بین الملل

سفر وزیر خارجه فرانسه به الجزایر برای آب کردن یخ روابط بین دو کشور

وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه تاکید کرد که سفرش به الجزایر با هدف افزایش اعتماد و آرامش روابط پس از تشدید تنش بین دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان فرانسه، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه که با هدف ترمیم روابط الجزایر و فرانسه پس از اظهارات پرتنش روسای جمهور دو کشور روز چهارشنبه وارد الجزایر شده بود، از تمایل پاریس برای از بین بردن روابط و سوء استفاده ها گفت. بین دو کشور رسیده است. دو کشور به رئیس جمهور الجزایر منتقل شدند.

این دیپلمات فرانسوی افزود: محور اصلی دیدار و گفت وگو با رئیس جمهور الجزایر همکاری از طریق آغاز گفت وگوهای عملی به عنوان شریک در زمینه مسائل امنیتی بین دو کشور بود.

وزیر فرانسه ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهایی که از امروز آغاز شد به احیای روابط سیاسی بین دولت‌های دو کشور در آغاز سال جدید و به دور از اختلافات گذشته کمک کند.

وی تاکید کرد که الجزایر و فرانسه با چالش های بزرگ منطقه ای و بین المللی در زمینه تروریسم در سواحل، مهاجرت غیرقانونی و مسائل اقتصادی روبرو هستند.

عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر، روز چهارشنبه ژان لودریان را که در سفری کاری به الجزایر به سر می برد، پذیرفت.

تنش بین فرانسه و الجزایر پس از بیانیه های محدودیت روادید برای شهروندان الجزایری برای سفر به فرانسه و اظهارات جنجالی امانوئل مکرون علیه دولت الجزایر و رئیس جمهور الجزایر تشدید شد.

روزنامه فرانسوی لوموند به نقل از مکرون نوشت که همتای الجزایری او، عبدالمجید تبون، “در یک رژیم بسیار دشوار گیر کرده است.”

رئیس جمهور فرانسه همچنین وجود «ملت الجزایر قبل از استعمار» را زیر سوال برد و بر لزوم رسیدگی به این موضوع برای دستیابی به «آشتی میان مردم» تاکید کرد.

وزارت خارجه الجزایر همچنین سفیر فرانسه در این کشور را احضار کرد تا اعتراض شدید و رسمی کشورش به تصمیم یکجانبه پاریس برای کاهش سهمیه روادید شهروندان الجزایری را اعلام کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا