عمومی

روایت نماینده سابق رهبری از فاجعه منا

نماینده سابق ولی فقیه در حج و عمره برخی از دلایل فاجعه منا را توضیح داد.

به گزارش دیباروز ، آنچه در زیر می خوانید گزیده مصاحبه با حجت الاسلام قاضی اصغر ، رئیس مرکز حوادث انقلاب اسلامی است:

از سال 1966 تا حادثه مینا در سال 1994 ، آیا حوادث مشابه دیگری نیز داشته ایم؟

در مورد حادثه مینا باید بگویم که در هر سال هیچ تصادف در جاده نداشته ایم. این حادثه به دلیل سو mis مدیریت اداره سنتی حج مجدداً تکرار شد. من یک نسخه از این داستان را برای شما نقل می کنم. در سالهای گذشته ، زائران ما همیشه از خیابان الجواره و خیابان سوق العرب سفر می کردند. این خیابان ها سایبان داشتند و ما در این مسیر نیروهای امدادی را مستقر کردیم. شرایط نسبتاً خوبی بود. اما در سال 1994 ، آنها تغییر مسیر دادند و جمعیت را به خیابانهای مجاور هدایت کردند و این دو خیابان را مسدود کردند. کم کم جمعیتی از زائران به وجود آمد و یک ماشین در جاده متوقف شد و باعث این اتفاق شد. از طرف دیگر ، یک سری حجاج از کشورهای دیگر در حال بازگشت از جمرات بودند. جمعیت شلوغ و هوا گرم بود و برخی از آنها بدون خواب شبانه از ماچار به سمت منا پیاده روی می کردند. البته سخنان من در آن زمان هنوز پابرجا است وقتی که ما به مسئولان و روحانیون گفتیم که قبل از ده سال آنجا را ترک نکنید ، ما مجبور نبودیم زیرا سبک ما به این معنی نبود که باشد ، و شما باید چنین رفتار کنید . متأسفانه برخی از آنها گوش ندادند و رفتند و زودتر گرفتار شدند.

وقتی این ساکنان شلوغ در آنجا گیر کردند ، به تدریج بی حال شدند و سقوط کردند ، که در ابتدا باید بسیاری از آنها زنده بودند ، اما آنها کاری نکردند زیرا در آنجا هیچ امکاناتی نداشتند. حتی آتش نشانی در آنجا شعبه داشت و اگر آب توزیع می کرد ، مطمئناً بسیاری زنده می ماندند. یا مثلاً جاده را برای سهولت باز بگذارید ، در حالی که متأسفانه خیابان دیگری باز شده و جمعیت هر روز بیشتر شلوغ می شود. آنها دوربین و هلی کوپتر بالای سر خود داشتند و می توانستند ببینند اما کاری نکردند و این نشان داد که مدیریت در آنجا واقعاً بد است.

آنها همچنین بسیار ضعیف بودند که درمورد تسکین بحث کنند ، یعنی صبح که این اتفاق افتاد ، آنها بدن را تا شب حمل می کردند و هیچ پیش بینی جانبی انجام نمی دادند. به عنوان مثال ، کلینیک ها یا انبارهای سردخانه برای یک دوره خاص طراحی نشده اند و مدیریت بحران آنها بسیار ضعیف است. متأسفانه 464 نفر از بهترین مردم خدا در احرام ، تشنگی و فشار دنیا را ترک کردند و به شهادت رسیدند.

تاکنون ، طبق گفته مقام معظم رهبری ، ما به دنبال کمیسیون حقیقت یاب بوده ایم. گفتند راه اندازی شده است. ما همچنین گفتیم که 464 شهید دادیم اما سرانجام آنها قبول نکردند و معلوم شد که آنها نیز عامل آن را تشخیص داده اند.

آیا این حذف ها عمدی بوده است؟

من اینطور فکر نمی کنم. زیرا هیچ کشوری نمی خواهد اعتبار خود را از دست بدهد. این حادثه لطمه بسیاری به اعتبار سعودی ها وارد کرد. اما قطعاً سو showed مدیریت و بی کفایتی آنها را نشان داد.

برخی می گویند رفتار با قربانیان ایرانی در آنجا خوب نبوده است.

نه ، اوضاع به هیچ وجه اینگونه نبود چون همه ممنوع بودند ، حتی تیم تحقیقاتی ما به راحتی نمی توانست ایرانی بودن یا نبودن این موضوع را تشخیص دهد. ما فقط از یکی دو مورد در بیمارستانها مطلع شدیم وگرنه مجروحان تحت مداوا و نجات بودند.

نکته اصلی این است که آنها اصلاً انتظار این حادثه را نداشتند ، متأسفانه مدیریت بحران آنها بسیار ضعیف و ناتوان است. مدیریت در آنجا سنتی تر از مدیریت علمی است و بنابراین آسیب دیده است و اگر آنها به ما اجازه عبور از دو خیابانی را می دادند که در سالهای گذشته عبور می کردیم ، این برای ما اتفاق نمی افتاد ، اما سو mis مدیریت آنها باعث این امر می شد فاجعه . از زمان وقوع این اتفاق در سال 2015 ، کمیسیون حقیقت آنها را مجرم اعلام نکرده است ، که نشان می دهد آنها مقصر را خودشان پیدا کرده اند.

این را هم بگویم که سخنرانی حضرت آقا در آن زمان بسیار م wasثر بود ، اما پیام ها و پیگیری های ایشان بسیار مثر بود. زیرا مقام معظم رهبری همیشه هر سال دلسوز حجاج بوده اند. وی گفت وقتی زائران از پله ها پایین می آیند احساس خوشبختی می کنم. آقا ، آنها بسیار به زائران و زیارت ها اهمیت می دهند و بسیار تحت تأثیر این حادثه قرار گرفته اند. اجساد نیز به جز کسانی که می خواستند در آنجا دفن شوند و آنها نیز در آنجا به خاک سپرده شدند به ایران بازگردانده شدند سپس با کمک آقا به آنها کمک کردیم که آنها را شهید بنامند. حضرت آقا هنوز از این موضوع عصبانی هستند و می گویند این واقعه را نباید فراموش کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا