اقتصادی

صادرات زعفران به چه قیمتی؟

معاون انجمن زعفران خراسان جنوبی گفت: صادرات زعفران زمانی م areثر است که منافع ملی بلند مدت کشور و کشاورزان حفظ شود. اینکه زعفران ایرانی با مارک آن کشورها به کشورهای دیگر وارد می شود و از آنجا صادر می شود ، علاوه بر عدم تأثیر مثبت بر آینده این محصول ، کشاورزان را نیز مجبور می کند تا با قیمت پایین کشور را ترک کنند.

علی حسینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ، اظهار داشت: آمارها نشان می دهد صادرات زعفران افزایش یافته است اما این رشد قابل توجه است و وی گفت که حدود 30 تن زعفران ایرانی به افغانستان می رود و از آنجا به سایر کشورها صادر می شود. کشورهایی به نام این کشور صادرات بی تاثیر است. اگرچه به گفته برخی افراد ، حذف زعفران از کشور و کاهش ذخیره به نفع ما خواهد بود ، این روش بدون در نظر گرفتن علت اصلی به عنوان یک مسکن درد مکرر استفاده می شود و لحظه ای است. در واقع آنچه این روزها به عنوان صادرات انجام می شود حرکتی موقت است و تاثیر مثبتی بر آینده این محصول نخواهد داشت.

وی ادامه داد: “برخی تصور می کنند وقتی زعفران صادر می شود چیز خوبی است ، اما ما می گوییم این موضوع زمانی مفید است که منافع ملی بلند مدت کشور و کشاورزان حفظ شود.”

زعفران ایرانی از هنگ کنگ به چین منتقل می شود

نایب رئیس انجمن زعفران خراسان جنوبی افزود: طبق آمارها ، در سال های اخیر بیشترین میزان صادرات زعفران به هنگ کنگ ، چین ، امارات ، افغانستان و اسپانیا بوده است. تقریباً برای همه روشن است که زعفران از ایران به هنگ کنگ صادر می شود و از آنجا به صورت غیرقانونی وارد چین می شود. (به دلیل تعرفه های گزاف برای ورود زعفران به چین و سود کم مافیایی که یکی از آنها در چین است). متأسفانه پس از گذشت حدود 20 سال ، هیچکس قادر به حل این مشکل نیست تا زعفران به طور منصفانه و منطقی به بازار مصرف چین صادر شود.

زعفران ایرانی وارد افغانستان می شود و به کشورهای دیگر صادر می شود

وی افزود: صادرات زعفران به افغانستان یکی از کارهای برنامه ریزی نشده ما است. این محصول در حال حاضر به طور رسمی به افغانستان صادر می شود اما ظاهراً به دلیل ممنوعیت ورود زعفران به افغانستان ، با نام دیگری در مرز ایران و افغانستان وارد کشور می شود و سپس با مارک افغانی به سایر کشورها صادر می شود.

به گفته وی ، تولید زعفران در افغانستان آنقدر کافی نیست که به عنوان منبع این محصول در جهان شناخته شود.

کشاورزان می توانند کشور را با قیمت پایین ترک کنند

وی در پایان گفت: “زعفران ایرانی قابل شناسایی و ردیابی است ، اما می بینیم که با وجود اجرای طرح آزمایشی در این زمینه در حدود 10 سال پیش ، هیچ اصرار جدی در وزارت جهاد کشاورزی و جهاد در این زمینه وجود ندارد. هدف این است که کشاورزان را تنها با قیمت از کشور خارج کنیم. “” هیچ چیز.

حسینی در پایان گفت: “علاوه بر موارد ذکر شده ، برنامه ریزی دراز مدتی برای صادرات این محصول با هدف کسب ارزش افزوده وجود ندارد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا