اقتصادی

رفع ممنوعیت صادرات به روسیه تا یکماه آینده/ تکذیب خبر معدوم سازی فلفل ها توسط آذربایجان

رئیس سازمان حفظ نباتات ایران گفت: به نظر می رسد تا یک ماه دیگر ممنوعیت صادرات به روسیه برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، شاهپور علایی مقدم در حاشیه مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی با موضوع لغو ممنوعیت صادرات به روسیه در جمع خبرنگاران گفت: حدود 20 روز پیش هیئت ایرانی به روسیه سفر کرد و قرار است پس از تعطیلات سال نو به روسیه سفر کند. از پایگاه های تولید در کشور ما امروز در جلسه ای با خدمات فدرال حمایت از مصرف کننده روسیه و سازمان حفظ نباتات روسیه، توافق شد که در اولین فرصت از تولیدکنندگان، گلخانه ها و سموم دفع آفات در این کشور برای تولید صیفی جات به ویژه در گلخانه ها استفاده شود. . بازدید کنید.

وی ادامه داد: این هیئت پس از بازدید از تاسیسات تولیدی، آمادگی خود را برای رفع تمامی ممنوعیت هایی که به دلیل تغییر شرایط و پروتکل های قرنطینه در این کشور اعمال شده بود، اعلام کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین به امضای دو تفاهم نامه با روسیه اشاره کرد و گفت: امروز متن تفاهم نامه مدیریت و نحوه استفاده از سموم و تبادل اطلاعات قرنطینه بین ایران و روسیه نهایی شد. این توافقات با سفر رئیس جمهور به روسیه و دیدار با پوتین و همچنین با امضای وزیران کشاورزی ایران و روسیه نهایی می شود.

وی افزود: صادرات محصولات کشاورزی به سایر کشورها مشکلی ندارد و در واقع نسبت به ماه گذشته شاهد افزایش حدود 12 هزار تنی بوده ایم.

علایی مقدم گفت: ممنوعیت واردات سیب و فلفل تولیدی به روسیه را داریم و با مراجعه به سردخانه ها و گلخانه ها این ممنوعیت لغو می شود. این بازدید طی 10 روز آینده انجام خواهد شد و پس از آن تصمیم گیری خواهد شد.

وی افزود: به نظر می رسد ممنوعیت صادرات به روسیه از ماه آینده برداشته شود.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود آذربایجان فلفل دلمه ایرانی را از بین برده و آیا این موضوع صحت دارد یا خیر، گفت: این خبر را در شبکه های اجتماعی شنیدیم. حذف و بازگشت محصولات نیز مشمول پروتکل می باشد. یعنی همانطور که در معادن مشخص شده است که محصولات کشاورزی از نظر سلامت گیاهی باید چه باشد تا صادر شود، عملکرد نیز تابع شرایطی است. گزارشی مبنی بر بازگشت فلفل دلمه ای ایرانی از آذربایجان از سایت های قرنطینه ای در این کشور گزارش نشده است. در این زمینه با آذربایجان نیز صحبت کردیم. هیچ گزارشی مبنی بر ویروسی بودن محصول فلفل ایرانی و هیچ گونه انهدامی به ما ندادند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا