علمی و پزشکی

رژیم غذایی پرفیبر ریسک زوال عقل را کاهش می دهد

ثابت شده است که فیبر برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مهم است و همچنین دارای فواید قلبی عروقی مانند کاهش کلسترول است. اکنون، شواهدی در حال ظهور است که فیبر برای سلامت مغز نیز مفید است. در یک مطالعه جدید، محققان ژاپنی دریافتند که رژیم غذایی سرشار از فیبر با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است.

در یک مطالعه در مقیاس بزرگ، بیش از 3500 بزرگسال ژاپنی در مطالعه رژیم غذایی شرکت کردند و سپس آن را به مدت دو دهه دنبال کردند. نتایج نشان داد بزرگسالانی که فیبر بیشتری، به ویژه فیبر محلول مصرف می‌کنند، کمتر به زوال عقل مبتلا می‌شوند. این یافته ها ممکن است مربوط به تعاملات بین روده و مغز باشد.

پروفسور کازوماسا یاماگیشی، نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: «زوال عقل یک بیماری ویرانگر است که معمولاً نیاز به مراقبت طولانی مدت دارد. برخی از تحقیقات اخیر نشان می دهد که فیبر غذایی ممکن است نقش محافظتی ایفا کند. ما به این موضوع با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از هزاران بزرگسال در ژاپن برای یک مطالعه بزرگ که در دهه 1980 آغاز شد، نگاه کردیم.»

شرکت کنندگان در بین سال های 1985 و 1999 نظرسنجی هایی را برای ارزیابی رژیم غذایی خود تکمیل کردند. آنها به طور کلی سالم بودند و بین 40 تا 64 سال سن داشتند. سپس آنها از سال 1999 تا 2020 تحت تعقیب قرار گرفتند تا مشخص شود که آیا زوال عقل دارند یا خیر.

محققان داده ها را بر اساس میزان فیبر موجود در رژیم غذایی خود به چهار گروه 3739 بزرگسال تقسیم کردند. آنها دریافتند که گروه هایی که سطوح بالاتری از فیبر مصرف می کنند کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

این تیم همچنین بررسی کردند که آیا بین دو نوع اصلی فیبر: محلول و نامحلول تفاوت وجود دارد یا خیر. فیبر محلول موجود در غذاهایی مانند جو و حبوبات برای باکتری های مفیدی که در روده زندگی می کنند و همچنین سایر فواید سلامتی مهم است. فیبر نامحلول در غلات کامل، سبزیجات و برخی مواد غذایی دیگر برای سلامت روده مهم است. محققان دریافتند که ارتباط بین مصرف فیبر و زوال عقل در فیبر محلول بارزتر است.

پروفسور یاماگیشی می گوید: «مکانیسم ها در حال حاضر ناشناخته هستند، اما ممکن است شامل فعل و انفعالاتی باشد که بین روده و مغز رخ می دهد. یک احتمال این است که فیبر محلول تشکیل باکتری های روده را تنظیم می کند. این ترکیب ممکن است بر التهاب عصبی که به زوال عقل کمک می کند تأثیر بگذارد. فیبر غذایی همچنین ممکن است سایر عوامل خطر زوال عقل مانند وزن بدن، فشار خون، لیپیدها و سطح گلوکز را کاهش دهد.

امروزه در بسیاری از کشورها، بسیاری از مردم کمتر از آنچه متخصصان تغذیه توصیه می کنند، فیبر مصرف می کنند. با تشویق عادات غذایی سالم و پر فیبر، می توان زوال عقل را کاهش داد.

دکمه بازگشت به بالا