بین الملل

عمران‌خان برای آمریکا خط‌ونشان کشید: تسلیم شما نخواهیم شد

منابع رسمی پاکستانی روز سه شنبه به نقل از عمران خان در مصاحبه ای با تلویزیون بین المللی چین گفتند.

نخست وزیر پاکستان فشار آمریکا بر پاکستان برای کاهش روابط با چین را ناعادلانه توصیف کرد و افزود: روابط ما با چینی ها بسیار عمیق است و 70 سال سابقه دارد و هیچ توجهی به فشارهای خارجی نخواهیم کرد.

وی اظهار داشت كه غیرمنصفانه است كه ایالات متحده یا سایر قدرتهای غربی انتظار داشته باشند كه پاکستان رویكرد مغرضانه ای در قبال چین داشته باشد.

عمران خان که به تازگی در برابر هرگونه تلاش آمریکا برای نفوذ نظامی به پاکستان به بهانه دستیابی به پایگاه نظامی موضع جدی گرفت ، تأکید کرد که “فارغ از هرگونه فشار و حادثه ، روابط پاکستان با چین هرگز تغییر نخواهد کرد.”

وی بر پایبندی پاکستان به توسعه روابط با همه کشورها تأکید کرد و گفت که ایالات متحده در تلاش است تا با تشکیل اتحاد به اصطلاح منطقه ای (ائتلاف چهارگانه) شرایط را پیچیده کند.

مقامات پاکستانی نگران رویکرد رویارویی واشنگتن با چین و تشدید آن با روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده هستند. اسلام آباد بارها اظهار تمایل خود برای كمك به تنش بین آمریكا و چین كرده و تأكید كرده است كه پاکستان خواستار روابط برابر و سودمند با هر دو كشور است و هرگونه رقابت و جنگ سرد را به قیمت منافع آنها در منطقه در نظر می گیرد.

وزیر امور خارجه پاکستان در اوایل فوریه گفت که “پاکستان آماده است تا میان دو کشور میانجیگری کند و می تواند به عنوان پلی میان آنها عمل کند” و تأکید کرد که ایالات متحده نباید روابط نزدیک اسلام آباد و پکن را مضر بداند.

شاه محمود قریشی در مصاحبه ای با الجزیره به ایالات متحده گفت که آنها باید درک کنند که رابطه پاکستان با چین به آنها آسیب نمی رساند.

مقامات پاکستانی مدت هاست که از تشدید تنش ها بین ایالات متحده و چین ابراز نگرانی می کنند و حتی پس از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ و روی کار آمدن جو بایدن پیشنهاد میانجیگری میان دو قدرت را داده اند.

پاکستان که چین را از یک سو به عنوان همسایه قدرتمند و شریک اقتصادی شماره یک خود می داند ، از سوی دیگر برای تأمین سایر مزایای اقتصادی ، امنیتی و حتی نظامی باید با ایالات متحده همکاری کند. اوضاع افغانستان همچنین اسلام آباد را از وجود هرگونه تنش در معاملات خود با واشنگتن یا حتی جنگ سرد آمریكا با چین به عنوان یك شریک استراتژیك پاکستان آگاه كرد.

311311

دکمه بازگشت به بالا