اقتصادی

صنعت باور ندارد که دانشگاه می تواند مسکلات را برطرف کند

رئیس دانشگاه تهران با انتقاد از ساختار فعلی دانشکده علوم و فناوری های نوین، بر توسعه زیرساخت های این دانشکده متناسب با ظرفیت های آن تاکید کرد.

به گزارش دیباروز، محمد مقیمی در افتتاحیه دومین همایش علم و فناوری «کارآفرینی» دانشکده علوم و فناوری های نوین طی سخنانی در قالب یک مدل ذهنی به مدل سه بعدی ساختار، محتوا و بستر اشاره کرد. در دانشگاه. وی در تهران که در سالن شهید احمدی روشن برگزار شد، افزود: سازه باید به هم متصل و یکپارچه باشد تا به وظیفه اصلی برسیم، البته باید زیرساخت ها فراهم شود تا طرح ها و ایده های طراحی ناتمام اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه با بودجه های پلکانی نمی توان انتظار تحول ساختاری داشت، افزود: بنابراین باید از روش های دیگری مانند کمک های خیرین برای تامین مالی استفاده کرد و در زمینه زیرساخت های ساختاری نیز با جدیت عمل کرد.

رئیس دانشگاه تهران با اعتقاد به اینکه نمی‌توان با ساختارهای سنتی سازمانی تعهدات جدیدی را پذیرفت، خاطرنشان کرد: طراحی ساختار باید انعطاف‌پذیر باشد زیرا در آینده نیازمند بازنگری و مهندسی جدید است.

مقیمی افزود: اصل همه حرف ها این است که مسائل کسب و کار تک بعدی نیست، بلکه پیچیده، در هم تنیده و چند بعدی است.

وی با بیان اینکه این امر در حوزه های مهندسی و کشاورزی به شدت در حال پیشرفت است، خاطرنشان کرد: شرکت های کارآفرین باید برای رسیدن به اهداف بزرگ تر با هم متحد شوند، هرچند شرکت های بزرگ همیشه موثر نیستند.

رئیس دانشگاه تهران در این باره مثال زد که بعد از تأسیس شرکت های خارجی همه زیر یک چتر قرار گرفتند و ماهیت این شرکت های جدید با شرکت های بروکراتیک قدیمی فرق می کند و افزود: ماهیت مشکلات کشور فقط فنی نیست. بلکه روانشناختی، اجتماعی، فلسفی، کلامی، اقتصادی و مدیریتی در تجارت و… همه این موارد را باید در دانشکده علوم و فناوری نوین دانشگاه تهران دید.

مقیمی با بیان اینکه ایران جزو 5 کشور برتر دنیا در حوزه فناوری نانو است، ادامه داد: در عین حال بسیاری از مسائل هنوز حل نشده است.

وی با بیان اینکه نوع نگاه در طراحی میدان علاوه بر تخصصی شدن و حرکت در مرزهای دانش، نگاهی جامع است که نیازمند مهارت های چندگانه است تا در قالب یک رشته جدید ارائه شود، تصریح کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه مهم است و برای حفظ این ارتباط و توسعه محتوا باید دفتر ارتباط با صنعت (صنایع تاثیرگذار) در دانشگاه تهران ایجاد شود.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: همچنان با مشکل ضوابط ارتباط با صنعت مواجه هستیم، صنعت معتقد نیست که دانشگاه توانایی حل مشکلات را دارد، باید بین صنعت و دانشکده علوم تفاهم وجود داشته باشد. فناوری از دانشگاه تهران.»

به گزارش دیباروز، دومین همایش کارآفرینی «علم و فناوری» دانشکده علوم و فناوری نوین دانشگاه تهران از امروز به مدت 3 روز (2 تا 4 آبان ماه 1401) در دانشکده علوم و فناوری نوین تهران برگزار می شود. . دانشگاه، عموم دانشجویان، از دانش آموختگان و اعضای هیأت علمی، کارآفرینان دانشگاهی و صنعتی، صنایع مرتبط با مأموریت دانشکده، مؤسسات حامی توسعه و نوآوری علمی و فناوری و دستگاه های اجرایی دولتی بهره می برند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا