روش های درمان کهیر در منزل

تقریبا 1.5 میلیون نفر در سراسر دنیا از علائم کهیر مزمن رنج می‌برند. طبق آمار، یک پنجم افراد در طول زندگی خود، ایجاد کهیر روی پوست بدنشان را تجربه می‌کنند. این عارضه پوستی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله این دلایل می‌توان به‌قرار گرفتن در معرض یک آلرژن یا یک محرک فیزیکی و حتی وجود یک بیماری زمینه‌ای اشاره کرد.

توجه به درمان کهیر پوست برای بهبود سریع‌تر و رهایی از عوارض آن ضروری است. از این رو برای بسیاری از افراد این سوال مطرح می‌شود که برای درمان کهیر چه بخوریم؟ متخصصان داروهای مختلفی را برای درمان کهیر تجویز می‌کنند؛ این داروها توسط چندین شرکت به داروخانه‌ها عرضه می‌شوند. پس از مراجعه به کلینیک تخصصی پوست و مو و ویزیت شما توسط پزشک این داروها برای شما تجویز می شود. با‌توجه‌به نکاتی که در ادامه گفته شده است، به‌راحتی می‌توانید با برخی مواد غذایی و داروها این عارضه پوستی را درمان کنید.

درمان کهیر پوستی با دانه کتان؛ ماده غذایی سرشار از امگا3

همه افرادی که به عارضه پوستی کهیر مبتلا می‌شوند از پزشکان می‌پرسند که برای درمان کهیر چه بخوریم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که دانه کتان و هم‌چنین روغن کتان، از مواد غذایی سرشار از امگا3 هستند. امگا3 موجود در این ماده غذایی موجب بهبود علائم کهیر شده و این عارضه پوستی را درمان می‌کند. البته اگر فردی به کهیر مزمن مبتلا باشد، بهتر است برای درمان قطعی آن به پزشک متخصص مراجعه کند. در‌این‌صورت پزشک مربوطه با تجویز داروهایی هم‌چون قرص ، این ضایعات پوستی را در بدن فرد بیمار کاهش می‌دهد.

درمان سریع کهیر طب سنتی با چای سبز

چای سبز برای درمان کهیر، به‌عنوان یک آنتی‌هیستامین طبیعی عمل می‌کند. گرچه شاید تاثیر این گیاه برای درمان و از بین بردن علائم کهیر، به‌اندازه داروهایی آنتی‌هیستامین مانند نباشد، اما در کاهش علائم خفیف این عارضه پوستی موثر است. چای سبز منبع خوبی برای پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها است. این ترکیبات در چای سبز به‌شکل موثر از آسیب‌های بافتی پیشگیری کرده و دستگاه ایمنیتان را تقویت می‌کنند. به‌علاوه، خواص ضد‌التهابی چای سبز، آن را به درمان خانگی مطلوب برای کهیر تبدیل کرده است.

برای درمان کهیر چه بخوریم؟ سیر؛ ماده غذایی غنی از ویتامین سی

سیر به‌دلیل توانایی در مهار فعالیت آنزیم‌های خاصی که مواد التهابی تولید می‌کنند، به تسکین علائم کهیر کمک می‌کند. این ماده غذایی با خاصیت ضد‌التهابی و موجود در آن، علائم این عارضه پوستی را به‌طرز عجیبی کاهش داده و در درمان کهیر موثر خواهد بود. البته برای افرادی که مبتلا به کهیر هستند، مصرف سیر تازه توصیه می‌شود، زیرا سیر تازه منبع بسیار خوبی از ویتامین C است. اگرچه پژوهش‌ها نشان می‌دهند که توانایی ویتامین C برای کاهش علائم کهیر محدود است؛ اما در تئوری‌ها آمده که مقادیر بالای ویتامین C به کاهش آزاد شدن هیستامین در بدن کمک کرده و موجب شکسته شدن سریع هیستامین‌ها می‌شود.

