عمومی

بازار سرمایه ، خوشبختی مردم ، نگرانی دولت

حضور کامل مردم در پیشخوان ها و کارگزاران برای ورود به بورس کالا ، حتی گاهی با فراموشی فاصله از رسانه های اجتماعی ادامه می یابد ، زیرا مقامات شلوغ سعی در تسهیل روند ثبت نام دارند.

عصر طلایی بورس کالا از ابتدای امسال ادامه داشته است. کارشناسان اقتصاد بین الملل باید این واقعیت را تجزیه و تحلیل کنند که با وجود رکود رکود در بیشتر بورس های جهان ، بازار سرمایه ایران برای رونق در بهترین حالت است. اما با توجه به استقبال دولت و مردم ایران ، باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود.

براساس آمارهای اخیر میزان نقدینگی در کشور بالغ بر 2300000 میلیارد تومان است و انتقال این نقدینگی عظیم به بازار سرمایه برای اقتصاد ایران می تواند یک روند امیدوار کننده باشد.

شکی نیست که علاوه بر اثرات تورمی شدید ، این نقدینگی باعث ایجاد زلزله ویرانگر در ارزهای خارجی ، سکه ها و بازارهای مسکن نیز می شود.این امر می تواند زمین لرزه ویرانگر را در همه ارکان اقتصاد ایران ایجاد کند. همچنین اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور را تسریع می کند ، مشروط بر اینکه دولت مراقبت های لازم از بازار را انجام دهد و یک رویکرد امیدوارکننده و ساختاری را اتخاذ کند. رویکرد ابزاری کوتاه مدت دولت برای پرداخت نقدینگی یا کسری بودجه در زمینه تاج و تحریم تهدیدی جدی برای این بازار است. بنابراین انتظار می رود دولت این روند خوب را به عنوان یک نشانه خوب در پیش بگیرد و از آن برای اصلاح ساختار اقتصاد کشور با استفاده از رویکرد بلند مدت استفاده کند.

در این راستا ، به عنوان یک روزنامه نگار به جای یک کارشناس اقتصادی ، می خواهم نکاتی را ذکر کنم ، از جمله رویه های دولت و نگرانی برای پاسخ مناسب به نفع مردم به بازار سرمایه:

1- مسئولان کشور باید از فرصت جذب مردم به بازار سرمایه استفاده کنند تا آنها را با بورس کالا آشنا کرده و آموزش بازار بورس را گسترش دهند. مردم باید تفاوت بین یک سرمایه گذار و یک کارگزار اقتصادی را بدانند و باید با ورود به حوزه سرمایه گذاری با مفاهیم بازار سرمایه و ارز و نحوه ورود به این بازار آشنا شوند. استفاده از ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی برای آموزش اصول و مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار یکی از مهمترین و لازم اقدامات مسئولان در چند وقت اخیر است که فعالان بازار سرمایه برای ورود به این عرصه از نگاه کاربران خود استفاده کنند. برای استقبال از مردم ، این بازار را به یک میدان فاسد جولان تبدیل کنید.

2- افزایش نظارت بر مشاوران و دلالان بورس و اطلاع رسانی مردم از حقوق خود هنگام کار با آنها ، می تواند بازار را به سرعت به رفاه ، سلامت و شفافیت سوق دهد.

3- یکی از مهمترین نگرانی های دولت در مورد بازار سرمایه ، بالون گیری است. خبر خوب این است که وزیر اقتصاد به فعالان بازار سرمایه اطمینان داده است که در حال حاضر هیچ حبابی در بازار سهام وجود ندارد. اما محافظت از این بازار نیاز به مراقبت طولانی مدت دارد.

4- ارائه سهام شرکتهای دولتی و دولتی در بورس اوراق بهادار یکی از بهترین و ایمن ترین راه ها برای خصوصی سازی و درگیر کردن مردم در اقتصاد کشور است. اما دولت باید ساختارهای لازم را برای نقش فعالان بازار سرمایه در مدیریت شرکتها و خصوصی سازی چشم انداز اقتصادی ایجاد کند و اقدامات لازم را برای خاتمه دادن به نقش مدیران عمومی انجام دهد. مشارکت افراد بدون نقش آنها در مدیریت بنگاه های اقتصادی استفاده ابزاری از سرمایه انسانی برای ادامه اقتصاد دولتی است.

بازار سرمایه و فعال سازی مردم در بورس کالا یکی از بهترین راهها برای اصلاح ساختارهای اقتصادی و مشارکت مردم در اقتصاد کشور است؛ حضور فعال در بازار سرمایه می تواند نقشی واقعی و مؤثر در مدیریت بنگاه های اقتصادی ایفا کند.

* ارسال شده در قدس | سه شنبه ، 29 مه 1999

دکمه بازگشت به بالا