اقتصادی

ساحل عاج دروازه ورود به یک بازار ۱۰۰ میلیونی است/نگرانی برای سرمایه گذاری وجود ندارد

دیباروز / مرکزی سفیر ساحل عاج گفت: با توجه به ثبات اقتصادی در ساحل عاج نگرانی از سرمایه گذاری فعالان اقتصادی ایرانی در این کشور وجود ندارد.

تاماکولو اواتارا در نشست مشترک با فعالان اقتصادی در استان مرکزی اتاق بازرگانی اراک گفت: ساحل عاج 28 میلیون نفر جمعیت دارد و واحد پولی آن ثابت است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور در حوزه کشاورزی است و عمده محصولات آن قهوه، کاکائو و بادام هندی است، گفت: سالانه دو میلیون تن کاکائو در ساحل عاج تولید می شود که 40 درصد نیاز دنیا را تامین می کند.

اوتارا با اشاره به اینکه این کشور از نظر صنعتی پیشرفته نیست و 25 درصد پیشرفت آن در حوزه نفت و پتروشیمی است، خاطرنشان کرد: شرکت های مخابرات، راه، بهداشت و حمل و نقل مابقی اقتصاد ساحل عاج را نیز در نظر می گیرند.

وی تصریح کرد: ساحل عاج با 7 کشور دیگر در غرب آفریقا عضو یک اتحادیه هستند و بیشترین درآمد بین این کشورها به ساحل عاج مربوط می شود و در واقع در صورت دسترسی به یکی از این کشورها در غرب آفریقا. امکان پذیر می شود و می توان به هفت کشور با جمعیتی حدود 100 میلیون نفر دست یافت و بازار خوبی برای ایران محسوب می شود.

سفیر ساحل عاج در ایران با بیان اینکه روابط سیاسی دو کشور به سال 1354 برمی گردد اما روابط اقتصادی آن طور که انتظار می رود نیست، گفت: مبادلات اخیر دو کشور در دو سال گذشته بالغ بر 40 میلیون بوده است. دلار قابل توسعه بندر ابیجان دومین نقطه مهم در قاره آفریقا است که از طریق آن می توان به تبادل صادرات و واردات رسید.

وی گفت: استان مرکزی می تواند در زمینه کشاورزی با ساحل عاج همکاری کند و کاکائو و بادام هندی بلافاصله پس از برداشت به فروش می رسد ضمن اینکه می توان در این زمینه فرآوری و همکاری کرد. ایده آل دولت عاج صادرات پودر یا کره کاکائو است اما در حال حاضر به صورت حبوبات صادر می شود و فرصت هایی برای سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در این زمینه وجود دارد.

اوتارا خاطرنشان کرد: ساحل عاج دارای معادن آهن، نیکل، طلا و الماس است که می توانند در زمینه استخراج همکاری کنند و ما پذیرای سرمایه گذاران ایرانی هستیم. در حوزه فرودگاه کاست مشکلات جدی در این کشورها وجود دارد و حتی امکان تعامل با کشورهای آفریقایی در زمینه توسعه زیرساخت ها از جمله زیرساخت های حمل و نقل وجود دارد. 80 هزار کیلومتر جاده ساحل عاج نیاز به آسفالت دارد، هرچند یک شرکت ایرانی در این زمینه فعال است اما جا برای کار بیشتر شرکت ها وجود دارد.

وی افزود: طرح ها و پروژه های زیادی برای ساخت بنادر، راه آهن و فرودگاه در ساحل عاج وجود دارد که می توان فهرست این پروژه ها را به اتاق تعاون و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اراک ارائه کرد تا در آن مشارکت کنند. روند مناقصه

اوتارا با بیان اینکه امکان سرمایه گذاری در حوزه انرژی نیز وجود دارد، گفت: این کشور اگرچه زیرساخت برق قوی ندارد، اما صادرکننده برق به غنا، نیجریه و مالی است.

وی گفت: تولید نفت و گاز در این کشور زیاد نیست اما شرکت های ایرانی می توانند در این کشور سرمایه گذاری کنند و تفاهم نامه ای بین وزارت بهداشت ایران و ساحل عاج منعقد شد و هلال احمر یک کلینیک فعال دارد. در ساحل عاج که با استقبال خوبی مواجه شده و این فعالیت ها قابل توسعه است و با توجه به تولید ملزومات یکبار مصرف پزشکی در استان مرکزی می توان از قابلیت های این تبصره برای توسعه صادرات بهره برد.