درمان کهیر صورت و بدن با مصرف روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 خاصیت ضد‌التهابی دارند؛ ماهی‌ها نیز سرشار از این نوع چربی‌ سالم هستند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود در‌صورت مشاهده علائم کهیر، از روغن ماهی که منبع غنی از امگا 3 است، استفاده کنید. روغن ماهی به تسکین التهاب ناشی از کهیر کمک کرده و در بهبود خارش بدن در این دوره موثر است. علاوه‌بر این، در ادامه پاسخ به سوال «برای درمان کهیر چه بخوریم» باید گفت مصرف کپسول‌های روغن ماهی تحت نظر پزشک نیز برای درمان کهیر بسیار موثر است. روغن درون این کپسول‌ها نیز به‌طور مستقیم تاثیر بسیار خوبی روی کهیرهای صورت و بدن خواهد داشت؛ به‌گونه‌ای که می‌توان روغن کپسول‌های امگا 3 را خارج کرده و روی نواحی کهیرزده‌ پوست استفاده کرد.

سیب؛ میوه‌ای مفید در کاهش خارش برای افراد مبتلا به کهیر

سیب میوه‌ای سرشار از ویتامین ث بوده و یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی محسوب می‌شود. از این رو میوه‌ای مقوی و مفید برای سلامت پوست و کاهش خارش ناشی از کهیر به‌شمار می‌رود. در این میوه ماده‌ای به‌نام کوئرستین وجود دارد که یک فلاونوئید گیاهی است؛ این ماده خارش پوست را تسکین داده و علائم کهیر را بهبود می‎بخشد. کوئرستین با تثبیت ماست‌سل‌های حاوی هیستامین، جادوی محافظتی خود را انجام می‌دهد. سیب‌های ورقه شده را به بلغور جو دوسر یا سالاد میوه اضافه کنید یا این میوه را در میان وعده خود قرار دهید.

زردچوبه؛ اودیه‌ای موثر در درمان کهیر صورت

زردچوبه به‌دلیل خواص ضد‌التهابی، تاثیرات گسترده‌ای در بهبود کهیر صورت و بدن دارد. در واقع این ادویه، یک خوراکی مفید برای تسکین کهیر محسوب می‌شود. اگر قصد مصرف زردچوبه برای از بین بردن علائم کهیر را دارید، استفاده از این ادویه در غذاهایی مانند گوشت، ماهی و مرغ را فراموش نکنید.

خردل سبز؛ آنتی‌آکسیدانی قوی در برابر عارضه پوستی کهیر

در ادامه پاسخ به سوال «برای درمان کهیر چه بخوریم» باید گفت که خردل سبز یکی از مواد غذایی است که در‌صورت ابتلا به کهیر، می‌توان از آن استفاده کرد. این ماده غذایی با آنتی‌آکسیدان‌ها و مواد مغذی بسیاری که دارد، برای تسکین این ضایعه پوستی تاثیر چشمگیری خواهد داشت. هم‌چنین خردل سبز منبع خوبی از بتاکاروتن، ویتامین سی و E محسوب می‌شود؛ این ویتامین‌ها با التهاب ناشی از کهیر مبارزه کرده و به تجزیه هیستامین در دوران ابتلا به این عارضه پوستی کمک می‌کنند.

آزمایش‌ها و تشخیص کهیر

کهیر بر اساس مدت‌زمان آن دسته‌بندی می‌شود:

  • کهیر حاد: کمتر از ۶ هفته طول می‌کشد.
  • کهیر مزمن: مدت بیش از ۶ هفته با دوره‌های منظم مصرف.

