اقتصادی

رشد قیمت میلگرد و تیرآهن در 5 ماه اول 1401 نسبت به مدت مشابه پارسال

یکی از بهترین راه‌ها برای بررسی شرایط بازار و پیش‌بینی قیمت‌ها، مقایسه آن‌ها با دوره‌های زمانی مشابه در سال‌های گذشته است. به عنوان مثال هر ساله با تغییر فصل شاهد نوسانات تقاضا در بازار آهن آلات و قیمت میلگرد و تیرآهن هستیم. این مقایسه همچنین می تواند چشم انداز مطلوبی از شرایط صنایع مرتبط مانند ساختمان سازی و خودروسازی و روند قیمت ها در بازار مسکن و خودرو برای مردم ایجاد کند. در ادامه قصد داریم به بررسی تغییرات قیمت میلگرد و میلگرد به عنوان دو بازیگر بزرگ صنعت فولاد در پنج ماهه اول سال 1401 و 1400 بپردازیم.

در سال 1401 قیمت میلگرد و تیرآهن بیشتر تحت تأثیر چه عواملی در نوسان بوده است؟

عوامل زیادی مانند عرضه و تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی، نرخ ارز، نرخ تورم و … از مهم ترین عواملی هستند که دست به دست هم می دهند. قیمت نهایی پروفیل فولادی این عوامل با تعیین در پنج ماهه اول سال 1401 توانستند به عنوان اهرمی عمل کنند و نسبت به سال گذشته تغییراتی ایجاد کنند. قیمت میلگرد و یک مدل تغییر در بازار در زیر تأثیر این پارامترها را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد:

عرضه و تقاضا

میزان تولید و عرضه محصولات فولادی در چهار ماهه اول سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش داشته است. طبق آمار دقیق سایت اندازه و تیرآهن میلگرد در سال 1401 3.463 میلیون تن تولید کرد که نسبت به سال 1400 416 هزار تن افزایش داشت. این امر تا حد زیادی توانست ثبات قیمت در بازار کمک می کند.

حجم سفارش را می توان در بازارهای داخلی و خارجی بررسی کرد. بازارهای محلی همیشه تحت تأثیر توانایی مالی مردم برای بازسازی و ساخت و ساز هستند بودجه سالانه دولت برای پروژه های عمرانی کشور یک گردنبند. از سوی دیگر، تقاضای بازارهای خارجی مانند کره، تایلند، گرجستان، عراق و … است که سبد صادراتی کشور را سنگین‌تر می‌کند. با این حال فروش ارزان روسی برای رهایی از فشارهای تحریم های آمریکا و اروپا در چند ماه گذشته، کاهش حجم صادرات ایران بود

تورم

تورم در پنج ماه گذشته نوسان داشته است و بیشتر آن در گروه مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات رخ داده است. بنابراین وضعیت اقتصادی نسبت به سال گذشته بهبودی نداشته است. افزایش تورم همواره توانسته است به عنوان اهرمی برای افزایش قیمت ها در بازار سخت افزار عمل کند.

قیمت نیم دلار

قیمت دلار در پنج ماهه اول سال 1401 هجری شمسی به 31 هزار تومان رسید; ما توانستیم تاثیر این افزایش نرخ را در بازارهای مختلف از جمله مشاهده کنیم بازار فولاد همچنین ببینید. اما این قیمت هیجانی زیاد دوام نیاورد و باز هم به زیر 29 هزار تومان رسید. این نوسانات توانست در بازار آهن نیز اثر بگذارد. اما تغییر چندانی ایجاد نکردند.

شرایط سیاسی و اقتصادی کشور

شما هرگز نمی توانید بر عواملی مانند: وضعیت اقتصادی، اوضاع سیاسی و روابط تجاری کشور با سایر کشورهای جهان قیمت مقاطع فولادی را نادیده بگیرید. از جمله این عوامل می‌توان به تحریم‌ها علیه صنعت فولاد ایران و پیشرفت کند برجام اشاره کرد. به همین دلیل، هرگونه اخبار مرتبط با برجام و تصمیم هر یک از طرفین در نهایت می تواند منجر به فراز و نشیب در بازار آهن و فولاد شود.

مقایسه تغییرات قیمت میلگرد در 5 ماهه اول سال 1400 و 1401

در پنج ماهه اول سال 1400 شاهد تغییر در حکومت و برخی جهت گیری های سیاسی بودیم. از سوی دیگر ورود به ماه های گرم سال باعث افزایش تقاضا برای مقاطع فولادی شده است. این تغییرات می تواند قیمت میلگرد بناب و همچنین تأثیرگذاری بر برندهای دیگر؛ بدین ترتیب تا پایان مرداد ماه 1400 شاهد افزایش 43.4 درصدی قیمت بودیم.

بازار میلگرد طی پنج ماه گذشته رکود بی سابقه وی تجربه دارد که کاهش صادرات ممکن است منجر به حبس شدن بخش زیادی از محصولات فولادی در داخل مرزهای کشور و انباشت آن در بازارها شود. به این ترتیب نمودار قیمت به سمت ارزانی رفت و از افزایش قیمت در ماه های پیک تقاضای بازار جلوگیری کرد. بر اساس آمارها مشاهده می شود که قیمت میلگرد 16 بناب از ابتدای سال 1401 و طی پنج ماهه نخست آن روند کاهشی داشته است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این تغییرات قیمتی شاهد روند صعودی بوده است.

بررسی قیمت تیرآهن در 5 ماهه اول سال 1400 شمسی نسبت به مدت مشابه در سال 1401 شمسی

نوسانات قیمت آهن یکی از مهمترین عوامل تغییر قیمت مسکن است گنجانده شده در از این رو مشاهده و پیش بینی رفتار این محصول فولادی به دغدغه طیف وسیعی از افراد جامعه تبدیل شده است. بررسی قیمت تیرآهن در نمودار تغییرات قیمت در سایت فایکو نشان می دهد که نوسان ارزش ریالی این محصول طی پنج ماهه اول سال 1401 نسبت به سال گذشته حداقل بوده است. طی دو سال گذشته قیمت انواع تیرآهن فولادی به دلیل تغییرات بازار افزایش یافته است، اما اگر بخواهیم به شیب نمودار نگاه کنیم. قیمت تیرآهن فایکو و با بررسی سایر کارخانه ها در پنج ماهه اول سال های 1400 و 1401 روند صعودی داشت.

آخرین کلمه

بررسی جامع نمودار قیمت تیرآهن و میلگرد نشان می دهد که بازار آهن آلات طی پنج ماهه اول سال 1401 نسبت به سال های گذشته بسیار ضعیف بوده است. این عدم فعالیت و ثبات قیمت توانست بر بازارهایی مانند مسکن تاثیر بگذارد و رکود ایجاد کند. بنابراین نظارت بر قیمت این محصولات می تواند شما را در شناخت و پیش بینی رفتار صنایع مربوطه و بازارهای مرتبط کمک کند. همچنین می توانید از طریق وب سایت به یک پایگاه داده بزرگ دسترسی داشته باشید و بهترین قیمت محصولات فولادی مورد نظر خود را که توسط فروشندگان مختلف در بازار ارائه می شود را مشاهده کنید تا بتوانید تصمیم درستی برای خرید بگیرید.

منبع: gereft.com

دکمه بازگشت به بالا