وی با اشاره به اینکه نیازهای زیادی در حوزه ساخت و ساز وجود دارد، شرکت های ایرانی فعال بوده اند اما بازار همچنان برای حضور سایر شرکت ها باز است، افزود: در حال حاضر 10 تا 15 شرکت ایرانی در ساحل عاج مشغول به کار هستند و امیدواریم که خوشبختانه طی جلسه ای با استاندار مقرر شد تفاهم نامه ای بین اتاق و سفارت منعقد شود.

وی گفت: رشد اقتصادی کشور به 7 درصد رسیده است که بعد از ویروس کرونا افت جزئی دارد و در حال حاضر رشد اقتصادی به 6 درصد رسیده و شرایط پایداری دارد و جای نگرانی برای سرمایه گذاری نیست. . تسهیلات برای سرمایه گذاران خارجی در حوزه های مختلف از جمله شرایط مالیاتی در نظر گرفته شد، به عنوان مثال تسهیلاتی در حوزه نفت، گاز و ساختمان در نظر گرفته شد.

اوتارا تاکید کرد: تجار ایرانی نگران سرمایه گذاری در ساحل عاج هستند که البته طبیعی است، سفارت نمی تواند تضمینی ارائه کند، اما شرکت ها باید با حضور در این کشور، بررسی میدانی انجام دهند و بازار را از نزدیک بسنجند و این کار را انجام دهند. تصمیم نهایی سفارت فقط می تواند اطلاعاتی در مورد نیازهای کشور ما ارائه دهد.

وی بیان کرد: اگر شرکتی برای اولین بار به دنبال سرمایه گذاری در ساحل عاج است می تواند ابتدا با کمک ساحل عاج اقدام به تاسیس شرکت، افتتاح حساب بانکی، تخفیف گمرکی تا سقف 50 درصد و مالیات بر سود سرمایه گذاری کند. ..بدون تحمل

سفیر ساحل عاج در جمهوری اسلامی افزود: مبادلات به دلیل تحریم ها سخت است اما شرکت های ایرانی فعال در ساحل عاج و دارای حساب بانکی در کشورهای ثالث در حال انتقال پول هستند و از این طریق می توان مبادلات مالی انجام داد. در مورد سرمایه گذاری در ساحل عاج، انجام شده است.

شایان ذکر است ساحل عاج سالانه به 30 هزار واحد مسکونی نیاز دارد و برای سال های 2022 تا 2024 نیز طرح ملی برای ساخت 150 هزار واحد مسکونی فعال شده است و اگر این میدان قابلیت صادرات داشته باشد، به ساخت ساحل عاج کمک می کند. کشور نیاز به قیر دارد، 80 هزار کیلومتر راه در این کشور به قیر و آسفالت نیاز دارد که تنها 10 هزار کیلومتر آن آسفالت است و در این زمینه با ایران همکاری می کنیم.

وی افزود: تا سال 1391 نمایشگاه دائمی معرفی بازار ایران در ابیجان بدون عوارض گمرکی فعال بود اما به دلیل بحران سیاسی در ساحل عاج این نمایشگاه لغو شد و امیدواریم این نمایشگاه در کمیته بازرگانی برگزار شود. از 18 تا 22 اکتبر برگزار می شود و موضوع دوباره مطرح و راه اندازی می شود.

سفیر ساحل عاج در ایران گفت: تنها 10 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود و مابقی از کشورهای هند، چین و اروپا وارد می شود و در صورت امکان صادرات دارو از ایران، آن را می پذیریم. خوشحالم و قطعا از این همکاری استقبال می کنیم و در زمینه تولید انرژی خورشیدی کافی است شرکت هایی با سفارت مکاتبه کنند تا همکاری ها توسعه یابد.

به گزارش دیباروز، فعالان اقتصادی منطقه در این نشست با ارائه محصولات و محصولات خود در حوزه های مختلف، تمایل خود را برای همکاری با کشور ساحل عاج اعلام کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا