داخلی این رژیم است.

به گزارش دیباروز، روزنامه عبری زبان معاریو نوشت: شعبه اطلاعات و رئیس ستاد ارتش به مسؤولان سیاسی نسبت به از بین رفتن قدرت بازدارندگی اصلی اسرائیل در برابر دشمنان و در رأس آنها حزب‌الله هشدار داده‌اند. تا همین چند وقت پیش اسرائیلی‌ها پیش‌بینی کرده بودند که حزب‌الله لبنان از یک فرصت برای به چالش کشیدن اسرائیل بدون کشاندن آن به جنگ استفاده کند؛ اما به نظر می‌رسد در سایه کودتای قضایی و از بین رفتن وحدت داخلی این پیش‌بینی تغییر می‌کند. اتفاقی که فرسایش قدرت بازدارندگی اسرائیل را نشان داد در ماه مارس بود؛ زمانی که حزب‌الله لبنان عملیات مجیدو را با فرستادن یک فرد مسلح به مرزهای لبنان انجام داد. آوریل نیز حزب‌الله لبنان مانع شلیک موشک‌ها توسط حماس از جنوب لبنان نشد و اکنون نیز سید حسن نصرالله تهدید می‌کند که اگر اسرائیل بخواهد چادر این حزب در منطقه «هاردوف» را برچیند به اسرائیل پاسخ خواهد داد. به چالش کشیدن اسرائیل توسط حزب‌الله لبنان و اعتماد به نفس زیاد این حزب در ماه‌های اخیر نتیجه مستقیم بحران داخلی اسرائیل است که آن را یک نوع ضمانت و بیمه در برابر جنگ می‌داند. براساس گفته‌های سید حسن نصرالله، اسرائیل در سایه بحران بی‌سابقه در بخش ذخیره ارتش و تنش در روابط با آمریکا که نصرالله آن را یک عنصر حیاتی در قدرت اسرائیل می‌داند، ریسک جنگ را به جان نمی‌خرد.

این روزنامه نوشت: قدرت بازدارندگی اسرائیل در برابر حزب‌الله آسیب دیده است و اسرائیل باید برای توقف اقدامات این حزب قبل از اینکه تبدیل به جنگی گسترده شود، آن را اصلاح کند. ادامه فرسایش قدرت بازدارندگی تا سطحی خطرناک همزمان با تلاش‌ها برای ورود به مذاکرات با لبنان درباره ترسیم مرزهای زمینی و تلاش برای برچیدن چادر حزب‌الله و انتظار برای اقدامی از سوی این حزب و پاسخی جدی به آن احتمالا به چندین روز درگیری و جنگ تبدیل شود. مفیدترین اقدام برای اصلاح قدرت بازدارندگی و خودداری از وخامت اوضاع اقدام نظامی نیست، بلکه توقف و عقب‌نشینی و از بین بردن کودتای ویرانگر است.

معاریو نوشت: همچنین کار درست این است که نخست وزیر از اینکه مسؤولیت اتفاقات را بر دوش ارتش اسرائیل بگذارد، خودداری کند و پیامی را برای سید حسن نصرالله بفرستد مبنی بر اینکه به او نسبت به ارتکاب اشتباهی شبیه اشتباه سال ۲۰۰۶ هشدار بدهد. اسرائیل باید استراتژی و راه‌هایی را برای از بین بردن اعتماد به نفس زیاد و غرور سید حسن نصرالله در سایه اداره خطرات ترسیم کند تا زمانی که در صورت تحمیل جنگ بر ما، برای آن آماده باشیم.

انتهای پیام

تیم تحریریه مقالات بین المللی

تحلیل‌گر خبری بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای داغ جهانی. به شما اخبار روز را با نگاهی بی‌طرف و با تحلیل‌های کارشناسی ارائه می‌دهم. با دسترسی به منابع قوی، اطلاعاتی دقیق و جامع را به شما می‌رسانم.
دکمه بازگشت به بالا