اقتصادی

سقوط ۸۲ درصدی صادرات گاز روسیه به اروپا

کاهش 82 درصدی صادرات گاز روسیه به اروپا

صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا در سال گذشته بیش از 82 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دیباروز، ترزا ریبرا، وزیر انتقال انرژی اسپانیا به یک شبکه اسپانیایی گفت: طی سال گذشته، جریان گاز از روسیه بیش از 82 درصد کاهش یافته است. در واقع، در ژانویه 2021، عرضه از روسیه حدود 40 درصد از گاز مصرفی در اروپا را تشکیل می داد. در حال حاضر این رقم به 10 درصد رسیده است.

اوایل هفته گذشته، ریبرا اعلام کرد که خط لوله گاز طبیعی که از اسپانیا به فرانسه از طریق پیرنه می‌رود، 18 درصد ظرفیت را افزایش داده است و در صورت درخواست فرانسه، می‌توان بلافاصله از آن استفاده کرد. هادی آهنی یک آزمایش آزمایشی را برای افزایش 18 درصدی ظرفیت نسبت به سطح فعلی با موفقیت به پایان رسانده است و اگر این ظرفیت به طور کامل در مسیر به فرانسه استفاده شود، خط لوله می تواند 6 باشد تا درصد مصرف گاز طبیعی فرانسه را تامین کند.

وزیر اسپانیا گفت که اسپانیا که برای تامین گاز به روسیه وابسته نیست، منابع کافی برای کمک به همسایگان نزدیک خود، فرانسه و ایتالیا دارد.

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه هفته گذشته گفت: پیش بینی می شود صادرات گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا در سال جاری 50 میلیارد متر مکعب کاهش یابد که معادل یک سوم حجم صادرات سال گذشته است.

از زمان حمله نظامی به اوکراین، روسیه عرضه گاز به اروپا را به شدت کاهش داده است و با تعطیلی خط لوله نورد استریم 1 به آلمان، کاهش عرضه گاز به اوج خود رسید. روسیه در اوایل این ماه گفت که مسیر اصلی صادرات گاز تا زمانی که تحریم های غرب که از تعمیر توربین های گازی جلوگیری می کند، برداشته نشود، بازگشایی نخواهد شد.

از سوی دیگر، اروپا به دنبال تنوع بخشیدن به واردات گاز خود از روسیه است و موفق شده است که وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، هفته گذشته در سخنرانی سالانه اتحادیه اروپا گفت که 40 درصد از واردات گاز ما در سال گذشته از روسیه بوده و اکنون به 9 درصد از واردات خط لوله کاهش یافته است.

انتهای پیام/





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه 0 رای دهید 0 رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا