علمی و پزشکی

عوارض مصرف بیش از حد کافئین چیست؟

طبق اعلام سازمان بین المللی غذا و داروی آمریکا (FDA) ، یک قاشق غذاخوری پودر کافئین معادل 28 فنجان قهوه است ، به همین دلیل فروش مکمل های کافئین در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع است. این ممنوعیت ناشی از مرگ و میر بسیاری در سالهای اخیر است.

عوارض مصرف بیش از حد کافئین!

یک گزارش جدید به سرپرستی دکتر ربکا هیرستن نشان داد که در صورت مصرف کافئین در مقادیر زیاد چه اتفاقی می افتد. گزارش یک بیمار 26 ساله ، دو قاشق چایخوری (حدود 20 گرم) پودر کافئین مصرف کرده است. این معادل 50 تا 60 فنجان قهوه است که Harvesten و همکارانش می گویند برای کشتن یک فرد بیش از حد کافی است.

به گفته محققان ، خوردن بیش از 1 تا 2 گرم باعث ایجاد اثرات سمی قابل توجهی بر بدن می شود. اثرات کشنده مصرف بیش از 5 گرم کافئین یا غلظت خون بیش از 80 میلی گرم در لیتر نشان می دهد. در بیمار میزان کافئین به 147 میلی گرم در لیتر و دوز کشنده رسید. قبل از درمان ، بیمار علائمی از قبیل تنگی نفس ، تعریق ، اضطراب و مشکلات تنفسی ، ضربان قلب غیر طبیعی ، فشار خون بالا و فشار خون پایین را داشت که پزشکان معالجه می کردند. EKG نشان داد که یک ضربان قلب غیرطبیعی در قلب وجود دارد به نام تاکی کاردی بطنی بطنی ، و آزمایشات نشان داده اند که نوعی اسید بنام اسیدوز متابولیک با آلکالوز تنفسی (عدم تعادل دی اکسید کربن و اکسیژن موجود در خون) وجود دارد. تعداد گلبول های سفید نیز افزایش یافته است.

این بیمار پس از مراجعه به بیمارستان برای رهایی از مسمومیت با کافئین تحت مراقبت های شدید قرار گرفت.

گرچه طبق گفته محققان ، هیچ راهنمایی رسمی درباره مصرف بیش از حد کافئین وجود ندارد ، اما به گفته محققان ، مصرف کافئین بسیار خطرناک است.

sciencealert.com

2121

دکمه بازگشت به بالا