در بیشتر موارد برای تشخیص کهیر نیازی به آزمایش‌های خاصی نیست. درصورتی‌که کهیر مزمن باشد و فرد به مدت طولانی به آن مبتلا باشد، آزمایشاتی برای شناسایی علت آلرژیک لازم خواهد بود. گزینه‌های متفاوتی برای درمان کهیر وجود دارد. بهترین رویکرد برای درمان بستگی به علت و حاد یا مزمن بودن آن دارد. در ادامه به بررسی روش‌های درمانی خواهیم پرداخت:

کهیر حاد

در افرادی که علائم خفیف وجود دارد و معمولاً پس از قرارگرفتن در معرض یک آلرژن یا محرک این علائم بروز می‌کنند، درمان‌های خانگی معمولاً می‌توانند خارش را تا زمانی که بثورات از بین برود، تسکین دهند. روش‌های درمانی که پزشک توصیه می‌کند شامل موارد زیر است:

  • آنتی‌هیستامین‌های غیر آرام‌بخش، مانند ستیریزین (Zyrtec) یا فکسوفنادین (Allegra)
  • استفاده کوتاه‌مدت از استروئیدهای موضعی
  • کرم‌های ضدعفونی‌کننده برای جلوگیری از عفونت ثانویه
  • کرم‌های تسکین‌دهنده برای کاهش خارش

اگر علائم آلرژی وجود داشته باشد و تورم در لب‌ها، صورت یا زبان فرد وجود داشته باشد، پزشک ممکن است تزریق اپی‌نفرین را در مواقع اضطراری تجویز کند.

کهیر مزمن

کهیر مزمن می‌تواند منجر به ناراحتی شدید، پریشانی و احتمالاً افسردگی شود. استرس نیز می‌تواند کهیر را تشدید کند و داشتن کهیر می‌تواند استرس را بدتر کند. هر فردی که احساس ‌کند کهیر بر کیفیت زندگی یا سلامت روانی آنها تأثیر می‌گذارد، باید با پزشک صحبت کند. اگر بیمار دچار بیماری زمینه‌ای مانند لوپوس باشد، روش‌های درمانی دیگری نیز در نظر گرفته می‌شود.

نکته مهم:

مصرف هرگونه دارو باید با تجویز پزشک صورت گیرد و استفاده سرخود از دارو ممکن است علائم را بدتر و روند بهبود را با مشکل مواجه کند.

درمان‌های خانگی کهیر

در اغلب موارد با رعایت نکات بهداشتی در خانه بیمار بهبود می‌یابد. نکاتی برای کاهش علائم کهیر عبارت‌اند از:

  • استفاده از لوسیون تسکین‌دهنده یا کمپرس خنک برای کاهش خارش.
  • پوشیدن لباس‌های گشاد، سبک و نخی.
  • اجتناب از خراشیدن محل کهیر.
  • انتخاب صابون‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و سایر لوازم آرایشی برای پوست‌های حساس.
  • با گرفتن دوش آب سرد و استفاده از پنکه از گرمای بیش از حد جلوگیری کنید.
  • اجتناب از قرارگرفتن در معرض آفتاب.
  • اجتناب از قرارگرفتن در معرض محرک‌های شناخته شده.
  • مصرف ویتامین D3

قبل از استفاده از مکمل‌ها با یک پزشک متخصص صحبت کنید، زیرا این مکمل‌ها می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های نامطلوب شوند. برخی از مکمل‌ها و ویتامین‌ها حاوی موادی هستند که می‌توانند باعث کهیر شوند.

چه داروهایی برای کهیر شدید استفاده می‌شود؟

گاهی برای درمان کهیر وسیع یا کهیر شدید که پلک‌ها و لب‌ها را درگیر می‌کند، تزریق آنتی‌هیستامین لازم است. داروهای کورتیکواستروئیدی نیز گاهی برای درمان موارد شدیدتر کهیر استفاده می‌شود. کورتیکواستروئیدهای خوراکی می‌توانند به کاهش تورم، خارش و قرمزی کمک کنند.

در موارد کهیر شدید که با آنافیلاکسی همراه است، ممکن است فرد نیاز به تزریق اورژانسی آدرنالین داشته باشد. افرادی که مستعد آنافیلاکسی هستند باید همیشه یک EpiPen (دستگاهی که می‌تواند برای تزریق آدرنالین در شرایط اضطراری استفاده شود) همراه خود داشته باشند.

داروهای آنتی‌هیستامین برای درمان کهیر

آنتی‌هیستامین‌های خوراکی معمولاً درمان اصلی کهیر هستند. این داروها می‌توانند خارش را تسکین دهند و بثورات را در اکثر افراد کنترل کنند. در اغلب موارد آنتی‌هیستامین‌های غیر آرام‌بخش ترجیح داده می‌شوند، زیرا مؤثرتر هستند، عوارض جانبی کمی دارند و به‌طورکلی باعث خواب‌آلودگی نمی‌شوند. آنتی‌هیستامین‌های آرام‌بخش (باعث خواب‌آلودگی بیمار می‌شوند) فقط در صورتی باید استفاده شوند که خارش شدید باشد.

اغلب این نوع در شب برای بیمار استفاده می‌شوند. قبل از مصرف داروها از اثرات آرام‌بخش و خطر رانندگی یا کار با ماشین‌آلات هنگام مصرف این داروها آگاه باشید، زیرا ممکن است عوارض آن‌ها خطرات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. گاهی اوقات، ترکیبی از آنتی‌هیستامین‌ها بهتر از یک آنتی‌هیستامین به‌تنهایی تأثیر می‌گذارد. اگر کهیر به آنتی‌هیستامین پاسخ نداد، مجدد به پزشک مراجعه کنید. استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های ضد خارش، در ناحیه آسیب‌دیده پوست ممکن است علائم را تسکین دهد. از پزشک  خود برای انتخاب بهترین داروی موضعی کمک بخواهید.

جلوگیری از کهیر

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، در برخی موارد علت کهیر مشخص نیست اما رعایت مراقبت‌هایی می‌تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد. نکات پیشگیری از کهیر شامل موارد زیر است:

  • انتخاب صابون‌ها، کرم‌های پوستی و شوینده‌های ملایم یا بدون عطر
  • مصرف آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه زمانی که تعداد گرده‌ها زیاد است (اگر گرده دلیل ایجاد کهیر هستند)
  • ثبت هرگونه محرک احتمالی
  • صحبت با پزشک در مورد اینکه آیا داروهای مصرفی شما ممکن است باعث کهیر شوند یا خیر
  • استفاده از مدیتیشن و سایر تکنیک‌های آرامش‌بخش برای مدیریت استرس

تقریباً هر غذایی می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود. برخی از محرک‌های رایج عبارت‌اند از:

  • شیر
  • تخم‌مرغ
  • آجیل و خشکبار
  • سویا
  • گندم
  • غذای دریایی
  • کنجد

یادداشت‌برداری از وعده‌های غذایی و علائم می‌تواند به شناسایی غذاهایی که باعث تحریک واکنش می‌شوند کمک کند.

کهیر و استرس

یکی از محرک‌های کهیر حاد ممکن است آدرنالین باشد. تحقیقات انجام شده در این زمینه، ارتباط بین استرس مداوم را با عفونت زمینه‌ای خفیف در افراد مبتلا به کهیر مزمن را نشان می‌دهند.  مدیریت استرس از طریق مدیتیشن، ورزش یا مشاوره ممکن است به برخی از افراد مبتلا به کهیر مزمن کمک کند تا علائم خود را مدیریت کنند. بهتر است بعد از مراجعه به فوق‌تخصص آلرژی، مراجعه به روانپزشک را برای کنترل استرس در برنامه خود قرار دهید.

چه زمانی باید برای درمان کهیر به دنبال مشاوره پزشکی باشید؟

درصورتی‌که این بیماری در شرایط زیر رخ دهد باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید:

  • در یک کودک زیر ۱۲ سال رخ می‌دهد.
  • بیش از ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد.
  • چندین مرتبه رخ می‌دهد.
  • ناحیه بزرگی از بدن فرد را پوشش می‌دهد؛
  • به درمان پاسخ نمی‌دهد؛
  • بیمار تب دارد

اگر تورم مشخصی وجود دارد، به‌ویژه اگر صورت، چشم‌ها، لب‌ها یا زبان بیمار درگیر شده است، یا اگر خس‌خس سینه وجود دارد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. برای درمان کهیر باید به فوق‌تخصص آلرژی مراجعه نمایید.

دکمه بازگشت به بالا